kabel bobijn is gesmolten

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

kabel bobijn is gesmolten

Bericht door simon-95 » do 23 aug, 2012 18:20

goede middag;
ik zal me even voorstellen,want ik ben nieuw op dit forum;
ik ben simon,17 jaar
en woon in poppel (in belgie,achter tilburg)
en studeer houtbewerking
ik heb zopas een 2cv club gekocht om op te knappen,
om als eerste auto'tje te gebruiken,
ik ben van plan er een "leger thema" van te maken,
als je nog wat vragen hebt,vraag maar(ik bijt niet
:lol: )

ik heb mijn 2cv gisteren voor de eerste keer gestart,
na 3 jaar heb ik voor hem te starten; mijn spruitstuk uitgekuist,mijn carbu uitgekuist, benzinetank schoon gemaakt en een andere startmotor geinstalleerd,
toen ik hem starte deed hij het heeel goed,regelmatig toerental, mooi stationair,goed starten,goede gas reactie,... maar na zo'n +- 15-25 minuutjes te draaien kwam er een enorme rookwolk uit mijn motor,en viel hij stil, blijkbaar was de kabel van mijn bobijn vanaf mijn bobijn helemaal tot aan de gele draad (die van/ na mijn zekeringkastje loopt) gesmolten en helemaal gestript,ik heb hem er intussen uit gehaald en wil natuurlijk een nieuwe kabel steken,

en nu de grote MAAR;
-hoe zou het komen dat de kabel gesmolten is?
-zou ik er misschien een dikkere kabel inzetten
-of /en een extra zekering

misschien hebben jullie nog ideën en/of ervaringen
om dit op te lossen en verder te voorkomen

zo ja zou ik het natuurlijk heel graag horen
alvast bedankt,simon

:wink:

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 23 aug, 2012 19:01

Dag Simon,
Welkom hier. Het lijkt erop dat je bobine kabel ergens kortsluiting heeft gemaakt. Mogelijk ergens tegen de uitlaat gelegen. Toen die warm werd na een tijdje draaien en de isolatie smolt dan kan het erg snel gaan. Gelukkig dat je dit niet onderweg hebt gehad er zijn zo wel meer eenden afgebrand.
Succes Fer
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » do 23 aug, 2012 22:16

AZL57 schreef:Dag Simon,
Welkom hier. Het lijkt erop dat je bobine kabel ergens kortsluiting heeft gemaakt. Mogelijk ergens tegen de uitlaat gelegen. Toen die warm werd na een tijdje draaien en de isolatie smolt dan kan het erg snel gaan. Gelukkig dat je dit niet onderweg hebt gehad er zijn zo wel meer eenden afgebrand.
Succes Fer
hej azl57,
bedankt voor je reactie!
dus volgens jou kan ik er gewoon dezelfde draaddikte terug voor gebruiken,
zonder er verder iets aan te doen?

want ik had zelf al een MOGELIJKE oorzaak bedacht;dat de -pool van de accu geen goede
massa had en hierdoor te veel stroom door de bobijn draad ging,dit was de enigge oorzaak dat ik kon bedenken (omdat hij echt over heel de lengte "gestript/gesmolten was")

maar het zou echt goed kunnen dat hij kortsluiting heeft gemaakt tegen de uitlaat,
ik hoop dat dat de oorzaak is,dan hang ik mijn kabelboom volgende keer maar iets beter vast! :roll:

dus nu hopen dat hij het beter doet met die nieuwe kabel,en ik laat jullie het weten!

wens me geluk,groeten simon!!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 24 aug, 2012 01:08

Ja hoor gewoon dezelfde dikte kabel gebruiken. En ja kabelboom goed ophangen, dat geldt ook voor de papieren verwarmings buizen. Er is menige eend afgebrand doordat die niet goed vast zaten en op de uitlaat vielen,..
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » vr 24 aug, 2012 06:57

AZL57 schreef:Ja hoor gewoon dezelfde dikte kabel gebruiken. En ja kabelboom goed ophangen, dat geldt ook voor de papieren verwarmings buizen. Er is menige eend afgebrand doordat die niet goed vast zaten en op de uitlaat vielen,..
beste fer;
hartelijk bedankt voor uw hulp,ik zal er deze middag eens een nieuwe kabel inzetten,
als het inorde is laat ik het nog even weten,
groeten simon!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » vr 24 aug, 2012 10:35

Toch maar even het hele ontstekingscircuit nalopen. Het moet inderdaad een harde kortsluiting zijn geweest. Maar als contact met de uitlaat de oorzaak was, dan zou het laatste stukje draad (van uitlaat tot bobine) minder aangetast zijn.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 24 aug, 2012 11:15

ik heb hetzelfde gehad (hoewel volgens mij bij de plus naar de ontsteking. geen idee of dat naar bobine of puntjes was),

idd ook die hele draad gesmolten. helaas ook in het deel waar de rest van de kabelboom bijelkaar komt. dus ik moest de kabelboom uit elkaar peuteren, draad vervangen etc etc (bij 35 graden in de zuidfranse zon).

