Hoe diep ?

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » zo 29 aug, 2004 19:44

hoi,
Ik heb een maand geleden ofzo deze test perongeluk met mijn eend cubitus gedaan.
Ik reed op het strand aan de maasvlakte en moest van een zandbank door een mui, waar nog een laag water in stond, naar de volgende zandbank rijden. Ik dacht dus dat ik het wel zou redden, maar het water was een stuk dieper dan ik dacht en halverwege het mui stopte de motor er dus mee.
Toen ik uitstapte bleek dat ik tot aan mijn deuren in het water stond, dat kwam dus met een golf naar binnen. Cubitus wilde met geen mogelijkheid meer starten, zakte ondertussen weg in het zand, het werd donker en het ergste was nog: het was nog hoog water aan het worden!!! kortom mijn lieve eendje verdween steeds verder in het water, de golven beukte tegen de zijkant van de eend. Gelukkig had een van ons een mobiel en we hebben toen de strandpost gebeld ( ik ben namelijk strandwachter op de maasvlakte) en die zijn met een traktor naar ons toe komen rijden, wat ook nog een minuut of 20 duurde. Vervolgens hebben we de eend met de traktor uit het mui terug naar de strandpost gesleepd.
Aangezien ik een dag later naar Amsterdam moest ben ik onder de terrashaard direct gaan sleutelen.
Toen bleek al direct dat ik geen vonk meer had en toen ik het ontstekingshuis open schroefde kwam ook daar een golf water uit............Nadat ik dit weer had droog gemaakt liep de eend weer, nog wel sputteren ( waarschijnlijk een beetje water in de carburateur) maar na 20 km snelweg was dit ook verdwenen.
Een ander strandwacht lid wat mee kwam heeft nog een foto gemaakt van de eend in het mui en achter de traktor, als ik die heb zal ik ze hier wel neer zetten :D :wink:
2cv az 1968

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 29 aug, 2004 19:54

In de modder en andere zooi vast zitten ? Ach ... Maar zout water gaat me net even iets te ver (zeker omdat ik mijn deuren nog vol antiroestzooi moet pompen).
Afblijven.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » zo 29 aug, 2004 20:01

tja zout water is natuurlijk erg slecht, als ik van het strand kom ga ik mijn auto altijd eerst afspuiten met heet water en hete was, kan bij onze benzinepomp voor maar 2 eurie ofzo.
Het was natuurlijk ook niet echt de bedoeling om mijn motortje te laten verzuipen, maar goed kan gebeuren.
Vorig jaar heb ik ook ziets gedaan, ik had toen nog 123 ontsteking, toen bleef de motor wel lopen alleen was ik zo dom om te kachel aan te hebben........... en toen kwam er dus water via de kachel op mijn voet en dit was gewoon heet!
Ik weet het is niet goed voor je eend, maar het is zo gaaf om met 90 km/h over het zand te blerren!
Je moet de gezichten van mensen op het strand eens zien als je met een eend komt langs crossen!!! echt cool.
Heb ook al eens het laatste stuk van mijn uitlaat eraf gereden toen ik van een duin af dook en dit bleek toen iets steiler dan gedacht..........sinds dien heb ik een merhari pijpje :D
2cv az 1968

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 29 aug, 2004 22:16

TheSeend schreef:Verder zie je op de 4x4's vaak zo'n slang naar boven. da's voor de uitlaat. Je wil daar ook geen water in hebben. Geeft hetzelfde resultaat als een banaan in je uitlaat: Je motor slaat af...
Zo'n pijp (snorkel) is toch met name voor de inlaat:

Afbeelding

Al heb ik op Discovery bij Thunderaces ook wagens gezien die onder water moesten en die hadden zowel een verhoogde in als uitlaat. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 29 aug, 2004 22:52

Lijkt me wel een grappige ombouw ! Maar dan kan ik beter eerst meer tegen roest doen ...
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » zo 29 aug, 2004 23:50

Het is wel geinig, maar je levert ook wat luchttoevoer in. Je maakt de aanzuigbuis namelijk langer en dit zorgt voor meer weerstand. Dit zou dus kunnen resulteren in een vermindert motorvermogen.

Eigenlijk de omgekeerde regel van een sportfilter:
Sportfilter: minder weerstand, meer vermogen.
Aanzuigbuis: meer weerstand, minder vermogen.

Je praat dan denk ik wel over fracties.

