zelfbouw boordcomputer voor 2cv
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
zelfbouw boordcomputer voor 2cv
Ik ben bezig met het maken van een "boordcomputer" voor op de pickup.
Het doel is een klein lcd schermpje waarop een aantal waarden worden weergegeven.
in eerste instantie:
brandstofverbruik per km.
snelheid.
afgelegde afstand dagteller
toerental motor
de tijd
toerental
Mogelijkheid tot wegschrijven log file op een sd kaart.
Hiervoor heb ik een sdkaartlezer aan de microcontroller gekoppeld en dit werkt ook al.
En later mogelijk een lambda sensor.
En wat ik verder nog verzin.
Ik heb nu de meter voor het brandstofverbruik en het LCD binnen.
Even een klein test programmatje gemaakt en het werkt. Ik heb er ruim 800ml water een aantal keer achter elkaar door heen gegoten en hij geeft elke keer exact de zelfde waarden.
http://www.youtube.com/watch?v=NM5vZqbu5U8
Wordt vervolgd.
De ontwikkeling zal niet erg snel gaan gezien de weinige vrije tijd die ik heb momenteel. Maar het begin is er.
Het doel is een klein lcd schermpje waarop een aantal waarden worden weergegeven.
in eerste instantie:
brandstofverbruik per km.
snelheid.
afgelegde afstand dagteller
toerental motor
de tijd
toerental
Mogelijkheid tot wegschrijven log file op een sd kaart.
Hiervoor heb ik een sdkaartlezer aan de microcontroller gekoppeld en dit werkt ook al.
En later mogelijk een lambda sensor.
En wat ik verder nog verzin.
Ik heb nu de meter voor het brandstofverbruik en het LCD binnen.
Even een klein test programmatje gemaakt en het werkt. Ik heb er ruim 800ml water een aantal keer achter elkaar door heen gegoten en hij geeft elke keer exact de zelfde waarden.
http://www.youtube.com/watch?v=NM5vZqbu5U8
Wordt vervolgd.
De ontwikkeling zal niet erg snel gaan gezien de weinige vrije tijd die ik heb momenteel. Maar het begin is er.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
filmpje is nu openbaar, de telefoon zet ze schijnbaar op prive.
Dat infobord kende ik niet. Dat heeft inderdaad een aantal van de functies die ik ook wil inbouwen.
De mijne wordt als alles lukt wel wat uitgebreider. En het schermpje wat ik nu ga gebruiken kan alle waarden op 1 scherm weergeven. Het heeft 4 regels met 20 karakters.
Dat infobord kende ik niet. Dat heeft inderdaad een aantal van de functies die ik ook wil inbouwen.
De mijne wordt als alles lukt wel wat uitgebreider. En het schermpje wat ik nu ga gebruiken kan alle waarden op 1 scherm weergeven. Het heeft 4 regels met 20 karakters.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Heb nu op advies van Geo eerst een stukje programma gemaakt wat het verbruik per uur en seconde weer geeft in plaats van per km. Dat is simpeler en makkelijker te testen in een testopstelling.
Momenteel geeft heb ik op het schermpje het aantal milliliters per seconde en het aantal liters per uur weer. En het totaal aantal verbruikte liters.
De waarden verversen elke seconde.
Als ik nu water in de trechter giet is de flow 11 ml/s . Als ik de slang iets knijp zakt de flow. Het is echt ongelofelijk nauwkeurig. Beter als ik had verwacht eigenlijk.
De basis is er, nu kan ik verder uit gaan breiden.
Zal zondag een nieuw filmpje maken.
Momenteel geeft heb ik op het schermpje het aantal milliliters per seconde en het aantal liters per uur weer. En het totaal aantal verbruikte liters.
De waarden verversen elke seconde.
Als ik nu water in de trechter giet is de flow 11 ml/s . Als ik de slang iets knijp zakt de flow. Het is echt ongelofelijk nauwkeurig. Beter als ik had verwacht eigenlijk.
De basis is er, nu kan ik verder uit gaan breiden.
Zal zondag een nieuw filmpje maken.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Ik kan nu ook ml per seconde en liters per uur meten.
http://www.youtube.com/watch?v=yGNYNDC6ihM
Binnen kort even proberen in de auto.
