1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » do 14 mar, 2013 13:15

Hoi lpgo, ik ben ook nieuwsgierig of meerdere vonken snel achter elkaar een merkbaar verschil oplevert bij starten en stationaire loop in de praktijk van de 2cv motor. Theorie en praktijk willen nog wel eens van elkaar afwijken ....

ik ben enkele keren meegevlogen met een vriend in zijn Cessna vliegtuigje - daar zit een 4 cil boxer in met dubbele ontsteking en 2 bougies per cilinder ofwel twin spark. voor een vliegtuig is dit uit veiligheidsredenen - valt 1 ontsteking uit dan blijft er nog 1 over. Tijdens het vliegen hebben we dit eens getest - bij vaste gashandelstand handmatig 1 ontsteking uitschakelen leverde hoorbaar een lager toerental op.
Multispark (meerdere vonken uit 1 bougie snel achter elkaar) en twin spark (2 bougies met gelijktijdige vonk op 2 verschillende plaatsen / 2 aparte vlamfronten) zijn weliswaar verschillende systemen, maar mogelijk kan één of zelfs de combinatie van deze 2 methoden nog meer rendement realiseren dan de nu reeds aangetoonde besparing in brandstofgebruik door ontstekingsvervroeging bij deellast van de 1-2 Spark ????
KEEP UP THE GOOD WORK ! Ik blijf de ontwikkeling van de 1-2 Spark met zeer veel interesse volgen. Kan bijna niet wachten dit in mijn auto in te bouwen

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » za 16 mar, 2013 11:27

LPGo schreef: Op dit moment ben ik echter volop bezig met het aanpassen van mijn printplaat layout zodat ze professioneel bestukt kunnen worden, de bestukker komt namelijk met steeds nieuwe eisen, daar wordt ik dus een beetje ziek van.......
Maar niet opgeven hoor!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 18 mar, 2013 23:54

afgelopen dagen bezig geweest om een nieuwe layout voor de printplaat te maken inclusief soldeermasker (laatste eis van de bestukker) en boorpatroon..........

Hoop dat hij niets meer te zeuren heeft, anders ga ik ze toch maar weer lekker zelf in elkaar solderen.........

Het schijnt veel makkelijker te solderen zijn, ben benieuwd....

Afbeelding

als dit goedgekeurd wordt, ga ik componenten bestellen......

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 21 mar, 2013 17:07

RobM schreef:heb je visioenen over een groot bedrijfsgebouw met trailers voor de deur met jouw naam er op?
Gr Rob
Trailer zal het niet worden maar 2 magneetborden kon ik niet laten...... :oops: :oops: Afbeelding

Afbeelding

Spulletjes zijn al gepakt dus op naar de A-markt......

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 22 mar, 2013 08:00

Cool, we zien elkaar daar zeker! ik zou haast een eend in elkaar gaan zetten om de ontsteking erin te kunnen zetten! :)

greetzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 24 mar, 2013 15:29

Iedereen hartstikke bedankt voor zijn/haar bezoek, ben op dit moment meer dood dan levend.
Bijna 40 graden koorts, maar had het voor geen goud willen missen.....

Had gisteren een verbruik van 1 op 13.5 inclusief het spelen met de ontsteking van 10 tot 15 uur (100 gemiddeld op de teller op autosnelweg). Ik denk dat hij zo'n 2 a 3 uur stationair heeft staan lopen met af en toe een volledig foute vervroegingstabel.

Grappig was dat toen ik weg wilde rijden de toerentalbegrenzer nog op 2000 toeren stond dus dat schoot even niet op......

Ik ga nu kijken dat ik zo snel mogelijk units kan leveren. maar de eerste domper is er al weer; de printjes waren gisteren niet klaar.......

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » zo 24 mar, 2013 21:26

40 graden koorts ... ieder nadeel hep se voordeel (uitspraak van de beroemdste SM-rijder ter wereld) ... printjes nog niet klaar, kan je mooi eerst even uitzieken !

leuk je ontmoet en uitgebreid gesproken te hebben in antarctisch Gemert, zeer leerzaam, kan enkel nogmaals herhalen dat ik sta te popelen om dit setje te monteren en uit te proberen.

bij deze van harte beterschap !!

