6 volt
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
6 volt
mijn 6 volt eend start niet meer op eigen batterij. als ik hem doormeet zonder dat de motor draait meet ik nagenoeg 6 volt maar het klinkt met starten alsof de accu leeg is.
meet ik met draaiende motor dan meet ik op de accu tot aan 18 volt :S
wat is er gaande met mijn elektrisch systeem>
meet ik met draaiende motor dan meet ik op de accu tot aan 18 volt :S
wat is er gaande met mijn elektrisch systeem>
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Niet alleen losse kontakten, juist diegene die vast lijken te zitten.
Bv accu klemmen kunnen een overgansweerstand hebben op de overgang naar de kabel en naar de accu pool.
De massa kabel naar de versnellingsbak kan een slechte verbinding hebben.
Zowiezo kan een draad intern geoxideerd zijn.
Meten is weten in dit geval.
Tijdens het starten meten waar spanningsval optreed.
Bv accu klemmen kunnen een overgansweerstand hebben op de overgang naar de kabel en naar de accu pool.
De massa kabel naar de versnellingsbak kan een slechte verbinding hebben.
Zowiezo kan een draad intern geoxideerd zijn.
Meten is weten in dit geval.
Tijdens het starten meten waar spanningsval optreed.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
18 volt is veel te veel. Er is dan een kontakt los of de spanningsregelaar is overleden.
tav starten: spanningsmeter op de accu en dan starten. Als de spanning inzakt is de accu overleden. Als de spanning rond de 6 volt blijft dan is er een slecht kontakt richting startmotor.
Gr Rob
tav starten: spanningsmeter op de accu en dan starten. Als de spanning inzakt is de accu overleden. Als de spanning rond de 6 volt blijft dan is er een slecht kontakt richting startmotor.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
;ik heb alles nagelopen en alle contacten zaten vast (ook alles los gehad en opnieuw vastgezet uit voorzorg)
verder heb ik de kabels doorgemeten en die zijn in orde. ook heb ik een splinter nieuwe + kabel gemonteerd ertussen gehad en dit ook bij de min gedaan (die heb ik rechtstreeks op het startmotor huis gehad). dit mocht allemaal niet baten.
ik vrees dus dat de accu overleden is (is pas een jaar oud), de ampere kon ik echter niet meten (mijn meet apparaat gaat maar tot 10 amp en de accu is 360 amp :S
ps: vloeistof niveau gecontroleerd en die was ook netjes (platen zaten net onder)
verder heb ik de kabels doorgemeten en die zijn in orde. ook heb ik een splinter nieuwe + kabel gemonteerd ertussen gehad en dit ook bij de min gedaan (die heb ik rechtstreeks op het startmotor huis gehad). dit mocht allemaal niet baten.
ik vrees dus dat de accu overleden is (is pas een jaar oud), de ampere kon ik echter niet meten (mijn meet apparaat gaat maar tot 10 amp en de accu is 360 amp :S
ps: vloeistof niveau gecontroleerd en die was ook netjes (platen zaten net onder)
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
bij draaiende motor meet je 18 volt op de accu?
Dat zou ik eerst oplossen.
Want dat is helemaal niet goed.
En dan is het niet gek dat je accu stuk is. een 6 volt accu met 18 volt opladen, daar kan ie niet tegen.
Nieuwe accu heeft nu dan ook geen zin, gelijk weer stuk.
Dat zou ik eerst oplossen.
Want dat is helemaal niet goed.
En dan is het niet gek dat je accu stuk is. een 6 volt accu met 18 volt opladen, daar kan ie niet tegen.
Nieuwe accu heeft nu dan ook geen zin, gelijk weer stuk.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
vandaag op een andere manier gemeten (startkabels op de accu en dan een eind naast de auto gemeten, onder de motorkap stoorde de meetapparatuur gigantisch en daardoor ook de extreem hoge waarde)
nu bleek dat bij draaiende motor ik maar 4 volt heb.
Een tijd terug heb ik nog de koolborstels bekeken en die zagen er naar mijn idee nog netjes uit. Ik heb toen de beol alleen maar gereinigd. hoelang moeten deze zijn?
nu bleek dat bij draaiende motor ik maar 4 volt heb.
Een tijd terug heb ik nog de koolborstels bekeken en die zagen er naar mijn idee nog netjes uit. Ik heb toen de beol alleen maar gereinigd. hoelang moeten deze zijn?
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
Opzicht kan je zo ook meten.
Maar dat je eend stoort op je multimeter? Dat kan niet.
Dan is er iets mis met de meter. Gewoon op de accu polen meten moet werken.
ook met een multimter van de HEMA bij wijze van
Als je dus geen 7,2 volt meet met gas geven, je moet wel de motor toeren laten maken.
Dan is je laad circuit defect.
Er is dus vermoedelijk niks mis met accu.
2 dingen kunnen defect, als je stekkers goed zijn:
-spanningsregelaar kapot.
-Dynamo niet goed.
Lengte kool borstels weet ik niet. maar ze moeten zolang zijn dat ze met gemak het koper baantje halen. kan je wel zien gokken.
succes
Maar dat je eend stoort op je multimeter? Dat kan niet.
Dan is er iets mis met de meter. Gewoon op de accu polen meten moet werken.
ook met een multimter van de HEMA bij wijze van
Als je dus geen 7,2 volt meet met gas geven, je moet wel de motor toeren laten maken.
Dan is je laad circuit defect.
Er is dus vermoedelijk niks mis met accu.
2 dingen kunnen defect, als je stekkers goed zijn:
-spanningsregelaar kapot.
-Dynamo niet goed.
Lengte kool borstels weet ik niet. maar ze moeten zolang zijn dat ze met gemak het koper baantje halen. kan je wel zien gokken.
succes
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Als de veertjes nog niet op het eind zijn moet het nog werken.
Controleer of de bekrachtiging werkt.
Brand het controle lampje?
Meet ook op de spannings regelaar of alle spanningen aanwezig zijn bij draaiende motor.
Stationair levert de 6Volts dynamo trouwens heel weinig.
Controleer of de bekrachtiging werkt.
Brand het controle lampje?
Meet ook op de spannings regelaar of alle spanningen aanwezig zijn bij draaiende motor.
Stationair levert de 6Volts dynamo trouwens heel weinig.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
De anwb had dezelfde vreemde waarde onder de motorkap op zijn spanningsmeter al voordat deze aangesloten was. er hangen dus vreemde spanningen onde de kap bij mij.
lengte koolborstels waren een tijdje terug dan dus goed maar ga ik zometeen toch ff controleren.
kun je een spanningsregelaar ook doormeten voordat ik een andere koop?
Een controle lampje heb ik niet. in mijn 59'er kan ik niets controleren dan een voltmeter die in het midden staat totdat ik mijn lampen aanzet
lengte koolborstels waren een tijdje terug dan dus goed maar ga ik zometeen toch ff controleren.
kun je een spanningsregelaar ook doormeten voordat ik een andere koop?
Een controle lampje heb ik niet. in mijn 59'er kan ik niets controleren dan een voltmeter die in het midden staat totdat ik mijn lampen aanzet
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it