Eendje in Kenia
Eendje in Kenia
Ik woon ik Kenia en wel in een ruraal (noord-oost) gedeelte, weg van de bewoonde wereld, in huisje welke nog kleiner is dan mijn schuur was in Nederland. Eleketriciteit valt vaker uit dan dat het aan is, geen stromend water maar gewoon van de rivier. Het zonnepaneel bied uitkomst voor de laptop en telefoonlader. De accu's dienen prima als lasapparaat, die zullen het zwaar krijgen, want het eendje heeft wel wat pitjes nodig.
Anyweg, een oude 2cv ligt inmiddels uit elkaar, het bouwjaar is voor mij moeilijk te zeggen, ik schat tussen 1950 - 1960. Het is fijn dat ze hier geen apk kennen, want dan had ik niet van Nairobi naar hier kunnen rijden.
Wat is er mis dan.....wat is er niet mis?
Benzinetank lekt, remleiding achter gescheurd, bak lekt olie, motor slurpt olie (350 KM 1,2 liter olie), chassis is een gatenkaas, remblokken voor zijn op, contactslot defect, veerpotten hangen scheef, banden scheef afgesleten, laadcircuit defect, elektra een puinhoop, binnen regent het net zo hard als buiten en dit zijn enkele hoogte punten.
Voor de trip vanaf Nairobi heb ik een zonnepaneel op het dak gelegd, wel zo handig als de accu wat sap erbij krijgt. Zeker met de felle zon hier gaat dat prima.
We hebben de body van het chassis gescheiden, morgen gaan we met de blikopener aan de gang, veel erger kan het toch niet worden? Foto's volgen, maar moet even kijken wat het makkelijkst is, het internet hier is niet zo deftig als in Europa.
Anyweg, een oude 2cv ligt inmiddels uit elkaar, het bouwjaar is voor mij moeilijk te zeggen, ik schat tussen 1950 - 1960. Het is fijn dat ze hier geen apk kennen, want dan had ik niet van Nairobi naar hier kunnen rijden.
Wat is er mis dan.....wat is er niet mis?
Benzinetank lekt, remleiding achter gescheurd, bak lekt olie, motor slurpt olie (350 KM 1,2 liter olie), chassis is een gatenkaas, remblokken voor zijn op, contactslot defect, veerpotten hangen scheef, banden scheef afgesleten, laadcircuit defect, elektra een puinhoop, binnen regent het net zo hard als buiten en dit zijn enkele hoogte punten.
Voor de trip vanaf Nairobi heb ik een zonnepaneel op het dak gelegd, wel zo handig als de accu wat sap erbij krijgt. Zeker met de felle zon hier gaat dat prima.
We hebben de body van het chassis gescheiden, morgen gaan we met de blikopener aan de gang, veel erger kan het toch niet worden? Foto's volgen, maar moet even kijken wat het makkelijkst is, het internet hier is niet zo deftig als in Europa.
Laatst gewijzigd door djapo op ma 21 jan, 2013 17:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Geweldig dat je in Afrika een eend op de kop weet te tikken.
Ik weet dat ze er vroeger gereden hebben, maar ze zullen nu wel schaars zijn.
Er zit behoorlijk wat werk aan maar je hebt iets unieks.
Succes met opknappen.
Misschien kom ik hem nog eens bewonderen als ie klaar is
Nog altijd een droom van mij door Afrika te reizen.
Ik weet dat ze er vroeger gereden hebben, maar ze zullen nu wel schaars zijn.
Er zit behoorlijk wat werk aan maar je hebt iets unieks.
Succes met opknappen.
Misschien kom ik hem nog eens bewonderen als ie klaar is
Nog altijd een droom van mij door Afrika te reizen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
schokbrekers
gordelbevestigingen
plastic tank
tweetrapscarb gaskabel
accu rechts, engelse auto???
remschijven
geen derde zijruit
dwarsstukjes op het chassis?
zelfmoord deuren
zo te zien is het onderstel jonger dan de bovenkant
leuk man
veel plezier ermee
gordelbevestigingen
plastic tank
tweetrapscarb gaskabel
accu rechts, engelse auto???
remschijven
geen derde zijruit
dwarsstukjes op het chassis?
zelfmoord deuren
zo te zien is het onderstel jonger dan de bovenkant
leuk man
veel plezier ermee
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
Ze zijn hier in kenia inderdaad erg schaars. Onze land lord die zo'n 40 jaar in Nairobi heeft gewoond, had deze auto nog nooit gezien!
Ik zal er niet versteld van staan dat er onderdelen van verschillende bouwjaren op zitten. Hier knutselen alles aan elkaar ongeacht of het past of niet laat staan of het bij het model hoort.