Als ik dan de cruisecontrol instel op 100 kan ik real time het verschil in verbruik zien als ik de tabel omschakel en schakel tussen 123 en 12 spark.
Ben benieuwd.
http://www.youtube.com/watch?v=yGNYNDC6ihM
Binnen kort even proberen in de auto.
Als ik dan de cruisecontrol instel op 100 kan ik real time het verschil in verbruik zien als ik de tabel omschakel en schakel tussen 123 en 12 spark.
Ben benieuwd.
Dorstige eend heb jij 46 liter per uur
Voor dat je gaat testen kun je eventueel de tempsensor (laten) inbouwen... dan kun het (nog groter) verschil met 123 meten maar ook met en zonder temp sensor en met en zonder map sensor, zo zie je precies welk verschil elk onderdeel maakt.... Je kunt ook het verschil meten door bijvoorbeeld van vervroegingstabel te wisselen.....
daarna kun je nog met de sproeiers gaan werken, maar dan moet je ook nog een lambda sonde inbouwen.....
sorry ik laat me weer even gaan..... goed bezig.....
Voor dat je gaat testen kun je eventueel de tempsensor (laten) inbouwen... dan kun het (nog groter) verschil met 123 meten maar ook met en zonder temp sensor en met en zonder map sensor, zo zie je precies welk verschil elk onderdeel maakt.... Je kunt ook het verschil meten door bijvoorbeeld van vervroegingstabel te wisselen.....
daarna kun je nog met de sproeiers gaan werken, maar dan moet je ook nog een lambda sonde inbouwen.....
sorry ik laat me weer even gaan..... goed bezig.....
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Vandaag nog even aan het knutselen geweest. Hij ligt nu in de pickup aangesloten en wel. Ben benieuwd morgen. Heb nu alleen nog even stationair laten draaien. Dan geeft hij ongeveer 2ml/s aan. O
Ik moet nog wel even onderzoeken waarom de meter 10% te veel aan geeft. Als ik er 500ml water door giet meet hij 550ml. Wel consequent elke keer weer zonder afwijking. Volgendeweek even de scoop aansluiten om te kijken wat er gebeurd.
Volgend de handleiding geeft hij 2500pulsen per liter. Voor het totaal verbruik tel ik nu de pulsen en vermenigvuldig het met 0,4ml. Dat zou moeten kloppen dacht ik.
Wordt vervolgd.
Ik moet nog wel even onderzoeken waarom de meter 10% te veel aan geeft. Als ik er 500ml water door giet meet hij 550ml. Wel consequent elke keer weer zonder afwijking. Volgendeweek even de scoop aansluiten om te kijken wat er gebeurd.
Volgend de handleiding geeft hij 2500pulsen per liter. Voor het totaal verbruik tel ik nu de pulsen en vermenigvuldig het met 0,4ml. Dat zou moeten kloppen dacht ik.
Wordt vervolgd.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
hoi ErikJan,
Wat een leuk initiatief - in plaats van diverse losse meters waar maar moeilijk plaats voor te vinden is zodanig dat je ze onder het rijden ook nog goed kan aflezen - nu één lcd schermpje met naar keuze diverse uitgelezen waarden.
Ik denk dat meerdere mensen hier geïnteresseerd in zijn ...
Wat een leuk initiatief - in plaats van diverse losse meters waar maar moeilijk plaats voor te vinden is zodanig dat je ze onder het rijden ook nog goed kan aflezen - nu één lcd schermpje met naar keuze diverse uitgelezen waarden.
Ik denk dat meerdere mensen hier geïnteresseerd in zijn ...
BARE METAL CAR
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Vanmorgen 75km gereden met de sensor en het schermpje aangesloten.
Hij doet nog niet helemaal wat ik wil.
Positief is wel dat het schermpje niet is uitgevallen.
De meting klopt alleen niet hij heeft een verbruik van ruim 30liter gemeten over 75km
zo groot is de tank niet eens zelfs als ik de 10% afwijking mee reken kan het niet kloppen.
De flow zat op cruise snelheid rond de 12ml/s en als ik vol gas geef gaat hij richting de 20ml/s dat is ook niet echt mogelijk.
De chip meet te veel pulsen van de sensor. Ik kan 2 redenen verzinnen.
