De hoe leg ik mijn eend op zijn/haar kant uitleg

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Plaats reactie
Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

De hoe leg ik mijn eend op zijn/haar kant uitleg

Bericht door Titatommeke » zo 1 jun, 2014 22:43

Afgelopen weekend heb ik onze eend op zijn/haar zij gehad voor oa het lassen van nieuwe bumper steunen. Omdat lassen boven je hoofd niet echt een pretje is heb ik hem op z'n kant gelegd. Dit was voor mij de eerste keer dat ik dit deed.
Speciaal voor de mensen die dit ook willen maar niet weten hoe, volgt hier de uitleg, die kon ik namelijk nergens vinden :oops: :

stap 1: Verwijder beide spatborden voor, de motorkap, de bumper, de koplampen stang en de motorkapsluiting. Daarnaast heb ik er voor gekozen om de deuren er uit te halen, deze had ik er achter namelijk al uit. (Ter voorkoming van beschadiging)
Haal in ieder geval je spiegel van de deur af. Deze breekt anders af.
Demonteer achter ook het spatbord aan de linker kant. Op deze kant ligt straks je eend.

stap 2: Haal de motor en versnellingsbak eruit. Uitleg hier over staat oa in de vraagbaak.

stap 3: Zorg dat niks gaat schuiven bij het kantelen.
Mocht je meerdere dagen bezig zijn, of je wilt niet riskeren dat je bekleding vies wordt, haal je stoelen eruit. Matten zou ik er sowieso uit halen aangezien deze eruit vallen. Dauw kan namelijk anders in de bekleding trekken
Hetzelfde geld voor alle lossen onderdelen zoals reserve wiel en krik.

stap 4: Rij/duw de eend naar een plek op het gazon waar er ruimte is om de eend op zijn/haar zij te leggen. Leg vervolgens een matras tegen de wielen aan de linkerzijde van de auto. Vervolgens een tweede matras daar tegen aan leggen.

stap 5: Duw met drie man de eend op zijn/haar zij. Twee mensen duwen de derde trekt en houdt de eend tegen wanneer deze begint met kantelen. Zorg dat je nooit onder de auto terecht kan komen! Leg de eend voorzichtig op de matrassen.

stap 6: Pak een bakje met op zijn minst één liter inhoud, en houdt deze onder de remvloeistof reservoir. Draai de dop er nu voorzichtig af en laat de olie in het bakje lopen. Doe je dit niet dan loop de remvloeistof langzaam eruit. Dit is slecht voor je lak(Mocht je DOT gebruiken) en sowieso slecht voor de natuur. De ruiten wisser vloeistof kan ook afgetapt worden maar dit is niet zo schadelijk.

De eend ligt nu veilig op zijn/haar zij. Nu kan er in alle rust aan gewerkt worden.

stap 7: Til de eend met twee man op en laat een persoon de eend weer tegen houden. Doe dit heel voorzichtig de ophanging van een eend is hier niet voor ontworpen en bij hard omduwen zal de ophanging misschien beschadigen.

De rest is simpel terug bouwen van de onderdelen.
Ik hoop dat mensen die huiverig zijn om dit te ondernemen, dit nu wel durven. Doe het vooral voorzichtig een kras is zo gemaakt maar niet zo gerepareerd. Bij mij was het zonder problemen verlopen. 8)
Met dank aan spookeend die mij vertelde dat het vaker gedaan werd met twee matrassen.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1870
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 2 jun, 2014 19:09

Dank voor de uitstekende uitleg.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Plaats reactie