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 25 mar, 2013 08:32

Was leuk om jou en je 12spark in het echt te zien!
het was idd redelijk frisjes, maar t was iig droog (always look on the bright side of life ;) )

iig van harte beterschap en hopelijk zijn je printjes klaar als je weer beter bent!

nog een vraag, werkt deze ontsteking ook op 6 volt? (voor de AC4F van mijn vader :) )

greetzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 26 mar, 2013 20:16

rusty schreef: nog een vraag, werkt deze ontsteking ook op 6 volt? (voor de AC4F van mijn vader :) )Rusty
Nee helaas de ontsteking werkt op 12 volt beter gezegd tussen 6,25Volt en 26volt aangezien tijdens het starten de spanning zeker onder de 6 volt zal komen werkt het dus niet. Heb wel al stiekem zitten kijken of er omvormertjes zijn die van 3 tot 8 volt 5 volt maken ben al iets op het spoor.....

Lijkt mij wel een leuk projectje........ maar vertel meer. ik neem aan 4 cilinder en zitten er gewone bougies in en een verdeler met bobine???? of magneetontsteking?????Geef maar iets meer info dan zeg ik wat kan en wat niet kan...

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 27 mar, 2013 09:07

de AC4 heeft een gewone 4 cil lijn motor, met verdeler met mechanische vervroeger en een aparte bobine, eigenlijk zoals de meeste auto's tot de jaren 90 waren uitgevoerd. vacuüm vervroeging zit er geloof ik niet op.

het gaat dus om zo'n auto: http://www.powerful-cars.com/images/cit ... c4f-13.jpg
plaatje van de motor: http://static.classiccarsforsale.co.uk/ ... f5ab-8.jpg

we hebben al verschillende keren geprobeerd de ontsteking goed af te stellen, maar dit lukt niet echt (echt niet) t loopt, maar niet van harte, vervroeging werkt niet goed.

als dit lukt, heb je natuurlijk een gigamarkt waar je aan zou kunnen leveren! (alleen al alle citroën rijders, HY, DS, CX e.t.c.)

maar focus je eerst maar eens op beter worden, en daarna op 2cv ontstekingen en daarna op de rest! :)

heb je je printjes inmiddels binnen? en werken ze? \

greetzzzzzzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 27 mar, 2013 22:20

rusty schreef:
als dit lukt, heb je natuurlijk een gigamarkt waar je aan zou kunnen leveren! (alleen al alle citroën rijders, HY, DS, CX e.t.c.)

maar focus je eerst maar eens op beter worden, en daarna op 2cv ontstekingen en daarna op de rest! :)

heb je je printjes inmiddels binnen? en werken ze? \

greetzzzzzzzzzzzz

Rusty, dit lukt dus, mijn stiefszoon Peugeot 205

filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=cv1V9Qlgv3I

is precies gelijk aan een HY,DS,CX,Volvo Amazone,volkswagenkever,Peugeot 203/404
Renault4,6,8,16 enz...
en de Ami super/GS natuurlijk niet vergeten :wink: :wink:


maar ik vind het juist leuk om mensen te helpen die echt in de problemen zitten, en wat is nu betere reklame dan om zo'n oude auto te 1-2-sparken
wil er zelfs voor naar jullie toekomen.... in mijn gedachten zie ik de sensor al ergens onder vooraan bij de krukas poelie zitten...
de bestaande bobine en verdeler kunnen dan gehandhaafd blijven (ik neem aan dat deze goed in orde zijn anders moet er met 2 stuks 6 volt eenden bobines gewerkt worden)

Zeg het maar...


Overigens printjes zijn binnen; componenten zijn onderweg dus dit komt ook goed... eerste contacten naar China (productie) zijn ook al gelegd......

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 30 mar, 2013 00:30

ik heb multispark geintegreerd in 1-2-spark......