Zo'n aanzuigbuis oogt wel lachuhhh natuurlijk. :wink: En als je hem zo maakt dat je hem kunt afkoppelen als het niet nodig is, dan heb je ook niet veel last van het bovenstaande verhaal. :lol:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 30 aug, 2004 00:11

Als ik zoiets bouw, gaat ie er natuurlijk permanent op ;) Misschien kan er een soort ventilator in voor zelfs extra PK's ! :D

Maar hoe zou ik de contactpuntjes droog kunnen houden ? En hoe bescherm ik de fin zodat die het overleeft ?
Afblijven.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 30 aug, 2004 00:52

Lelijke Eend schreef:Als ik zoiets bouw, gaat ie er natuurlijk permanent op ;) Misschien kan er een soort ventilator in voor zelfs extra PK's ! :D

Maar hoe zou ik de contactpuntjes droog kunnen houden ? En hoe bescherm ik de fin zodat die het overleeft ?
Door het blokje op je dak te monteren. :lol:

Bij thunderaces werden alleen Diesels gebruikt, omdat die beter tegen water kunnen. Misschien kun je een dieselblok inbouwen. :wink:

Kortom: Ik zou het niet weten? :? Wat ben je van plan eigenlijk. :shock:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 30 aug, 2004 00:58

Punky schreef:
Lelijke Eend schreef:Als ik zoiets bouw, gaat ie er natuurlijk permanent op ;) Misschien kan er een soort ventilator in voor zelfs extra PK's ! :D

Maar hoe zou ik de contactpuntjes droog kunnen houden ? En hoe bescherm ik de fin zodat die het overleeft ?
Door het blokje op je dak te monteren. :lol:

Bij thunderaces werden alleen Diesels gebruikt, omdat die beter tegen water kunnen. Misschien kun je een dieselblok inbouwen. :wink:

Kortom: Ik zou het niet weten? :? Wat ben je van plan eigenlijk. :shock:
Ik wil Het Kanaal oversteken zonder voor de boot te betalen :lol:

Maar ik vroeg het me gewoon af omdat bij een vriendin van me de straten laatst afgesloten waren omdat er een laag water op stond...
Afblijven.

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 30 aug, 2004 09:49

hoi

Kontactpunten drooghouden: ze zitten in een doosje dat volgens mij waterdicht moet zijn. zorg dat de rubber goed is en kit het zonodig nog effe extra af.

Fan:

schroef je fan van de poelie af, monteer vervolgens in die ruimte een elektrische fan van b.v. een bx (levert ook vermogenswinst) deze elektrische fan moet je aansturen met een thermostaat ergens op je blok. Zet er een schakelaat op zodat je hem uit kan zetten als je door het water gaat.

groet frank

p.s.
@cubitus
Ik hoop dat je een verzinkt chassis hebt want anders vrees ik voor zijn/haar leven.

Gebruikersavatar
Teun
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 285
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 17:27
Locatie: Nijmegen

Bericht door Teun » ma 30 aug, 2004 10:57

Frank Munneke schreef:hoi

Kontactpunten drooghouden: ze zitten in een doosje dat volgens mij waterdicht moet zijn. zorg dat de rubber goed is en kit het zonodig nog effe extra af.

Fan:

schroef je fan van de poelie af, monteer vervolgens in die ruimte een elektrische fan van b.v. een bx (levert ook vermogenswinst) deze elektrische fan moet je aansturen met een thermostaat ergens op je blok. Zet er een schakelaat op zodat je hem uit kan zetten als je door het water gaat.

groet frank

p.s.
@cubitus
Ik hoop dat je een verzinkt chassis hebt want anders vrees ik voor zijn/haar leven.

die contactpuntendoos,

daar zit onderaan een gleufje voor de olie (denk ik) zodat die niet tussen je puntjes komt, dus dat afdichten.........?? lijkt me niet handig..


Dieseltje erin dan blijft ze wel lopen..
Wat brengt morgen.???

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » ma 30 aug, 2004 14:16

hoi

Ik zou het gewoon dichtkitten, moet je soms wel effe kijken of het doosje nog mooi schoon vanbinnen is.

groet Frank

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 30 aug, 2004 19:24

Hmz ... Het is dus mogelijk (aangenomen dat er geen gleufje in mijn contactpuntendoosje zit). Dieseltje gaat me net wat te ver ...

Ennuh, als de motor loopt, dan komt er toch geen water in de uitlaat ?
Afblijven.

Cubitus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 20:34
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Bericht door Cubitus » ma 30 aug, 2004 23:22

hoi,
tja frank mijn chassis is gelukkig verzinkt, maar mijn koets helaas niet, een seizoen is aan het einde altijd goed aan mijn eend af te zien, maarja weekendje verven doet weer wonderen......
2cv az 1968

Gesloten