1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.

Bericht door LPGo » di 5 mar, 2013 18:19

Ik denk dat de meesten mij kennen van andere fora (international2cvfriends) maar omdat ik keer op keer andere topics zit te vervuilen bij deze mijn eigen topic....

Sinds een kleine 2 jaar ben ik bezig om een eigen electronische ontsteking te ontwikkelen en sinds een dik jaar rijd ik er nu zelf mee rond ( en een aantal testrijders)

Een beetje geschiedenis:
In 2009 heb ik een lpg-eend omgebouwd naar Megasquirt, dit is een doe het zelf injectie en ontstekingssysteem dat jezelf via een laptop kunt tunen.
In 2010 heb ik er een turbo van een Smart bijgezet gewoon omdat het kan.....

Denk dat deze auto wel ondertussen een beetje bekend is.....

Ergens in 2011 las ik op de site van STP dat je ook zelf een ontsteking kon maken een met een microcontroller in de volksmond chip gnoemd.


Nou dacht ik dat kan ik ook en nu zo'n kleine 2 jaar verder rijd ik rond op mijn eigen programmeerbare electronische ontsteking.


Mijn uitgangspunten voor mijn eigen ontsteking waren........

- Waterproof (kom zelf uit het 2cv4x4 wereldje en niets is zo hatelijk dan een ontsteking die het niet doet omdat er water inzit).
- geen stroom op de bobine als de motor stil staat
- programmeerbaar via computer om de ontsteking precies af te stellen op jouw motor
- een Vr sensor als toerental opnemer (zit ook in (bijna) elke moderne auto)
dit is een soort dynamootje; als er iets van metaal voor -langs vliegt wordt er een stroompje opgewekt dat via een versterkertje aan de chip wordt doorgegeven. Er is dus geen mechanisch contact, dus het kan niet slijten en of verlopen.
-sensor op het vliegwiel en niet op de nokkenas waardoor je geen last heb dat de eene cilinder eerder ontsteekt dan de andere zoals bij de ontstekingen die nu voor de 2cv gebruikt worden wel eens gebeurt.
- De bestaande ontsteking kan blijven zitten, zodat in geval van nood op de orginele
ontsteking verder gereden kan worden. (Heb ik gelukkig nog niet gehad)
- de laadtijd van de bobine moet instelbaar zijn, zodat ik elke gewenste bobine kan toepassen (2cv- Visa enz.)
-instelbare toerental begrenzer met shiftlight....
- meerdere vervroegingstabellen die met behulp van een schakelaar op het dashboard
te selecteren zijn b.v. als de motor gaat pingelen (omdat je slechte benzine hebt getankt) zet je de schakelaar om tijdens het rijden waardoor er minder vervroeging wordt gegegeven waardoor de motor niet meer pingelt, maar dit kan dus ook voor
LPG, benzine,E85 of noem maar op....
- geintegreerde mapsensor (druksensor) die de druk in het inlaatspruitstuk meet waardoor er bij deellast meer vervroeging gegeven wordt waardoor je motortje zuiniger wordt (tot wel 20%) volgens mijn testrijders,

Om nu een lang verhaal kort te maken, bovenstaande punten heb ik allemaal geintegreerd in mijn ontsteking............


Whats in a name......

Ik heb mijn ontsteking 1-2-Spark genoemd...... omdat


De pickup op het vliegwiel moet op ongeveer 45 graden voor het dode punt op het vliegwiel zitten, ik zelf las er meestal een metalen stripje op maar het kan ook met een
kop van een bout (schroefdraad tappen en bout erin draaien) de kop wordt dan je pickup... Door het gat dieper te boren kun je onbalans van het vliegwiel tegengaan...


De 1e keer dat het stripje (pickup) langs de sensor gaat begint in het chipje een timer de tijd op te nemen. Als de pickup voor de 2e keer langs de sensor komt wordt de tijd genomen, nu weet het chipje dus het toerental en aan de hand hiervan wordt de vervroeging berekent (uit de tabellen die je zelf ingeeft). Omdat de sensor op 45 graden zit kan hierna de vonk (SPARK) plaatsvinden b.v. op 8 graden voor het dode punt.....


Hieruit is dus meteen de naam verklaard.........


Genoeg geschreven nu enkele plaatjes tot zover........

Eerst een plaatje van "het magische kastje" waarin de chip is gehuisvest maar ook de mapsensor, deze wordt via een slangetje aangesloten op het inlaatspruitstuk. Verder zit hier nog de aansluiting (rs232) om de ontsteking aan te sluiten op de laptop, dit kan via kabeltje op een usb poort, (maar kan zelfs draadloos via bluetooth met adapter)

Afbeelding


Verder zitten er nog 2 controleledjes in om e.e.a. toch te kunnen monitoren als er geen laptop aanhangt....

