Waarom wil mn eend af en toe niet starten?

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Waarom wil mn eend af en toe niet starten?

Bericht door Twécévé » ma 4 feb, 2013 11:57

Twee weken terug tijdens het stevige vriezen de nodige problemen gehad met het starten. Vrij logisch natuurlijk. Eend moest dan van zo ver komen met starten dat tegen de tijd dat het bijna ging lukken de accu leeg was. De truc was dan om ’s avonds de eend nog even te starten en poosje te laten lopen. Dan ging het ’s ochtend goed.

Afgelopen week was het starten-lopen. Hoewel, soms duurde het even, bij vochtig weer. Nu maandagochtend – na twee dagen niet gebruikt te zijn – geen leven in te krijgen. Accu is inmiddels leeg gestart.

Startmotor doet het. Motor doet mee maar slaat niet definitief aan. Motor doet hard bob-bob-bob–bob-bob-bob alsof de eend op 1 cilinder loopt, wat geplof en slaat dus weer af. Eend staat ook enorm te schudden en de uitlaat bonkt door het geschud tegen de koets maar definitief aanslaan ho maar.

Wat is dit toch? Te slechte accu, slechte bougiekabels?

Smst mn vrouw net dat de eend het alsnog deed. Bijzonder want toen ik het vanochtend voor het laatst probeerde was de accu zo goed als leeg en draaide de starmotor nauwelijks meer.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 4 feb, 2013 12:22

Zet je puntjes van de bougies eens iets korter bij elkaar zo'n 0,5 mm
dan slaat de vonk eerder over misschien helpt dit, eventueel in combinatie met nieuwe bougies..... en bougiekabels.

Accu regenereert zichzelf meestal een beetje..... en het kan net weer iets minder vochtig zijn of warmer waardoor het later alsnog wel lukt...

Het blijft oud spul he' :? :?

Nieuwe bougiekabels kan ook geen kwaad. Als het vochtig is slaat je vonk door de kabel, een paar uur later is het droger en start hij dan wel weer......

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 4 feb, 2013 12:41

Heb je een elektronische ontsteking? Als je die hebt en je accu wordt slechter wil de motor niet meer aanslaan tijdens het starten bij koud weer om dat de spanning tijdens het starten zo ver inzakt dat de ontsteking niet meer werk.

Als je de sleutel los laat lijkt het dan vaak of hij aan wil slaan.

Het leeg starten van een accu komt de levensduur ook niet ten goede. Zeker als hij een tijd leeg staat gaat de accu snel achteruit.

-niels-
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 27 jan, 2013 14:07
Locatie: Ridderkerk

Bericht door -niels- » ma 4 feb, 2013 16:22

Ploffen duidt normaal gesproken op onverbrande benzine in de uitlaat. Ik zou de bougiekabels en bougies vervangen en gelijk de ontsteking afstellen dan moet het verholpen zijn.
If it ain't broke, let's fix it until it is.

Maus0611
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
Locatie: Rotterdam

Bericht door Maus0611 » ma 4 feb, 2013 22:55

Ik start even met volledige choke en als ik de sleutel dan net omgedraaid heb duw ik de choke een eind terug. Ondertussen slaat ie aan, loopt even schuddend en na 30s loopt ie goed.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 5 feb, 2013 09:00

Als ik deze klachten zo lees,lijk me om de bougiekabels (ook nieuwe) goed met plastic waterslang waterdicht in te pakken,zodat ze geen contact met de lampbeugel meer kunnen maken.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » di 5 feb, 2013 09:24

Sluiten je bougiekabels ook goed. Ik had laatste een setje die niet goed te bevestigen was, omdat de rubber mof er te ver overheen geschoven zat.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » di 5 feb, 2013 09:43

Niet starten kan verschillende oorzaken hebben. De meest voor de hand liggende reden is dat de bougies niet vonken. Dat moet je dus eerst controleren. Vonken ze niet of slecht, dan moet je verder zoeken in de electrische hoek.

Een andere oorzaak is dat er geen benzine in de carbu komt. Dat kan ook om verschillende redenen zijn: benzine op of vervuild, pomp defect, filter verstopt, carbu vuil, vlotter blijft hangen of loopt aan, choke niet goed afgesteld etc. Ook deze problemen kan je een voor een bekijken.

Er is dus helaas geen eenvoudig antwoord op je vraag. Maar als je weet of de electro het probleem is of niet ben je al een eind op de goede weg.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » do 28 feb, 2013 11:43

Het lijken zeker de bougiekabels te zijn. Van de week mn eend afgespoten en tijdens afspuiten motor laten draaien. Wilde daarna wegrijden maar ho maar, inhouden, ploffen etc. Eend houdt duidelijk niet van water.

Dus nieuwe bougies en bougiekabels besteld.

Domme vraag: moeten de spatborden eraf om de bougies(kabels) te vervangen? Eend moet namelijk terug naar dealer om 2 nieuwe banden (die ik inmiddels binnen heb) erop te laten zetten en af te melden voor de APK. Als het weinig werk is kunnen ze namelijk gelijk de nieuwe bougie(kabels) er voor me inzetten.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » do 28 feb, 2013 12:09

spatborden kunnen blijven zitten..
tis met vervangen van de bougies wel makkelijker als ze er toch al af zijn, maar anders zou ik de moeite er niet voor nemen
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » vr 10 mei, 2013 10:30

Het kan heel goed - het gebeurt iedereens weleens - dat de accu slecht is. De startmotor draait nog wel maar de spanning tijdens het starten is te laag geworden om een goede vonk te genereren. Als je geluk hebt slaat de motor aan op het moment dat je het contactslot los laat. De spanning op dat moment is dan weer goed en de motor draait nog iets.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 10 mei, 2013 11:11

Bougiekabels (en gekijk nieuwe bougies) heeft het probleem opgelost. Heb het zelf gedaan. Linker spatbord hen ik er af gehaald omdat ik niet genoeg kracht kon zetten om bougie eruit te krijgen. Zat nogal vast.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 10 mei, 2013 14:44

Twécévé schreef:Bougiekabels (en gekijk nieuwe bougies) heeft het probleem opgelost. Heb het zelf gedaan. Linker spatbord hen ik er af gehaald omdat ik niet genoeg kracht kon zetten om bougie eruit te krijgen. Zat nogal vast.

Lekker hé, als je kunt zeggen dat je het zelf gedaan hebt.....en hij weer goed start.....

kan natuurlijk ook komen omdat de winter eindelijk afgelopen is :wink: :wink:

Zo en dan nu weer lekker ervan genieten...

inde2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 102
Lid geworden op: di 26 mei, 2009 11:24
Contacteer:

Startproblemen

Bericht door inde2cv » di 8 mar, 2016 09:02

Misschien staat het wel elders op het forum, maar ik kan het zo snel niet vinden...

Mijn Acadiane start zeer slecht als deze een nachtje stil heeft gestaan. Na zeeeeer veel doorstarten lukt het, maar soms ook helemaal niet. Echter als ie loopt kan ik m de rest van de dag zonder problemen starten. ook als ie een paar uur stil heeft gestaan...

Ik heb de startmotor vervangen, bougie kabels vervangen, bougies vervangen, bobine vervangen, aarde gecheckt...

Iemand een idee :?:
Acadiane 1983
Dyane 1982
Mehari 1978

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » di 8 mar, 2016 09:24

Compressie ?
Benzine toevoer ? Misschien sluiten de klepjes in jouw brandstofpomp niet goed, waardoor de benzine terugloopt ?

Plaats reactie