Hierbij moeten de volgende parameters opgegeven worden via de laptop:

disable/enable multispark (wel of geen multispark)
spark-duration (vonkduur) of te wel de lengte van de tijdsduur als er een vonk heeft plaatsgevonden voordat er weer stroom op de bobine gezet mag worden
multi-dwell tijdsduur voor het laden van de bobine voor de 2.e 3.e enz. vonk (de laadtijd van de bobine van opvolgende vonken hoeft niet even groot te zijn als de laadtijd van de eerste vonk.
multi-spark degrees.... het aantal graden voor of na het bovenste punt dat een volgende vonk nog mag plaatsvinden..........

Bovenstaand is allemaal via de laptop aan te passen (afhankelijk van de te gebruiken bobine (zwart, bruin)

de test in het filmpje is met een zwarte bobine multidwell 0,004 sec. sparkduration 0,0005 sec. degrees –6 (tot 6 graden na het dode punt)

Berekening: na de “hoofdvonk” wordt er aan de hand van bovenstaande gegevens berekend of er nog 1 of meerdere vonken mogen plaatsvinden afhankelijk van het toerental kan dit dus tot zo’n 5 a 6 vonken zijn. Dit hoor je dus ook in het filmpje.........


http://www.youtube.com/watch?v=LbTAnK7LLuk

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » za 30 mar, 2013 09:23

Wauw, onzettend mooi. Heb je het al rijdend getest? Moet toch beter starten en in lage toerentallen iets mooier lopen. Als straks de units klaar zijn, lever je er dan ook een boekwerk/bestandje bij met alle mogelijkheden? Het begint me een beetje te duizelen.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 30 mar, 2013 09:45

schermer schreef:Wauw, onzettend mooi. Heb je het al rijdend getest? Moet toch beter starten en in lage toerentallen iets mooier lopen. Als straks de units klaar zijn, lever je er dan ook een boekwerk/bestandje bij met alle mogelijkheden? Het begint me een beetje te duizelen.

Gisteren ermee naar mijn werk gereden en weer terug, het was zo'n 4 graden, starten verliep eigenlijk zoals altijd, de motor slaat nagenoeg gelijk aan, zoals altijd. Dus eigenlijk geen verschil. Met een warme motor ondervond ik wel een verschil, de motor starte ook weer gelijk, normaal moet ik dan een beetje gas geven zodat hij op toeren kan komen, maar gisteren begon hij te lopen zonder gas op zo'n 500 toeren, na een paar seconden begon hij pas zijn normale stationaire toerental te lopen, hij is dus niet afgeslagen, terwijl ik vermoed dat hij anders weer zou zijn afgeslagen......

Moet erbij vertellen dat ik met een zwarte bobine getest heb waarbij multispark tot zo'n
750/800 toeren/min plaats vind.....


n.b. met een visa bobine zal dit zo'n 1250 toeren worden (laadtijd bobine wordt korter) waardoor er minder tijd nodig is een nog een vonk te produceren.


Ga nu de pc software aanpassen zodat ik met 1 druk op het toetsenbord multispark kan aan en uit zetten. Dan wurg ik de motor dan zoveel af dat hij net nog blijft lopen op multispark (ik schat zo'n 600 toeren) als ik dan multispark uitschakel dan zou hij gelijk moeten afslaan; ben benieuwd!!!!!!!!!

Je hebt helemaal gelijk, het begint echt uitgebreidt te worden.... Ik wil de website
www.1-2-spark.nl gebruiken om een gebruiksaanwijzing te maken, maar ben er nog niet aan toegekomen......
Op zich valt het ook wel mee, alles spreekt voor zich (software) als je er even naar kijkt
wordt het al gauw duidelijk,

Zolang je begrijpt dat als je meer vervroeging geeft de motor kan gaan pingelen en als je minder vervroeging geeft de motor stopt met pingelen er niet veel mis kan gaan...


Overigens ga ik straks bij uitlevering een standaard ontstekingscurve en multispark instellen, zodat als je het inbouwt je eend/visa gewoon zal rijden.... wil je meer dan mag je zelf gaan tunen....

Kom je er echt niet meer uit, kun je altijd de standaard setup terugzetten...

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 1 apr, 2013 10:32

Dus met aangepaste ontsteking kun je ook op slechte brandstof rijden? (Heb in mijn ontwetendheid ooit benzine getankt met 91 octaan op vakantie) of ben je dan nog teveel afhankelijk van je compressieverhouding?

Greetzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie