Dyane uit 1981

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
pedro
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 14 feb, 2014 09:18
Locatie: Antwerpen

Bericht door pedro » ma 7 apr, 2014 21:54

Heel mooie Dyane en erg leuke kleur van lak en zetels :-)

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 7 apr, 2014 22:24

Dank je. Hij is van buiten nog helemaal zoals hij uit de Dordogne kwam.
Van binnen niet...

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » di 8 apr, 2014 12:17

Hoi Thijs,

volgens mij mag de gasklep van de eerste trap nooit helemaal dichtgaan. Anders komt er geen lucht meer door de carburator en valt de motor uiteraard stil.
Veel succes in elk geval.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 8 apr, 2014 14:51

Thijs schreef: Afbeelding
Ik zit dit hele topic even door te lezen en eerder las ik een post dat je het zo'n werk vind om het dyane front te demonteren en nu zie ik deze foto en nu snap ik ook wel dat je de ontwerper verfoeit.

Volgens mij haal jij driehoekje, binnenscherm en spatbord helemaal uit elkaar?! wat veel makkelijker is: reservewielsteun los, aasluiting voor op het bumperframe (evt die stangetjes als die er nog op zitten) en de keienvanger, de aansluiting op het schutbord en de drie schroefjes van het driehoekje (makkelijkst schuif je de voordeur er even uit.

Zo haal je een hele zijde los in slechts beperkt meer tijd dan bij een eend
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 8 apr, 2014 17:44

Zeker een mooie dyane :D , maar nog even over dat verwijderen van de voorschermen, dat doe ik ook zoals hierboven beschreven, maar het is wel lastig dat de schermen dan steeds nog vastzitten aan de kabels van de koplamphoogteverstelling.
Is daar ook een foefje voor?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 8 apr, 2014 18:39

Zo doe ik het ook ongeveer maar vind het toch best wat werk.
De koplampkabels zijn onder het dashboard makkelijk los te wippen.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 8 apr, 2014 21:01

Oja die kabels... Die zaten er bij mij niet meer op :)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 9 apr, 2014 21:55

Ik ben een uurtje aan het testrijden geweest.
Op benzine lijkt het allemaal prima te draaien. Wel een beetje hoog stationair maar dat komt doordat de 1e trap niet helemaal terugvalt.

Op LPG is het een heel ander verhaal. Eigenlijk krijg het niet goed afgesteld.
De snelheid was max. 105 op de teller wat volgens mij iets van 95km/u werkelijk is.
Wanneer ik tijdens het rijden de koppeling in trap dan slaat de motor af en is moeilijk weer aan de praat te krijgen (lukt uiteindelijk wel).

Als ik de auto gewoon start dan draait hij prima stationair. Ook als je in 2 het gas los laat en pas bij bijna stilstand de koppeling intrapt dan blijft de motor wel draaien.

Mocht iemand tips hebben dan houd ik me aanbevolen. Ik weet het nu even niet meer.
Misschien zit het wel in de LPG-afstelling maar daar krijg ik niet echt hoogte van.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 10 apr, 2014 22:13

Vanavond weer aan het testrijden geweest.
Het bleek dat de toevoer van LPG veel te rijk stond. Nadat ik de toevoer een stuk geknepen had reed hij een stuk beter en ook sneller, 120km/h op de teller.

Alleen het stationair draaien kan ik nog geen hoogte van krijgen.
Bij het starten draait hij zo mooi als wat maar tijdens het rijden trap je de koppeling in en hij valt dood..... :?

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » vr 11 apr, 2014 07:52

Thijs schreef: Alleen het stationair draaien kan ik nog geen hoogte van krijgen.
Bij het starten draait hij zo mooi als wat maar tijdens het rijden trap je de koppeling in en hij valt dood..... :?
is dit enkel op lpg of ook op benzine?

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 11 apr, 2014 08:05

Is je koppeling wel OK?
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 11 apr, 2014 10:09

Het is alleen bij LPG. Maar ik denk dat het aan de afstelling van de verdamper ligt.
Toch maar eens bij een lpg specialist langsrijden.

Met de koppeling is niks mis. Is ook vrijwel nieuw.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 11 apr, 2014 17:24

is inderdaad vreemd. Je koppelings kabel raakt nergens iets van de LPG electra bijvoorbeeld?
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 12 apr, 2014 20:00

Nee, het heeft te maken met het overnemen van de rij-stand naar de stationair-stand van de verdamper.


Vandaag een kaartlees-cursus gehad voor klassieke auto-rally's. Ik het het gas gedeelte er tussen uit getrokken om zeker te zijn dat ik geen problemen onderweg zou krijgen.
Nu betaal ik dus een enorme houderschapsbelasting en ook nog eens dure benzine... :?
Dus volgende week maar even naar de LPG-boer.

Op benzine trouwens geen trammelant gehad, 115km/uur op de TomTom (met aangesloten Turbo).

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 12 apr, 2015 10:23

Alle trammelant met de LPG installatie blijkt veroorzaakt door een ellendige nieuwe Valeo bobine. Dat ding heeft mij nu een hoop geld gekost.
Ik heb zo'n Dyna geval er nu in zitten en het loopt als een trein.
Voor mij nooit meer zo'n ellendige Valeo bobine....

Gisteren heb ik de Dyane maar weer eens wakker geschud na een lange winterslaap.
de stroomvoorziening bleek niet goed te werken maar dat is nu opgelost met een andere spanningsregelaar.

Helaas bleek het blok bij het proefdraaien serieus olie te lekken aan de achterzijde.
Het blok zal er dus weer uit moeten.
Gelukkig heb ik de schorsing nog niet opgeheven.
Aan de achterzijde van het blok vormt zich op het onderste boutje van de carterhelften steeds een druppel.
Grofweg per 2 minuten 1 druppel. Dat is me net wat te gek dus zal ik de achterzijde moeten inspecteren.
Eigenlijk heb ik nog geen idee wat daar nou zo enorm kan lekken.
De seal van de krukas heb ik 2 jaar geleden vervangen,.

Plaats reactie