Als het tunen klaar is kan er een dekseltje op geschroefd worden zodat e.e.a er netjes uitziet.


Het programma tot zover........



Homescreen:
Afbeelding


Dwellinstellingen:
Afbeelding

vervroegingstabellen
Afbeelding

toerentalbegrenzer en shiftlight
Afbeelding


voor wie filmpjes wil zien van de ontsteking in aktie die kan terecht op mijn youtube kanaal, www2cv4x4nl (zonder puntjes dus) hierop staan diverse eendjes, een peugeot 205 en een Suzuki motorfiets die allen "1-2-Sparked" zijn
Laatst gewijzigd door LPGo op do 7 mar, 2013 18:15, 2 keer totaal gewijzigd.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 5 mar, 2013 20:21

Sodeju, das mooi man!

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » di 5 mar, 2013 21:51

SUPER, vertel maar hoe ik er één kan bestellen !

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 5 mar, 2013 22:15

azuiper schreef:SUPER, vertel maar hoe ik er één kan bestellen !
Ik wil naar de A-markt te Gemert, partytentje (oranje mijn huiskleur haha) tafeltje, 2cv en laptop....... en dan maar uitleg geven en spelen met de cijfertjes, het is zo geweldig (althans voor mij) om gelijk de invloeden te zien en horen en zelfs ruiken als je b.v. de dwell verandert of zo iets simpels als de toerentalbegrenzer........

Als je de vervroeging in alle velden op 8 graden zet (of nog lager) dan gaat de motor echt niet over de 1500 toeren, als je dan begint te vervroegen dan hoor je hem letterlijk opkomen ( ik vind het geweldig)


Ondertussen heb ik eerste mailcontacten met een printplaatbestukker en dat ziet er veelbelovend uit............. misschien kan ik in/na Gemert meer zeggen...... omtrent "productie"....

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 5 mar, 2013 23:36

het ziet er goed uit, die schemaatjes, moet je mij nog maar eens uitleggen

Hilke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 735
Lid geworden op: di 10 apr, 2012 08:46
Locatie: Beverwijk

Bericht door Hilke » wo 6 mar, 2013 09:14

Ik kom zeker even langs in Gemert.
Ik rijd nog steeds met puntjes, en al een tijdje ben ik over een 123tje aan het nadenken.

Dus dit is wel heel interessant!

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » wo 6 mar, 2013 17:28

Ik ben ook benieuwd naar de ontsteking.

Is deze ook eenvoudig op de Visa 2 cylinder motor te monteren ?
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 6 mar, 2013 21:15

Ja dit werkt ook bij een Visa motor, plaatje op/aan het vliegwiel lassen of bout erin tappen. Uitrichten op 45 graden voor het dode punt is heel makkelijk, gewoon de orginele pickup voor het onderste gat zetten, dit is namelijk ook 45 graden voor het dode punt........

Ik heb geprobeerd om de orginele Visa sensor op mijn ontsteking aan te sluiten maar de resultaten waren niet bevredigend........
Ik heb de beste ervaringen met een VR sensor, deze zijn ook het robust...
en er zit geen enkel mechanisch of electronisch onderdeel in alleen een spoeltje en een kern........

Helaas is de Vr sensor die ik gebruik te kort om hem op de orginele Visa plek te zetten en een goed (lees prijstechnisch ) alternatief heb ik nog niet..... maar er wordt aan gewerkt......

Maar ook nu heb je dus nog altijd een backup de orginele ontsteking kan gehandhaafd blijven............

hierbij enkele plaatjes;

Plaatje gelast aan vliegwiel......

Afbeelding

bout getapt in vliegwiel (indien breedte van het vliegwiel voldoende is)

Afbeelding


en de sensorhouder met VR sensor, deze las ik altijd aan het inlaatspruitstuk
Afbeelding

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 7 mar, 2013 08:47

in één woord: briljant.

Ik snap het voor 80 procent. Ik weet niet wat Dwell is, en je gebruikt een Vr sensor? Waar staat VR voor?

Kan je kort en zonder afkortingen de werking uitleggen?

ben ook wel benieuwd welke chip je bebruikt, of is dat bedrijfsgeheim?

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 7 mar, 2013 17:51

RobM schreef:in één woord: briljant.

Ik snap het voor 80 procent. Ik weet niet wat Dwell is, en je gebruikt een Vr sensor? Waar staat VR voor?

Kan je kort en zonder afkortingen de werking uitleggen?

ben ook wel benieuwd welke chip je bebruikt, of is dat bedrijfsgeheim?

Gr Rob

Sorry, ben er de laatste jaren helemaal ingegroeid, je hebt gelijk.......

Dwell, dit is de tijdsduur hoelang de bobine stroom krijgt en op het moment dat de stroom uitgezet wordt krijg je een vonk (vrije vertaling).