daarna heb ik echter allemaal kuren gehad met de dyane (viel af en toe heel kortstondig tot langer uit bij het rijden.) ik heb me destijds (was toen nog niet zo kundig) rotgezocht waarom dit was en geen link gelegd met die kortsluiting. maar dat moet het haast wel geweest zijn (nog een draad doorgefikt of isolatie weg ofzo)

dus: controleer HEEEEL goed of het echt alleen die draad is en niets anders. anders is het wellicht een idee om een tweedehands kabelboom op de kop te tikken. meestal heb je die wel tussen de 25 en 50 euro
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » vr 24 aug, 2012 17:02

dyane_maniac schreef:ik heb hetzelfde gehad (hoewel volgens mij bij de plus naar de ontsteking. geen idee of dat naar bobine of puntjes was),

idd ook die hele draad gesmolten. helaas ook in het deel waar de rest van de kabelboom bijelkaar komt. dus ik moest de kabelboom uit elkaar peuteren, draad vervangen etc etc (bij 35 graden in de zuidfranse zon).

daarna heb ik echter allemaal kuren gehad met de dyane (viel af en toe heel kortstondig tot langer uit bij het rijden.) ik heb me destijds (was toen nog niet zo kundig) rotgezocht waarom dit was en geen link gelegd met die kortsluiting. maar dat moet het haast wel geweest zijn (nog een draad doorgefikt of isolatie weg ofzo)

dus: controleer HEEEEL goed of het echt alleen die draad is en niets anders. anders is het wellicht een idee om een tweedehands kabelboom op de kop te tikken. meestal heb je die wel tussen de 25 en 50 euro
dankje voor je ervaring te delen,
ik heb hem daarjuist proberen te maken,ik had de kapotte draad al verwijderd,
ik heb op jou aanraden ook de rest gecontroleerd,er zat op een lichtdraad een kleine beschadiging aan de isolatiemantel,hier heb ik hem geisoleerd met isolatietape
ik heb na de controle een nieuwe draad voor de bobine gelegd,alles mooi gesoldeerd ,aangesloten etc...
maar toen ik mijn contactsleutel omdraaide gebeurde er helemaal niks,geen lampje geen klikje,...
maar mijn achter-voorlicht doet het wel ook de claxon en de startmotor als ik op het startmotor relais(tussen die 2 bouten) een schroevendraaier zet draait hij ook
weet iemand hoe dit kan komen ?
zo ja hoor ik het heeeel graag
groeten,simon!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4986
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 24 aug, 2012 18:52

is misschien binnen een stekkertje van je contactslot af gevallen?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » vr 24 aug, 2012 18:56

AZL57 schreef:is misschien binnen een stekkertje van je contactslot af gevallen?
nee,deze hangen er allemaal goed aan,accu kabels ook,zou er mss een relais,etc doorgebrand kunnen zijn?
ik ben even op zoek naar een electrisch schema op de site,weet iemand waar er een staat voor een 2cv club uit 1982?
alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » za 25 aug, 2012 07:47

Het schema staat in een sticky bovenaan het elektro gedeelte

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 25 aug, 2012 11:31

Zekeringen gecontroleerd? Anders even contact maken/ starten door de stekkers van het contact slot af te halen en door te verbinden. Bij mij was ook, sorry ik herinner het me nu pas, de contactrol weggesmolten.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » za 25 aug, 2012 12:47

dyane_maniac schreef:Zekeringen gecontroleerd? Anders even contact maken/ starten door de stekkers van het contact slot af te halen en door te verbinden. Bij mij was ook, sorry ik herinner het me nu pas, de contactrol weggesmolten.
ik d8 daar vanmorgen ook ineens aan,
ik heb hem goed gestart gekregen met de draadjes te verbinden,
na eendenspul gegaan,en voor 3 euro was het helemaal opgelost,loopt weer helemaal lekker,
ik ben er dus uit, bedankt voor jullie hulp,
groeten van simon! :D

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » za 25 aug, 2012 12:56

Daar doen we het voor!

Mocht je in de toekomst vage elektrische problemen krijgen, onthoud dit incident en controleer kabelboom ed dan nogmaals.

Grtz Douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
simon-95
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 121
Lid geworden op: wo 27 jun, 2012 14:39
Locatie: Poppel

Bericht door simon-95 » za 25 aug, 2012 18:34

dyane_maniac schreef:Daar doen we het voor!

Mocht je in de toekomst vage elektrische problemen krijgen, onthoud dit incident en controleer kabelboom ed dan nogmaals.

Grtz Douwe
zeker,ik heb de gerepareerde delen voor de zekerheid gemarkeert op de kabelboom met rode ipv zwarte tape

Plaats reactie