Het is inderdaad een rechts gestuurde, maar dat is simpel als je aan de andere kant van de weg rijd.
Foto vier geeft de benzinetank weer, daar rammelde wat in. Buiten de stukken metaal, boutjes en kit kwam ook een lepel te voorschijn!
Ik zal er niet versteld van staan dat er onderdelen van verschillende bouwjaren op zitten. Hier knutselen alles aan elkaar ongeacht of het past of niet laat staan of het bij het model hoort.
Het is inderdaad een rechts gestuurde, maar dat is simpel als je aan de andere kant van de weg rijd.
Foto vier geeft de benzinetank weer, daar rammelde wat in. Buiten de stukken metaal, boutjes en kit kwam ook een lepel te voorschijn!
die lepel op de foto!?
geweldig!!!
handig om het stof eruit te scheppen
ja dat het zo'n bij elkaar geschraapt eendje is hoort er bij in jou buurt
geeft niks het past of is pas te maken
maar 1 ding ben ik echt in gëintereseerd
vertel eens hoe je last met een accu
ik ken de mcGyver versie van tv wel met startkabels en een dollar maar hoe doen jullie het precies???
geweldig!!!
handig om het stof eruit te scheppen
ja dat het zo'n bij elkaar geschraapt eendje is hoort er bij in jou buurt
geeft niks het past of is pas te maken
maar 1 ding ben ik echt in gëintereseerd
vertel eens hoe je last met een accu
ik ken de mcGyver versie van tv wel met startkabels en een dollar maar hoe doen jullie het precies???
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin
- dezilverlinde
- Regelmatige poster
- Berichten: 217
- Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
- Locatie: Heeze
- Contacteer:
Ja, die lepel op de foto. Vraag me af wat het verhaal erachter is, ik kan me niets voorstellen bij het idee dat je een lepel nodig zou hebben bij het tanken.brammie schreef:die lepel op de foto!?
geweldig!!!
handig om het stof eruit te scheppen
ja dat het zo'n bij elkaar geschraapt eendje is hoort er bij in jou buurt
geeft niks het past of is pas te maken
maar 1 ding ben ik echt in gëintereseerd
vertel eens hoe je last met een accu
ik ken de mcGyver versie van tv wel met startkabels en een dollar maar hoe doen jullie het precies???
Pas op! spelen met electra kan gevaarlijk zijn, wees verstandig en vraag assistentie van een bekwaam persoon waar dat nodig is.
Een elektrisch lasapparaat geeft ongeveer tussen de 30 en 50V DC, dus we hebben 3 accu's in serie welke 36V geeft. De draden hebben we zelf gevlochten en klemmen aan gezet. Nadeel is dat we het amperage niet kunnen regelen, maar alles went! Daarnaast laden de zonnepanelen de batterijen weer op in ongeveer twee uur.
Ik dacht dat een puntlasapp ook wel handig kon zijn, neem twee carbon rods (kan je uit lege d-cell trekken) sluit die aan op 36V en je kan dikker staal puntlassen. Als je een transformer neemt en andersom aansluit, kan je dun metaal puntlassen.
Tja, blijft natuurlijk een beetje behelpen maar wat wil je in de bush?
Wellicht nog wat interessants: de meeste elektrische motoren van gereedschap tegenwoordig kunnen op ac en dc draaien. De boormachine die we hebben kunnen we vaak niet gebruiken doordat we geen stroom hebben. Bij 48V (4 x accu in serie) draait de boormachine al goed genoeg om metaal te boren tot 6mm, 72V maakt ie ook gaten 10mm.
Als je nog eens vast komt te staan, sluit je je apparaat direct aan op de dynamo, voor de spanningsregelaar, beetje toeren maken en je apparaat is klaar voor gebruik.[/b]
Dit noem ik nou eens een exotisch projekt !
Leuk !
Ik ben vooral erg benieuwd naar het resultaat van het lassen.
Doe je er nog een dak op, of hoeft dat niet? Ik geloof dat het daar niet zo erg veel regent, dus kun je veel met open dak rijden.
Succes met de restauratie en keep us posted !
P.s. Wat is het tijdsverschil tussen Nederland en Kenia?
Leuk !
Ik ben vooral erg benieuwd naar het resultaat van het lassen.
Doe je er nog een dak op, of hoeft dat niet? Ik geloof dat het daar niet zo erg veel regent, dus kun je veel met open dak rijden.
Succes met de restauratie en keep us posted !
P.s. Wat is het tijdsverschil tussen Nederland en Kenia?
- Peter Parker
- Regelmatige poster
- Berichten: 360
- Lid geworden op: wo 19 aug, 2009 10:28
- Locatie: Purmerend
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2664
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 791
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
- Locatie: Hengelo