Normaal gebeurt dit dus door je contactpuntjes; je contactpuntjes gaan dicht de bobine krijgt stroom en wordt dus geladen.....op het moment dat de contactpuntjes opengaan krijgt de bobine geen stroom meer, en wordt er een vonk gegenereerd. Mocht de bobine teveel stroom krijgen dan wordt dit tot op zekere hoogte opgevangen door de condensator, maar als de bobine echt te lang stroom krijgt wordt de overtollige energie omgezet in warmte en in het allerergste geval gaat je bobine stuk.....

Bij electronische ontstekingen wordt de laadtijd van de bobine electronisch geregeld, dit gaat zo precies (in mijn geval in stapjes kleiner dan een miljoenste seconde) dat je geen condensator meer nodig hebt en de laadtijd van de bobine kunt opgeven per toerental.....

Want als je je motor start, trekt de startmotor veel spanning naar zich toe
waardoor er voor de bobine niets meer overblijft, hiervoor heb ik dus een 12 tal toerentallen opgegeven en als je naar het plaatje kijkt is de laadtijd van de bobine bij 300 toeren zo'n 15 duizenste van een seconde 0,0015 seconden en tijdens het rijden zo´n 4 duizenste van een seconde.


Deze waardes zijn voor een zwarte bobine, Bij een Visa bobine zijn deze waardes nog veel lager, een gele bobine is gelijk aan een zwarte bobine, het mooie is nu dat dit dus zelf kunt aanpassen al naar gelang de bobine die je gebruikt.... Je bobine wordt dus nooit warm.......

Verder is het in mijn ontsteking zo dat als de bobine 1 maal stroom krijgt er ook altijd een vonk komt.... dus er zal nooit stroom op de bobine blijven staan als je bijvoorbeeld het contact aan laat staan........

Afbeelding

VR sensor, Variable reluctance sensor vrij vertaald is dit niets anders dan een magnetische kern met een spoel erom heen. Als je nu een metalen voorwerp langs de sensor heen en weer beweegt dan wordt er in het spoeltje een heel klein stroompje opgewekt (net als een soort dynamo)
die via een versterker naar de chip wordt gevoerd....... Als dus nu het stalen plaatje op de het vliegwiel langs de sensor gaat wordt er dus een stroompje opgewekt dat wordt doorgegeven naar de chip en deze weet dus dat er weer een omwenteling is geschiedt.....

ben ook wel benieuwd welke chip je bebruikt, of is dat bedrijfsgeheim?

ten eerste heb ik nog geen bedrijf (komt er misschien wel van) het is nu alleen maar een uit de hand gelopen hobby....

Ik ben begonnen met Microchip maar krijg deze niet fatsoenlijk aan de praat, nu gebruik ik Atmega chips en naarmate het programma groeit, groeit ook het geheugen van de chip (lees ik gebruik steeds grotere chips).


Ik heb gemerkt dat dat mensen met turbo of compressor 2cv´s niet geholpen zijn met 123 en co..... ikzelf dus ook niet. vandaar dat ik naar een oplossing gezocht heb, en dit is het resultaat...... maar je hoeft geen turbo in je eend te hebben om het verschil te merken......... zelfs met een standaard motor is het verschil al merkbaar om maar over een bigbore andere nokkenassen enz te zwijgen.....
Volgas boven de 3000 toeren is er nauwelijks verschil (indien je ontsteking goed afgesteld is) maar zodra je het gas maar iets loslaat merk je het verschil.

Ook onderin heb je meer koppel dus tussen de 800 en 3000 toeren, hier laten puntjes ) en zelfs 123 en co veel liggen..... nu je het perfect kunt afstellen komen deze `gebreken´ pas boven water...... uiteraard is dit niet om anderen af te kraken maar gewoon een vaststelling......

Het mooie is natuurlijk dat je je motor zo kunt afstellen dat hij net niet pingelt, al rijdende afstellen op de laptop kun je dit mooi doen, als je alleen bent stukje rijden stoppen en bijstellen, met 2 man kun je het natuurlijk onder het rijden doen,

Als je alleen bent doe dan nooit rijden en tunen tegelijk...... de keren dat ik bijna tegen een boom ophing zijn niet te tellen wees gewaarschuwd...

Het mooiste is natuurlijk op de dynobank, maar dit is echt niet nodig hoor.

Op puntjes moest ik bijna volgas geven om 100 te kunnen rijden, nu dus nog maar halfgas of minder.... dit komt dus door de onderdruk sensor. Hierdoor is je motor ook nog eens zuiniger....


Zo dit was het korte antwoord.... :? :?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 7 mar, 2013 19:16

heel helder. Ik ben ook wel benieuwd naar het lange antwoord. Maar daarvoor moeten we maar eens afspreken op een meeting.

