Bruine stekker over!

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bruine stekker over!

Bericht door theoenmarion » za 11 jan, 2014 14:09

Ik houd in het dashbordpaneel een bruine stekker over!
Iemand enig idee waar deze thuis hoort?
Ook heb ik nog een controle lampje met groene en bruine draad. Het is een lamp met een erg lange bedrading.
Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 11 jan, 2014 16:50

Ik kan de bruine stekker even niet zo snel bedenken... Die is wel origineel hoor.

Dat blauwe blokje niet en dat is ook niet echt degelijk. Kennelijk heeft men hiermee stroom afgetapt van de draad van de bruine stekker.

Naar wat voor soort lampje gaat die lange draad dan?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 11 jan, 2014 18:58

Van die blauwe blokjes kom ik er meer tegen TB.
Ook een van de blauwe kabel van het contact naar de rempedaal. Klopt dat wel?
En naar welk soort lampje de lange draad gaat weet ik niet.
Ik was namelijk de glaasjes kwijt die bij de controle lampjes hoort.

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 12 jan, 2014 08:52

gewoon de accu er een x aanhangen dan zie je toch wat je nog mist. Die blauwe blokjes moet je er tussen uit halen. Samen met het vocht in een eend zijn dit vaak een grote bron van ergernis en storingen. Bij het rempedaal word vaak een de plus draad voor een radio weggehaald door mensen die te lui zijn om een degelijke kabel direct van uit de accu te trekken
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 12 jan, 2014 10:43

Klopt Duckknutsel, ik dacht al dat de radio er achter had gezeten. Er zit een zwevende zekering bij achter. Ga ik dus gelijk veranderen.
Weet jij trouwens, op het contactslot komen twee gele draden en een blauwe. Ik weet waar de blauwe aan komt, maar kan ik de gele door elkaar halen, en gewoon een pool pakken?

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 12 jan, 2014 11:19

als je weet welk draadje het maak contact is van de startmoter die komt op de laatste pool (met de klok mee) die andere 2 kan je er gewoon opdrukken
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » zo 12 jan, 2014 13:58

theoenmarion schreef:op het contactslot komen twee gele draden en een blauwe. Ik weet waar de blauwe aan komt, maar kan ik de gele door elkaar halen, en gewoon een pool pakken?
Die 2 gele,
1=constante +
1=geschakelde +
Hoop dat hiermee je vraag beantwoord is.
En idd die blauwe scotchs blokjes zsm verwijderen, je knipt in principe je bestaande kabel voor de helft door om een aftakking te creeeren. Hierdoor wordt de weerstand in de kabel een stuk hoger met alle gevolgen vandien. Beste is of kabel vanaf accu met zekeringkastje, of solderen met een krimpkous.

Succes!
Citroen 2cv6 special 1986

SPOTeend
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 160
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 00:17
Locatie: Oterleek

Bericht door SPOTeend » zo 12 jan, 2014 17:58

2cvmaarten schreef: En idd die blauwe scotchs blokjes zsm verwijderen, je knipt in principe je bestaande kabel voor de helft door om een aftakking te creeeren. Hierdoor wordt de weerstand in de kabel een stuk hoger met alle gevolgen vandien. Beste is of kabel vanaf accu met zekeringkastje, of solderen met een krimpkous.
Met dat laatste heb je gelijk, die blauwe blokjes kun je beter niet toepassen. Maar zo'n blauw blokje verwijderen (zoals je zegt) maakt niet dat die 'half doorgeknipte draad' zomaar weer hersteld wordt. Het leed is immers al geschiedt.
Alstie er eenmaal zit kun je hem beter laten zitten. Of als dat kan de hele draad vervangen.
A-type rijder sinds 1980.
Méhari 1977, HY 1967, dagelijks vervoer: Acadiane 1983 en een Berlingo Multispace 1.6 benzine.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 12 jan, 2014 21:40

Het blijft gevoeliger voor vocht. Ik heb ze bij mijn eend ook verwijderd en de draad weer dicht gemaakt met een stukje krimpkous. En uiteindelijk vanaf de accu een kabel aangelegd naar een extra zekeringkastje.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » ma 13 jan, 2014 22:13

SPOTeend schreef: Maar zo'n blauw blokje verwijderen (zoals je zegt) maakt niet dat die 'half doorgeknipte draad' zomaar weer hersteld wordt. Het leed is immers al geschiedt.
Alstie er eenmaal zit kun je hem beter laten zitten. Of als dat kan de hele draad vervangen.
Tuurlijk niet, daar heb je helemaal gelijk in.
2 opties over in dit geval;
1, nieuwe kabel trekken.
2, Het stuk vanaf de beschadiging vervangen en nieuw ertussen solderen en een krimpkous er overheen trekken.
Citroen 2cv6 special 1986

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » vr 24 jan, 2014 21:22

DucKKnutsel schreef:als je weet welk draadje het maak contact is van de startmoter die komt op de laatste pool (met de klok mee) die andere 2 kan je er gewoon opdrukken
Vandaag even geëxperimenteerd met de accu lader er achter.
Heb dus spanning naar contactslot en de verlichting ( voor ) doet het. Verder niks, nada!
Op de zekeringkast is alleen maar spanning op 1 zekering.
Misschien moet de blauwe van het cont.slot toch op de andere pool.
Morgen maar eens verder zoeken.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » za 25 jan, 2014 14:38

Dat is snel gecontroleerd. Controleer ook je contact rol, deze wil ook wel eens roet inhet eten gooien.
Citroen 2cv6 special 1986

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 25 jan, 2014 15:11

Hoe controleer ik de contactrol?
Gewoon uitproberen?

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 25 jan, 2014 17:24

Contactslot werkt. En de rest ook.
Volgende week alles in het instrumentenpaneel op de juiste plek monteren. Controle lampjes , schakelaars enz.
Lichtschakelaar is niet helemaal vlekkeloos, maar kan ik altijd nog vervangen. Probleem zal nog worden om alles er weer netjes in te krijgen.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » zo 26 jan, 2014 14:56

Kijk al gaandeweg kom je er wel! Het wordt inderdaad flink duwen en trekken om alleserin te krijgen veel plezier hiermee :D neem er de tijd voor een niet bang zijn om wat kracht te gebruiken.
Citroen 2cv6 special 1986

Plaats reactie