Pagina 1 van 1

Radio aansluiten

Geplaatst: ma 4 aug, 2014 22:34
door JCV-tje
Heej 2CV genoten,
Al een tijdje ben ik bezig met het aansluiten van onze oude radio uit de Berlingo naar onze eend (Pioneer KEH-1530). Rode plus draad afgetapt van het contactslot (gele draad), en de zwarte min draad gaat naar de massa van de koets. Radio werkt wel MAAR...als ik de balans van de vier boxjes ga regelen, gaat het geluid raar doen en de verlichting in de radio verzwakt of doet mee met de bassen! Ook wordt de radio aan een kant loei heet. Splinternieuwe radio gekocht met de helft minder vermogen aan Watts, maar ook deze werd binnen 4 minuten loei heet! Deze radio dus weer teruggebracht naar de winkel (geen probleem) en oude weer aangesloten, nadat ik alle aansluitingen, ook die van de boxjes, opnieuw had gecontroleerd en opnieuw gesoldeerd en geïsoleerd. Ik weet zeker dat de aansluitingen allemaal kloppen want ik ben een perfectionist zegt men. Het enige dat ik weg heb gelaten is een zekering van de vorige radio die voorheen op de rode plusdraad zat van slechts 3A, omdat op deze radio zelf al twee zekeringen zitten. Wie weet wat ik over het hoofd zie of wat hier aan de hand is?

Geplaatst: ma 4 aug, 2014 22:46
door bebe
Iets met de impedantie of bedrading naar de speakers?

Teveel weerstand?

Geplaatst: ma 4 aug, 2014 22:48
door JCV-tje
Zou kunnen, ik heb de bedrading van achterspeakertjes verlengd met een iets dikkere soort speakersnoer...

Geplaatst: di 5 aug, 2014 00:14
door Spookeend
is niet raar hoor, van de 12 volt x 10 ampere die je radio ingaat om geluid te maken wordt 50 tot 60 % omgezet in warmte, is nu eenmaal het verlies van een eenvoudige HU (head-unit = radio)

Dikker snoer zou de weerstand verlagen, maar feit is gewoon dat je wellicht teveel verwacht van je HU en je speakers. Je HU stuurt max 15 wattt uit naar je speakers, ongeacht wat voor watts erop staan (op de speakers)

Het is zelfs zo, dat hoe meer watt ze aankunnen, hoe slechter ze het zullen doen op je HU... dan komt er echt een versterker bij kijken om het aan te sturen.

Even heel simpel jouw probleem, pak een plus en min direct van je accu en de gele draad van je radio sluit je aan op je contact slot.

Rood zorgt voor power en onthouden van je zenders enz.
Geel is voor aan of uit over contact
zwart is massa

(kleuren verschillen soms)

Je koets (massa) geeft geen perfecte doorvoer, dus daarom gaat het waarschijnlijk mis (icm te zware speakers misschien..)

Geplaatst: di 5 aug, 2014 08:09
door schermer
Ik heb de radio rechtstreeks op de accu. Ook de geschakelde plus. De radio staat dus altijd aan. Als ik hem helemaal uit wil doen haal ik het frontje eraf. Het geeft de minste kans op rare storingen. Zoals spook zegt de massa van de koets is niet super voor een radio.

Geplaatst: di 5 aug, 2014 12:17
door Tha_Duck
Mijn radio zit ook achter het contactslot, netjes aangesloten zodat bij geen contact de instellingen wel bewaard worden. Heb er een extra zekeringskastje tussen gezet en ook een 12V aansluiting voor een telefoon/navigatie bij gemaakt.

Ik heb overigens een hele simpele Caliber 069-2 radio van een paar tientjes. CD speler etc. gebruik ik toch niet:
Afbeelding

Geplaatst: wo 6 aug, 2014 12:49
door Maus0611
Zoals Spookeend zegt, een goede 12v draad gebruiken en misschien niet die van het contactslot. Zorg ook dat je motor draait bij het testen, als je accu wat zwakker is, word de spanning lager en werkt je radio minder (> display radio gaat dimmen).

Heet worden is normaal. Aan de zijkant (meestal, soms achter) zit de versterkerchip en die word warm.

Geplaatst: wo 6 aug, 2014 22:49
door JCV-tje
Geweldig bedankt allemaal! Ik ga alle tips natuurlijk uitproberen. Ben er een stuk geruster op. Ik houd jullie op de hoogte.

Geplaatst: di 12 aug, 2014 00:10
door JCV-tje
Het is gelukt��! Dankzij jullie tips en een goede raad van mijn vrouw. Ik heb de min-draad direct aangesloten op de min van de accu, samen met de overige draadjes die op het schutbord geschroefd zitten naast het zekeringskastje, waar ook de gele draad op zit die samen met de dikke draad aan de min accuklem verbonden zit (pfff,dat staat ingewikkeld zeg). Mijn vrouw zei nog, logisch want op de koets is het alleen de aarde en omdat een auto op rubber staat kan de radio de min zo dus niet goed kwijt. De min moet dus gewoon naar de minpool van de accu terug. De aarde schroef je vanzelf aan de koets omdat je de kast van de radio daaraan vast maakt. Meteen ook twee stuks 12V aansluitingen er op gezet voor USB/smartphone/koelbox e.d. Geluid is quadrafonisch en mooi uit te balanceren�� Eerdere problemen zijn verdwenen. TNX everybody!

Geplaatst: ma 18 aug, 2014 11:54
door Maus0611
JCV-tje schreef:Het is gelukt��! Dankzij jullie tips en een goede raad van mijn vrouw. Ik heb de min-draad direct aangesloten op de min van de accu, samen met de overige draadjes die op het schutbord geschroefd zitten naast het zekeringskastje, waar ook de gele draad op zit die samen met de dikke draad aan de min accuklem verbonden zit (pfff,dat staat ingewikkeld zeg). Mijn vrouw zei nog, logisch want op de koets is het alleen de aarde en omdat een auto op rubber staat kan de radio de min zo dus niet goed kwijt. De min moet dus gewoon naar de minpool van de accu terug. De aarde schroef je vanzelf aan de koets omdat je de kast van de radio daaraan vast maakt. Meteen ook twee stuks 12V aansluitingen er op gezet voor USB/smartphone/koelbox e.d. Geluid is quadrafonisch en mooi uit te balanceren�� Eerdere problemen zijn verdwenen. TNX everybody!
[/u]

Het dikgedrukte stukje... Ja en nee. Ik begrijp haar denkwijze maar 'aarde' betekent in dit geval niet de aarde waar je op staat, maar de min van de accu. In principe zou alles van metaal wat fatsoenlijk vastgeschroefd zit, de aarde moeten zijn, want deze staat in verbinding met de - (aarde) van de accu. De - van de accu, dikke draad, zit gewoon op je versnellingsbak geschroefd. En maakt via daar verbinding met de hele auto.

Geplaatst: ma 18 aug, 2014 22:32
door Spookeend
denk maar in een rondje eigenlijk....

+ naar radio = verbruiker, en dan naar - weer naar de accu, nieuwe amperes ophalen en weer naar de verbruiker enz enz enz....

is helemaal los van waar het in of op zit, net als een batterij, die doet het prima in je horloge zonder aarde, lol

en de massa (aarde) van de versnellingsbak is al veel vaker een probleem geweest.... Door vet / olie van bak en blok, wat vuil en zand vasthoudt, wordt de doorvoer van stroom erg lastig soms, met de meest vreemde storingen!