Door jouw uitleg snap ik nu ook waarom het zo lastig is een velleman kit een kortere puls te laten geven: je wilt het ontstekingstijdstip hetzlefde houden (kontaktpunt open, geen stroom meer door bobine) maar het regelen van de pulslengte gaat dus aan de VOORkant van deze gebeurtenis plaatvinden.


Andere, heel nederlandse en nog niet gestelde vraag: kost dat??

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 7 mar, 2013 21:38

Andere, heel nederlandse en nog niet gestelde vraag: kost dat??

Gr Rob

Hierover zit ik dus in dubio, ik heb geen bedrijf doe dit dus uit pure hobby (zou er natuurlijk wel wat geld mee verdienen (ook Nederlands toch) maar vraag me af hoe e.e.a. juridisch in elkaar steekt. Op dit moment rijden er zo'n 8 auto's rond, waarbij ik mezelf en de Peugeot 205 van de zoon van mijn vrouw meetel (4 cilinders werkt ook al) en een Suzuki motorfiets 2 cil. 180 graden verdraait (dus eigenlijk een 4 cilinder met 2 bobines)

Hierbij meld mij niemand problemen en ikzelf heb ze ook niet. 1 (Franse) rijder (met turbo-eend) heeft er nu al meer dan 6000km opzitten, dus ik kan denk ik er vanuitgaan dat het probleemloos werkt (en blijft werken).

Verder heb ik een discussie gehad met een Engelse testrijder (Mark 4x4 Lewis) over hoe om te gaan met claims.... door het verkeerd af te stellen van de ontsteking b.v. de boel maar laten pingelen en niet bij te stellen, kan uiteraard de motor kapot gaan (ben ik dit dan schuld) of door verkeerd of ondeugdelijk aansluiten
van de ontsteking en het daardoor komen stil te staan op een druk kruispunt..... ben ik dat dan schuld............ of een sensor die niet goed werkt omdat hij verkeerd geproduceerd in de fabriek is waardoor de ontsteking uitvalt......


Hier zit ik dus mee.......

Om terug te komen op die discussie, Mark zei een 123 kun ook zo afstellen dat de motor de hele tijd pingelt en ik geloof niet dat ze deze zullen vergoeden als deze
kapot zou gaan.

Het enigste wat ik kan doen is dus een accepteer de voorwaarden vinkje maken bij het bestellen van het product 1-2-Spark.....

Als hier iemand goede suggesties heeft ze zijn van harte welkom....


P.s. prijsvoorstel wordt ge-PM-ed

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » do 7 mar, 2013 23:40

Tja, wie is waar voor verantwoordelijk? Moeilijke vraag, een sensor met een fabrieksfout, dan zal de producent van de sensor dat zijn. Maar hoe ver wil je gaan? Begrijp me goed, ik vind het een prachtig systeem en ik weet bijna zeker dat ik het in mijn visa blokje ga inbouwen. Ik denk.dat je met een vinkje in een webshop al een heel eind bent. Het is tenslotten een programeerbare ontsteking, waarbij de gebruiker dus de eindverantwoordelijke is. Je kunt dit ding op het randje van pingelen afstellen, of voor een veiligere afstelling gaan. Ik zou als.leverancier een wat veilige afstelling programeren en de.rest aan de.gebruiker overlaten. Als men voor gemak gaat is een 123 achtige de keus. Degenen die meer sleutelen/experimenteren zullen voor jouw.systeem kiezen en in zelf afstellen zit nu eenmaal een risico. Dat weten de knutselaars zelf ook heus wel. Dus daar zou ik me niet al teveel zorgen over maken. Gebruik.op.eigen risico, ik accepteer de voorwaarden ja/nee. Dan ben je al redelijk afgeschermd.Ik Zou wel een bedrijfje oprichten, eventuele verdiensten (ja dat mag best hoor) zijn dan ook wit. Scheelt een hoop gedoe als meneer belasting je ineens interessant vind.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » do 7 mar, 2013 23:42

Zou je een keer aan een advocaat moeten vragen. Oh en sorry voor de typfouten. Telefoon he?

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » vr 8 mar, 2013 10:43

Ik volg dit systeem al vanaf de eerste post op I2F, en ben vanaf dag 1 zeer geïnteresseerd, ik wilde eerst ook testrijder worden met mijn visa ACA, die verschrikkelijk pingelde, helaas heb ik die moeten verkopen doordat ik te weinig tijd had (en heb.)

alles wat ik tot nu toe gezien heb en hoe dit (door) ontwikkeld is e.t.c. maakt mijn interesse alleen maar groter, vooral dat je t zelf kan afstellen specifiek op jou motorblokje (moet je natuurlijk wel een beetje verstand van zaken hebben :) )

LPGo, ik blijf t zeker volgen en zodra ik weer een rijdend A-type heb bestel ik er een bij je!

greetzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Plaats reactie