Inlaat (lucht)
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Inlaat (lucht)
Aangezien ik weer in de nachtdienst zit, heb ik voldoende tijd om weer eens rond te surfen...
Nu ben ik vanacht toevallig op allerlei duitse en belgische sites geweest en ben ik het een en ander aan motortuning tegengekomen.
Met name de mogelijkheden voor het aanpassen van de luchttoevoer is wel grappig om te zien. Er zijn al meerdere manieren voor gevonden. Maar welke versie zou nou meer motorvermogen opleveren dan het originele luchtfilter???
Het sportfilter:
Minder weerstand.
Maar zuigt de lucht aan boven het blok. Die meestal warm is.
Of het systeem zoals die op o.a. een dyane zit. Met een slang tussen de koeltunnel en het originele luchtfilterhuis.
Meer toevoer d.m.v. de ventilator.
Weerstand door het originele filter en de buizen.
Voor dit systeem heeft 2cv.be wel een leuk alternatief voor de eend trouwens. Kost wel 70,- euro. Moet toch ook zelf te maken zijn voor minder.
http://www.2cv.be/FR/News/Soufflante.htm
Ik ben zelf bang dat het allemaal niet zoveel zal uitmaken op de uiteindelijke prestaties, maar heeft iemand er ervaring mee???
Nu ben ik vanacht toevallig op allerlei duitse en belgische sites geweest en ben ik het een en ander aan motortuning tegengekomen.
Met name de mogelijkheden voor het aanpassen van de luchttoevoer is wel grappig om te zien. Er zijn al meerdere manieren voor gevonden. Maar welke versie zou nou meer motorvermogen opleveren dan het originele luchtfilter???
Het sportfilter:
Minder weerstand.
Maar zuigt de lucht aan boven het blok. Die meestal warm is.
Of het systeem zoals die op o.a. een dyane zit. Met een slang tussen de koeltunnel en het originele luchtfilterhuis.
Meer toevoer d.m.v. de ventilator.
Weerstand door het originele filter en de buizen.
Voor dit systeem heeft 2cv.be wel een leuk alternatief voor de eend trouwens. Kost wel 70,- euro. Moet toch ook zelf te maken zijn voor minder.
http://www.2cv.be/FR/News/Soufflante.htm
Ik ben zelf bang dat het allemaal niet zoveel zal uitmaken op de uiteindelijke prestaties, maar heeft iemand er ervaring mee???
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Volgens mij moeten er wat aanpassingen gedaan worden aan de Dyanekoeltunnels. Ik ben namelijk bang dat de lampensteun in de weg zit bij een eend. Maar ik ben nog in de orienterende fase. Als ik meer weet dan laat ik het weten.
Aangezien een Mehari hetzelfde systeem heeft, kan ik het bij mijn vader's Mehari mooi afkijken.
To be continued...
Aangezien een Mehari hetzelfde systeem heeft, kan ik het bij mijn vader's Mehari mooi afkijken.
To be continued...
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Deze foto geeft daar ook al een aardig beeld van:
Ik moet alleen kijken hoe ik die bocht ga maken. Het is er nogal krap en je zit met dat loei hete spruitstuk te kijken he. Het bovenstaande aanschaffen vind ik nogal wat. 70 Pleuro voor 2 stukken polyester, een stuk slang en wat klemmen. al ziet het er wel netjes uit.
Ik moet alleen kijken hoe ik die bocht ga maken. Het is er nogal krap en je zit met dat loei hete spruitstuk te kijken he. Het bovenstaande aanschaffen vind ik nogal wat. 70 Pleuro voor 2 stukken polyester, een stuk slang en wat klemmen. al ziet het er wel netjes uit.
Laatst gewijzigd door Punky op vr 24 sep, 2004 02:31, 2 keer totaal gewijzigd.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Deze optie heeft mij teveel bochten:
Ik ben bang dat dit te veel weerstand oplevert en je nog 0,0 winst hebt, misschien zelfs wel verlies.
Dit is ook een leuke en betaalbare optie:
Moet ik alleen een paar steunen maken om die slang op te leggen/hangen.
Morgen eens kijken wat ik allemaal aan kan komen.
