Motorrevisie 602 cc 1980

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Motorrevisie 602 cc 1980

Bericht door Rens » zo 21 dec, 2014 20:52

Na ruim 8 jaar met een rokende eend te hebben gereden, die steeds minder hard ging, is het er eindelijk van gekomen. Vorige week heb ik de motor gedemonteerd en sinds vandaag ligt motor in veel stukken.

De ongelofelijke troep die van de motor kwam was echt ongelofelijk, soms meer dan 1 cm modder gemengd met olie, echt overal! Nu is de motor nog nooit uit elkaar geweest en heeft ie waarschijnlijk 245.000 gelopen (mij bekend sinds +/- 150.000, 15 jaar geleden).

Nu ben ik stuk voor stuk delen in de vaatwasser aan het schoonmaken en het gaat best aardig (wees niet bang: geen motorblok tussen het bestek en ontbijtbordjes ;)). Ik maak eerst alles goed schoon en ga dan rustig aan weer opbouwen.

Ik kom nu alleen een paar dingen tegen:

- Het plaatwerk is gedeeltelijk oppervlakkig geroest, gedeeltelijk nog mooi bruin (dacht dat het altijd zwart was :lol: ). Wat is wijsheid om dit voor de komende 20 jaar weer netjes te krijgen? De buitenkant hoeft allemaal niet als nieuw te worden ...

- De krukas heeft op de drijfstang geen speling, dus die wil ik gewoon hergebruiken.

- De cilinderkop komt niet van de cilinder af. Bij het losmaken van de kop, trok ik de cilinder in een keer mee en nu gescheiden komen ze niet van elkaar. Iemand tips om deze te scheiden?

- De zuigers en cilinders ga ik opnieuw kopen, die zijn echt aan vervanging toe!

- De klepzittingen en kleppen wil ik zelf gaan slijpen met een setje. Dit lijkt mij goed te doen. Wat is jullie ervaring daar mee?

- Ik ga alle pakkingen en keerringen sowieso vervangen, daar wil ik geen gezeik mee.

Binnenkort komen de foto's, mijn telefoon heb ik ergens achter gelaten... :cry:

Groet,

Rens

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 21 dec, 2014 21:34

Leuk en leerzaam.

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » zo 21 dec, 2014 22:09

Cilinder zit los aan de kop (metaal koud op elkaar, zonder pakking) dus als cilinder en kop los zijn van 't blok, moet je m kunnen lostikken.
Ik ga deze winter de klepseals vervangen. Dan ga ik ook de kleppen/zittingen slijpen. Nog nooit gedaan. Wel de brilrubbers vervangen.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » ma 22 dec, 2014 09:45

Je schrijft 8 jaar met een rokende motor te hebben gereden. Grote kans dat je kleppen dan al verbrand zijn en/of zo dun zijn dat ze niet meer te slijpen zijn met een slijp setje thuis. Met nw zuigers/cilinders zou ik voor nw kleppen kiezen en dan gelijk met een harde toplaag zodat je ook loodvrij kan rijden. Beter zou dan zijn om de koppen door een revisie bedrijf een nw klep zitting in te laten frezen zodat ze weer afdichten over het gehele schuine vlak na jaren te zijn mishandelt word dat een beetje rond en zal dan afsluiten op een minimaal dun randje. Ook lees ik niks over je nokkenas, zelfde verhaal als de kleppen. Misschien kan je het al wel zien als je met een lampje naar binnen kijkt grote kans dat je dan al slijp sporen ziet op je nokkenas wat dan zou betekenen dat deze ook verbrand is.
Succes met de revisie.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 22 dec, 2014 10:03

Misschien kan je het al wel zien als je met een lampje naar binnen kijkt grote kans dat je dan al slijp sporen ziet op je nokkenas wat dan zou betekenen dat deze ook verbrand is.
Het afgelopen jaar heb ik een stuk of 6 blokken gedemonteerd.
Ik ben niet 1 goede nokkenas tegengekomen.....

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5828
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 22 dec, 2014 18:43

Rens, leg cilinder met kop eens uurtje in een oven bij 120 graden, misschien dat ie dan los kompt. De boel zal ongetwijfeld met veel kool aan elkaar geplakt zijn.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » ma 22 dec, 2014 20:26

Leuk om te volgen dit. Succes!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 22 dec, 2014 22:42

Ik heb inmiddels het blok in de afwasmachine gedaan en dat werkt! :) Weliswaar met wat witte spikkels van de niet goed opgeloste afwasblokjes, maar oke. Ik ga deze week het blok met lampenolie/dasty te lijf en hoop er dan op dat die gaat glimmen.