1. stoor pulsen via de kabel naar de sensor. (is niet afgeschermd die had ik niet liggen.)
2. de sensor geeft echt te veel pulsen door dat de membraampomp van de eend elke keer de benzine ook weer iets terug zuigt. De sensor geeft ook pulsen als de flow is omgekeerd.
Ik ga eens een elektrische benzine pomp proberen. En een afgeschermde kabel monteren.
Hij doet nog niet helemaal wat ik wil.
Positief is wel dat het schermpje niet is uitgevallen.
De meting klopt alleen niet hij heeft een verbruik van ruim 30liter gemeten over 75km
zo groot is de tank niet eens zelfs als ik de 10% afwijking mee reken kan het niet kloppen.
De flow zat op cruise snelheid rond de 12ml/s en als ik vol gas geef gaat hij richting de 20ml/s dat is ook niet echt mogelijk.
De chip meet te veel pulsen van de sensor. Ik kan 2 redenen verzinnen.
1. stoor pulsen via de kabel naar de sensor. (is niet afgeschermd die had ik niet liggen.)
2. de sensor geeft echt te veel pulsen door dat de membraampomp van de eend elke keer de benzine ook weer iets terug zuigt. De sensor geeft ook pulsen als de flow is omgekeerd.
Ik ga eens een elektrische benzine pomp proberen. En een afgeschermde kabel monteren.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2154
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
De fout zou inderdaad goed bij het membraam pompje kunnen liggen.
Deze geeft behoorlijk grote drukpulsen.
Ik heb zelf een keer gehad dat de slang aan de ingaande kant gescheurd was en dit pas lekte bij draaiende motor.
Het kwam er zelfs daar met stoten uit.
Mogelijk beter met electrische pomp.
Deze geeft behoorlijk grote drukpulsen.
Ik heb zelf een keer gehad dat de slang aan de ingaande kant gescheurd was en dit pas lekte bij draaiende motor.
Het kwam er zelfs daar met stoten uit.
Mogelijk beter met electrische pomp.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
ErikJan, jouw idee in combinatie met een raspberry pi en je kunt de gekste dingen ontwerpen/bouwen ....
link : http://www.element14.com/community/comm ... iCommunity
link : http://www.element14.com/community/comm ... iCommunity
BARE METAL CAR
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Die PI is meer een computer denk ik. Weet niet of die ingangen heeft waar je sensoren op kan aansluiten.
Met de microcontroller die ik nu gebruik kan je ook al hele mooie dingen maken, Als je wil kun je zelfs een touchsreen toepassen.
Ben nog niet verder gegaan volgendeweek heb ik par dagen vrij dan zal ik wel wat tijd kunnen vinden hoop ik.
Met de microcontroller die ik nu gebruik kan je ook al hele mooie dingen maken, Als je wil kun je zelfs een touchsreen toepassen.
Ben nog niet verder gegaan volgendeweek heb ik par dagen vrij dan zal ik wel wat tijd kunnen vinden hoop ik.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2059
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Ik ben weer wat verder, ik heb het programma nu iets aangepast en hij geeft nu in de testopstelling precies de juiste hoeveelheid ml weer.
Heb een filmpje van gemaakt je ziet op het einde dat de hoeveelheid 908ml is en het gewicht op de weegschaal 908gram dus dat klopt precies.
http://www.youtube.com/watch?v=AV1izuGXULw
Ik heb net het stukje programma voor het bereken van de snelheid en afgelegde afstand geschreven. Kan het alleen helaas nu nog niet testen ben nu ergens anders en heb alleen een laptop.
Heb vandaag ook het terugslagklepje voor in de brandstofleiding weer gevonden. Ben benieuwd of dat helpt.
Wordt vervolgd.
Heb een filmpje van gemaakt je ziet op het einde dat de hoeveelheid 908ml is en het gewicht op de weegschaal 908gram dus dat klopt precies.
http://www.youtube.com/watch?v=AV1izuGXULw
Ik heb net het stukje programma voor het bereken van de snelheid en afgelegde afstand geschreven. Kan het alleen helaas nu nog niet testen ben nu ergens anders en heb alleen een laptop.
Heb vandaag ook het terugslagklepje voor in de brandstofleiding weer gevonden. Ben benieuwd of dat helpt.
Wordt vervolgd.