Inlaat (lucht)

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Inlaat (lucht)

Bericht door Punky » do 23 sep, 2004 06:24

Aangezien ik weer in de nachtdienst zit, heb ik voldoende tijd om weer eens rond te surfen...

Nu ben ik vanacht toevallig op allerlei duitse en belgische sites geweest en ben ik het een en ander aan motortuning tegengekomen.

Met name de mogelijkheden voor het aanpassen van de luchttoevoer is wel grappig om te zien. Er zijn al meerdere manieren voor gevonden. Maar welke versie zou nou meer motorvermogen opleveren dan het originele luchtfilter???

Het sportfilter:
Minder weerstand.
Maar zuigt de lucht aan boven het blok. Die meestal warm is.

Of het systeem zoals die op o.a. een dyane zit. Met een slang tussen de koeltunnel en het originele luchtfilterhuis.
Meer toevoer d.m.v. de ventilator.
Weerstand door het originele filter en de buizen.

Voor dit systeem heeft 2cv.be wel een leuk alternatief voor de eend trouwens. Kost wel 70,- euro. Moet toch ook zelf te maken zijn voor minder. :wink:

Afbeelding
http://www.2cv.be/FR/News/Soufflante.htm

Ik ben zelf bang dat het allemaal niet zoveel zal uitmaken op de uiteindelijke prestaties, maar heeft iemand er ervaring mee???
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Job
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 142
Lid geworden op: za 27 dec, 2003 00:49
Locatie: Zutphen

Bericht door Job » do 23 sep, 2004 18:49

Ik heb gehoord dat een k&n filter (sportfilter) niet meer vermogen zou opleveren maar alleen meer geluit produceerd bij het zuigen van lucht.
die dyane oplossing schijnt wel ten goede te komen aan je vermogen.

Gebruikersavatar
Duintje
Moderator
Berichten: 1504
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 19:52
Locatie: Westland
Contacteer:

Bericht door Duintje » do 23 sep, 2004 21:14

Bij de dyane koeltunnel zit een uitgang waar je heel simpel een slang of pvc buis op zet, die je dan zo weer op je luchtfilter aansluit.

Voor een paar euro ben je dan klaar. Schijnt wel wat extra vermoegen op te leveren.

Bij de eend is het wat lastiger.

Marcel

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » do 23 sep, 2004 21:52

Dyanekoeltunnels passen ook op een eend netuurlijk...?
1977 Mehari

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » do 23 sep, 2004 23:48

Volgens mij moeten er wat aanpassingen gedaan worden aan de Dyanekoeltunnels. Ik ben namelijk bang dat de lampensteun in de weg zit bij een eend. Maar ik ben nog in de orienterende fase. Als ik meer weet dan laat ik het weten.

Aangezien een Mehari hetzelfde systeem heeft, kan ik het bij mijn vader's Mehari mooi afkijken.

To be continued... :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

P.Senior
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: zo 26 okt, 2003 20:24
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door P.Senior » vr 24 sep, 2004 00:10

als we de lampensteun straks op het uitgeklede Meharichassis zetten, nadat de motor is geplaatst weten we het zo!!! Je vader :D
Punky besmette Senior met het citroenvirus

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 24 sep, 2004 02:20

Deze foto geeft daar ook al een aardig beeld van:

Afbeelding

Ik moet alleen kijken hoe ik die bocht ga maken. Het is er nogal krap en je zit met dat loei hete spruitstuk te kijken he. Het bovenstaande aanschaffen vind ik nogal wat. 70 Pleuro voor 2 stukken polyester, een stuk slang en wat klemmen. :shock: al ziet het er wel netjes uit. :roll:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Punky op vr 24 sep, 2004 02:31, 2 keer totaal gewijzigd.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » vr 24 sep, 2004 02:24

Deze optie heeft mij teveel bochten:

Afbeelding

Ik ben bang dat dit te veel weerstand oplevert en je nog 0,0 winst hebt, misschien zelfs wel verlies. :roll:

Dit is ook een leuke en betaalbare optie:

Afbeelding

Moet ik alleen een paar steunen maken om die slang op te leggen/hangen.

Morgen eens kijken wat ik allemaal aan kan komen. :wink:

Zie ook:
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... highlight=
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » zo 26 sep, 2004 23:28

Best wel leuk allemaal maar ... ben je niet bang dat je met de koellucht stof en zand je filter en misschien ook wel je motor in jaagt? Er is niks wat die troep tegenhoudt wanneer het door je roostertje en de ventilator de slang in wordt geperst. De normale luchtinlaat zit niet voor niks helemaal bovenop, daar waar normaal gesproken geen troep rondvliegt.
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » zo 26 sep, 2004 23:35

Volgens mij gaat de lucht op die manier nog steeds langs die spons hoor ...
Afblijven.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » ma 27 sep, 2004 10:01

Hanzzl schreef: zand je filter en misschien ook wel je motor in jaagt?[
Een goed filter, het lijkt me logisch dat je dan een lage weerstands inzetstuk gebruikt, houdt de boel wel tegen. Natuurlijk vervuilt het wel veel sneller.
Trouwens, dit heeft allemaal geen zin wanneer je de sproeiers niet aanpast. Door de theoretisch kleinere onderdruk in het venturi (als die echt ontstaat, ik weet niet of de ventilator de aan de vraag naar lucht van de motor kan beantwoorden!) verarm je op deze manier het mengsel!
Dat kan leiden tot motor schade! Een lambda sonde of Co meter kan uitkomst geven.

B.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 27 sep, 2004 10:22

Bij de Dyane en de Mehari is dit een standaard systeem hoor. Alleen past het op dan niet op een 2cv, omdat het luchtfilterhuis dan verder naar voren zit. In het geval van een 2cv dan tegen of ipv de lampensteun.

Mehari:
Afbeelding

Dus het idee is eigenlijk nog gewoon origineel Citroen. :wink:
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 27 sep, 2004 12:52

Is een klein electrisch ventilatortje in een stukje buis ook een optie ?
Afblijven.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » ma 27 sep, 2004 14:38

Lelijke Eend schreef:Is een klein electrisch ventilatortje in een stukje buis ook een optie ?
Dat ik ik me ook al eens afgevraagd, maar is vast niet sterk genoeg; een sterke ventilator aangedreven door uitlaatgas of krukas of nokkenas werkt in iedergeval wel goed. (turbo of compressor)
Is natuurlijk best leuk om eens te proberen

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » ma 27 sep, 2004 16:04

6000 tpm * (bijna)602 cc. (ieder omwenteling zuigt 1 van de 2 cilinders lucht aan) = 3,6 m3 per minuut. Knap 12V ventilatortje dat dat kan leveren. Een duur exemplaar komt misschien tot 1m3 per minuut. Maar: dan moet het ook nog eens onder overduk door een vrije nauwe buis gestuwd worden. De ventilator zal dan alleen een extra belemmering vormen en de motor een beetje choken.
Ik vraag me zelfs af of de dyane oplossing wel bij alle toerentallen voor overdruk zorgt. Mogelijk niet, maar dan heeft citroen de carburatie daar heus wel op aangepast. Je zou de druk voor en na het filterelement eigenlijk eens moeten meten. Ik ken trouwens een oude dyane die niet fatsoenlijk wil lopen met de geforceerde luchttoevoer, waarschijnlijk heeft ie behoefte aan een rijker mengsel.
Turbo's en compressors zijn een ander verhaal. Ze zijn extreem duur en vragen om heel veel aanpassingen. De compressie moet verlaagd worden en de carburatie??? tja...

B.

Gesloten