Zie ook:
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... highlight=
Ik ben bang dat dit te veel weerstand oplevert en je nog 0,0 winst hebt, misschien zelfs wel verlies.
Dit is ook een leuke en betaalbare optie:
Moet ik alleen een paar steunen maken om die slang op te leggen/hangen.
Morgen eens kijken wat ik allemaal aan kan komen.
Zie ook:
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... highlight=
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
- Hanzzl69
- Spelleider Forum Trofee
- Berichten: 1712
- Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
- Locatie: Ergens in't midden
- Contacteer:
Best wel leuk allemaal maar ... ben je niet bang dat je met de koellucht stof en zand je filter en misschien ook wel je motor in jaagt? Er is niks wat die troep tegenhoudt wanneer het door je roostertje en de ventilator de slang in wordt geperst. De normale luchtinlaat zit niet voor niks helemaal bovenop, daar waar normaal gesproken geen troep rondvliegt.
Hanzzl69
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Een goed filter, het lijkt me logisch dat je dan een lage weerstands inzetstuk gebruikt, houdt de boel wel tegen. Natuurlijk vervuilt het wel veel sneller.Hanzzl schreef: zand je filter en misschien ook wel je motor in jaagt?[
Trouwens, dit heeft allemaal geen zin wanneer je de sproeiers niet aanpast. Door de theoretisch kleinere onderdruk in het venturi (als die echt ontstaat, ik weet niet of de ventilator de aan de vraag naar lucht van de motor kan beantwoorden!) verarm je op deze manier het mengsel!
Dat kan leiden tot motor schade! Een lambda sonde of Co meter kan uitkomst geven.
B.
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9242
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Bij de Dyane en de Mehari is dit een standaard systeem hoor. Alleen past het op dan niet op een 2cv, omdat het luchtfilterhuis dan verder naar voren zit. In het geval van een 2cv dan tegen of ipv de lampensteun.
Mehari:
Dus het idee is eigenlijk nog gewoon origineel Citroen.
Mehari:
Dus het idee is eigenlijk nog gewoon origineel Citroen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Heavy user
- Berichten: 2523
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27
Dat ik ik me ook al eens afgevraagd, maar is vast niet sterk genoeg; een sterke ventilator aangedreven door uitlaatgas of krukas of nokkenas werkt in iedergeval wel goed. (turbo of compressor)Lelijke Eend schreef:Is een klein electrisch ventilatortje in een stukje buis ook een optie ?
Is natuurlijk best leuk om eens te proberen
6000 tpm * (bijna)602 cc. (ieder omwenteling zuigt 1 van de 2 cilinders lucht aan) = 3,6 m3 per minuut. Knap 12V ventilatortje dat dat kan leveren. Een duur exemplaar komt misschien tot 1m3 per minuut. Maar: dan moet het ook nog eens onder overduk door een vrije nauwe buis gestuwd worden. De ventilator zal dan alleen een extra belemmering vormen en de motor een beetje choken.
Ik vraag me zelfs af of de dyane oplossing wel bij alle toerentallen voor overdruk zorgt. Mogelijk niet, maar dan heeft citroen de carburatie daar heus wel op aangepast. Je zou de druk voor en na het filterelement eigenlijk eens moeten meten. Ik ken trouwens een oude dyane die niet fatsoenlijk wil lopen met de geforceerde luchttoevoer, waarschijnlijk heeft ie behoefte aan een rijker mengsel.
Turbo's en compressors zijn een ander verhaal. Ze zijn extreem duur en vragen om heel veel aanpassingen. De compressie moet verlaagd worden en de carburatie??? tja...
B.
Ik vraag me zelfs af of de dyane oplossing wel bij alle toerentallen voor overdruk zorgt. Mogelijk niet, maar dan heeft citroen de carburatie daar heus wel op aangepast. Je zou de druk voor en na het filterelement eigenlijk eens moeten meten. Ik ken trouwens een oude dyane die niet fatsoenlijk wil lopen met de geforceerde luchttoevoer, waarschijnlijk heeft ie behoefte aan een rijker mengsel.
Turbo's en compressors zijn een ander verhaal. Ze zijn extreem duur en vragen om heel veel aanpassingen. De compressie moet verlaagd worden en de carburatie??? tja...
B.