Gelukkig heb ik mijn telefoon weer terug, dus hierbij wat foto's.

De status van afgelopen zondagochtend:
Afbeelding

De status aan het einde van de ochtend:
Afbeelding

@Robcap: Lostikken heb ik geprobeerd, maar tot voor kort nog geen resultaat. Ik heb de boel nog maar eens ingespoten met kruipolie, hoop dat dat werkt. @backfire: Als het dat lostikken niet lukt, ga ik proberen een oven-eigenaar zo ver te krijgen! ;)

@Duckknutsel: wellicht heb je gelijk. Nieuwe kleppen is niet zo'n punt. Wat zou een revisie van de kop kosten?

Tot zover met telefoonfoto's. Ik hoop deze week verder te kunnen en wat betere foto's te maken.

Tot nu toe is het echt superleuk en leerzaam. Wist niet dat het zo simpel in elkaar zat! :)

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » di 23 dec, 2014 07:43

Ik heb 75€ betaald voor de revisie van de 2 koppen, zonder materiaal.
Ze hebben de koppen gewassen, de zittingen geslepen en de kleppen gerodeerd.
Zij konden de kleppen en dichtingen niet meer bestellen bij hun leverancier dus die heb ik zelf geleverd.

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » di 23 dec, 2014 08:14

Dat valt nog mee! :)

Heeft iemand een adresje rondom Amsterdam/Utrecht hiervoor? Mag per PM.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 23 dec, 2014 10:52

het is niet toevallig dat je het type motorblok hebt waarbij de koppen aan de cilinders vastzitten met zo'n schotel? die zit dan met twee (?) parkertjes vast aan de kop.

maar als dat zo zou zijn zou je dit waarschijnlijk zelf al hebben gezien.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 23 dec, 2014 16:45

Als je nou de cilinders (met kop)laat zakken over een stevige losse paal/balk en dan met de paal op de grond stampen...
Zelfde principe wanneer je een hamerkop op een houten steel vastslaat.
Dan heb je ook de kop boven en de steel op de grond.

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » za 27 dec, 2014 17:16

Het is gelukt! De koppen zijn los van de cilinders. Na een aantal koelvinnen van de cilinders te hebben afgebroken, toch maar de harde hand gebruikt en een hamer stevig ingezet.

Resultaat: Na een aantal flinke meppen kwam die los.

Mooi is nu te zien waar de zuiger zich in de cilinder heeft bewogen, want dat is prachtig gepolijst. Dat de cilinders aan vervanging toe waren, blijkt wel aan de verticale strepen die duidelijk zichtbaar zijn.

Kortom: ik ga nu onderdelen bestellen en ga beginnen in het nieuwe jaar om de cilinderkop op te poetsen en de motor weer in elkaar te zetten.

Mooi werk dit! :)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 27 dec, 2014 18:25

Je stelde in het begin van het topic de vraag over de koelbeplating. Ik heb zelf goede ervaring om dit te stralen. Ik ben er mee naar een soort zelfsleutel bedrijf gegaan waar je ook een straalcabine kunt huren. Uurtje werk en het is echt roestvrij.

Je kunt ook uren gaan schuren en borstelen, maar na de ervaring met het stralen begin ik daar echt niet meer aan.

Na het stralen in een goede primer spuiten en daarna spuiten in welke kleur je maar wil. Gegarandeerd strak en jarenlang roestvrij.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » za 27 dec, 2014 22:12

Ik denk dat ik meer ga bijdragen aan deze post. Tijdens de restauratie van mijn eend heb ik weliswaar de brilrubbers vervangen, maar meer heb ik niet aan de motor gedaan, behalve schoonmaken. Tijdens het afgelopen najaar heb ik meer olie moeten bijvullen dan me lief was, en zeker meer dan ik had gehoopt. Ik heb al een nieuwe olievulpijp gemonteerd (zo'n kleine moderne). Ik zal de onderdruk eens moeten meten (zou toch goed moeten zijn). Moet ik nou de klepseals ook vervangen? Moet ik compressie meten, en de cilinders en zuigerveren controleren?
Nu ik de schermen heb gedemonteerd, zie ik toch wel links en rechts wat olie liggen. In ieder geval de klepdeksels (met b*rt*n seals, waarschijnlijk niet goed aangetrokken), mogelijk ook nog wat as afdichtingen. Ook de brilribbers zijn niet helemaal dicht. (toch nog onderdruk problemen?) Ik ga de koeltunnel beplating er eens afhalen, en wat verder onderzoek doen. Laters.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Plaats reactie