doorrijden tijdens winter

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
canard-bizar
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 14:16
Locatie: anzegem

doorrijden tijdens winter

Bericht door canard-bizar » zo 25 aug, 2013 21:17

Hallo,

heeft er soms iemand tips om mijn 2PK'tje te beschermen tijdens de wintermaanden?
Ze is pas volledig gerestaureerd en eigenlijk een beetje te mooi nu om als daily te gebruiken,maar niks aan te doen ik heb ze elke dag nodig,winter en zomer dus.
Van mijn Dyane waar ik vroeger mee reed beschimmelde het dak altijd aan de binnenkant,ik zou het jammer vinden als dat nu ook weer het geval is want er ligt pas een nieuw dak op.
Heb al eens zitten kijken voor een hardtop maar dat is blijkbaar moeilijk te vinden...

alvast bedankt
greetz

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » zo 25 aug, 2013 22:16

Nog nooit schimmel gezien en rij al jaren jaarrond. Gewoon goed onderhouden, na erge pekel eens een spoelbeurt en verder gewoon karren met de geit.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » ma 26 aug, 2013 08:43

Als je last hebt van schimmel dan zit er waarschijnlijk teveel vocht aan de binnenkant van de auto. Als het droog weer is dan kun je de ventilatieklep open zetten als ie stil staat, dan waait het nog een beetje door.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 26 aug, 2013 09:03

Er is niet één trucje om je auto van binnen droog te houden. Je kunt allerlei maatregelen treffen. Goede en goed aansluitende kachelslangen en goed afgestelde kachelklepjes, lekkages opsporen en verhelpen aan de ruitenwisserasjes, ventilatieklep, ruitrubbers, deurrubbers etc. Oude isolatielagen van geperste lompen van de hakkenplank verwijderen, afvoergaatjes boren in het laagste punt van de vloerplaatjes, ventileren tijdens het rijden. Wat ook helpt: om de dag een vers pak oude kranten op de achterbank. Dat haalt best wat vocht uit de lucht.

Captain Krimson
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 791
Lid geworden op: zo 10 mei, 2009 13:01
Locatie: Hengelo

Bericht door Captain Krimson » ma 26 aug, 2013 10:01

Ik vrees dat als je doorrijdt in de winter je uiteindelijk moeilijk om galvaniseren heen kunt...

En misschien moet je daar niet mee wachten tot het te laat is..

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 26 aug, 2013 10:24

In de winter regelmatig de pekel en bagger afspoelen ook uit de spatborden.
Waar bagger ophoopt blijft de onderkant langer nat.

Regelmatig goed controleren of de bodemplaten e.d. niet gaan roesten en waar nodig behandelen met RX of een andere roest stopper. En de laag waar mee hij is behandeld nog intact is.

Assen en fuses doorsmeren (maar dat moet in de zomer ook)
Verder kan je weinig doen.

Roesten gaat hij wel, dat houd je alleen tegen door hem binnen bij de kachel te parkeren. Of al het plaatwerk te verzinken. Je kan het proces alleen vertragen.

Maar rijden is leuker dan binnen parkeren toch.

Ik moet nu na 6 jaar door weer en wind ook weer het een en ander opknappen. Maar wel 70.000 km lol gehad. Als hij binnen had gestaan was hij nu nog als nieuw maar wat had je er dan voor lol van gehad.

Tip gewoon lekker rijden en over een paar jaar maak je hem gewoon weer als nieuw.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » ma 26 aug, 2013 10:25

In de winter regelmatig de pekel en bagger afspoelen ook uit de spatborden.
Waar bagger ophoopt blijft de onderkant langer nat.

Regelmatig goed controleren of de bodemplaten e.d. niet gaan roesten en waar nodig behandelen met RX of een andere roest stopper. En de laag waar mee hij is behandeld nog intact is.

Assen en fuses doorsmeren (maar dat moet in de zomer ook)
Verder kan je weinig doen.

Roesten gaat hij wel, dat houd je alleen tegen door hem binnen bij de kachel te parkeren. Of al het plaatwerk te verzinken. Je kan het proces alleen vertragen.

Maar rijden is leuker dan binnen parkeren toch.

Ik moet nu na 6 jaar door weer en wind ook weer het een en ander opknappen. Maar wel 70.000 km lol gehad. Als hij binnen had gestaan was hij nu nog als nieuw maar wat had je er dan voor lol van gehad.

Tip gewoon lekker rijden en over een paar jaar maak je hem gewoon weer als nieuw.

Gebruikersavatar
canard-bizar
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 55
Lid geworden op: zo 28 nov, 2010 14:16
Locatie: anzegem

Bericht door canard-bizar » ma 26 aug, 2013 21:22

bedankt voor de reacties iedereen,zitten toch een paar goeie tips tussen.
Ik denk eraan om ook zo"n ventilatortje in de verwarmingsslangen te steken,dat zal mss ook al wat helpen.
Verder heb ik idd nog een lekje aan de airco klep,nochtans zit er een nieuwe rubber in.


...en idd een waarheid als een koe,ermee rijden is veel plezanter dan ernaar staan kijken in de garage :D


greetz

Guro

Bericht door Guro » ma 26 aug, 2013 21:57

Een krant werkt inderdaad, wat ik altijd doe is een zakje laten naaien door mijn schoonmoeder, en die vullen met kattenbakvulling. Achterin leggen en je hebt ook al veel minder last van vocht.

Verder kruip ik bij pekel absoluut mijn eend niet in.

Gebruikersavatar
Oiseau blanc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 30 dec, 2012 03:11
Locatie: Heusden

Bericht door Oiseau blanc » di 27 aug, 2013 10:42

Een kachelventilator heb ik idd ook ingebouwd, werkt fantastisch zeker in de winter en bij regen.

Daarnaast heb ik nog een tip gehoord om vocht te verminderen, neem gewoon een oude emmer en zet daarin een huis-tuin-en-keuken vochtvreter. Gewoon zo'n ding van Bison o.i.d Door de emmer met vochtvreter goed secuur en vast in de auto te zetten, voorkom je dat het opgenomen vocht tijdens bochten weer uit de vochtvreter lekt. Ik ga bovenstaande in ieder geval komende winter proberen..

En doorrijden in de winter? Tja, een groot deel van de hier aanwezige forum gebruikers zal ervan gruwelen, omdat zij de eend als voorjaar, zomer toerauto zien. Ikzelf gebruik mijn AK als daily drive . Zolang je de auto goed bijhoudt met was en de onderzijde nauwlettend in de gaten houdt( en behandeld met goede producten zoals v.b RX5/7/10), is er niet zo veel aan de hand.

Zorg dat er weinig vuil(modder, zand) blijft zitten, en plan bijvoorbeeld 2 x per jaar een moment in dat je een week de auto echt grondig naloopt en op plaatsen waar nodig bijwerkt.
La Liberte en 2CV!

Plaats reactie