Motorrevisie 602 cc 1980

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 20 jul, 2015 13:49

Thijs schreef:En toch zou ik eerst de vulpijp testen nu alles nog in elkaar zit.
Je bedoelt met de plank en vloeistof?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 20 jul, 2015 20:16

Yep

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » di 21 jul, 2015 07:50

Ga ik checken!

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » wo 29 jul, 2015 21:33

Gisteravond heb ik de olievulpijp gecheckt en hij heeft stationair ruim 6 cm onderdruk.

Ik ga nu de beide cilinderkoppen eraf halen zodat ik de brilrubbers en de pijpjes ga vernieuwen of nalopen.

Iemand anders nog ideeen?

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 411
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » do 30 jul, 2015 07:38

De onderdruk meten op een hoger toerental....
Juist daar krijgt de olievulpijp het moeilijk.
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 2 aug, 2015 20:23

Peter v G schreef:De onderdruk meten op een hoger toerental....
Juist daar krijgt de olievulpijp het moeilijk.
Dan wordt het alleen maar meer onderdruk.

En de meeste olie is er al uitgelopen met alleen nog maar stationair toerental... :evil:

Dank voor het meedenken! :)

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » do 6 aug, 2015 22:16

Nou, het heeft niet mee gezeten... De alu-pijpjes heb ik er niet uit gekregen waardoor ik nog verder van huis ben/was.

Omdat ik voor het reviseren van de kop toch meer tijd wil nemen/nodig heb, heb ik besloten uit te kijken naar een ander blok. Gisteravond heb ik er eentje (nou eigenlijk twee) gevonden en opgehaald. Vanmiddag een van de twee blokken (een zelfde 6je (a06/635) die er ook in zat) ingebouwd en dat was starten lopen. Kortom: ik kan over twee weken op vakantie, dat was mijn voornaamste reden.

Nu kan ik de motor nog beter onder handen nemen dan ik in eerste instantie wilde, dus dan gaat de koelbeplating oa ook opgeknapt worden.

Nu heb ik een tweede blok (A06/664) waar het schroefdraad van de olie aftapplug niet meer goed is. Het blok lijkt netjes onderhouden, maar nu niet bruikbaar.

Ook heb ik een versnellingsbakje er bij waar ik een testopstelling van wil gaan bouwen. Zijn er hier mensen die zoiets hebben gemaakt?

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 9 aug, 2015 09:03

Voor die olie aftap plug kan je ook een helicoil voor krijgen. Heb er ook wel eens normaal m schroefdraad in getapt gaat ook prima. maja das een behoorlijke grote tap dacht m16 of 18 die heeft natuurlijk ook niet iedereen liggen
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » di 20 okt, 2015 14:38

Inmiddels is de tweede motor in de eend gezet en zijn we 5000 km verder. Een retourtje Nice via Route Napoleon deed het nieuwe motortje niet afschrikken en de gehele reis is zonder noemenswaardige problemen verlopen.
Afbeelding

Inmiddels ben ik weer verder gegaan met het demonteren van de pijpjes van de cilinderkop. Na op de eerste avond de pijp ingezaagd te hebben, heb ik deze geprobeerd er uit te tikken, maar dit is niet gelukt.
Uiteindelijk heb ik met kleine stukjes zagen en tikken een pijpje er in 100 stukjes uitgekregen. Gelukkig is het gelukt, anders was ik geneigd om naar een gereviseerde te kopen, alleen is dat minder leuk natuurlijk. ;)

De volgende ga ik weer zeer rustig inzagen/veilen en kijken of dit er gemakkelijker uit wil.

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » wo 6 jan, 2016 19:38

Afbeelding

Bij het reviseren van de cilinderkoppen van de motor ben ik de aluminium pijpjes aan het vervangen. Nu de oude er uit zijn, is er nog net een zaagsnede bij beide zijde van de kop te zien. Is dit ernstig?

Ik heb de nieuwe pijpjes en een (nogal dure) lijm gekocht (uit voorgaande berichten) om de pijpjes er in te lijmen. Alleen is de vraag of hier olielekkage door gaat ontstaan of is dit op te lossen?

Alvast bedankt

Nick
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 16 mei, 2008 18:42
Locatie: Groningen

Bericht door Nick » wo 6 jan, 2016 23:23

De foto is vrij klein, maar ik zie niets zorgwekkends ;) netjes gedaan! heb je ook een vloeistof test gedaan toen je de kleppen hebt ingeslepen? ik kan mij namelijk moeilijk voorstellen dat de stoterstang buisjes de oorzaken zijn van de lekkage, tenzij deze ernstig beschadigd waren
2cv 1961
2cv 1960 schuurvondst
2cv 1972 wrak

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 624
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Omgeving Meppel
Contacteer:

Bericht door Rens » do 7 jan, 2016 06:56

Ha Nick, dank voor je antwoord.

De vloeistoftest heb ik idd uitgevoerd, al ga ik ze zeker nog een keer checken.

Als de kleppen niet goed afdichten, waar gaat het allemaal lekken dan? Verbrand dan de olie niet gewoon?

Degene op de foto ging er vrij gemakkelijk uit, de andere zijde was een drama, maar is minder gehavend er uit gekomen. De status bij de andere kop is ongeveer gelijk: 1 pijpje is er met strippen van het buisje van binnenuit aan het uitkomen. Niks lostikken oid zoals de andere kant.

De buisje waren behoorlijk gehavend, dus wil ik het zeker voor het onzekere nemen en niet concluderen dat dat toch het probleem is.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 5 feb, 2016 19:56

Die buisjes kunnen behoorlijk lekken. Zo heb ik eens een haarscheurtje in een buisje gehad waar de olie er fors uitdruppelde. Om daar achter te komen was een flink zoekplaatje. Koud was dit amper te zien. Eenmaal warm liep de olie er sneller uit daar en vond ik het.

Wat die buisjes monteren betreft. Inderdaad een goed vloeibaar pakkingmateriaal. Iets van Renzosil, daar heb ik goede ervaringen mee, maar er is van alles te vinden. Je zou ze van binnenuit nog wat kunnen uitrollen met een rond houtje als je dat wil. Iets van een potlood ofzo.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » za 6 feb, 2016 13:45

Op een Engels forum adviseerde iemand om de buisjes na montage met muurankers op te rekken, zodat ze klemmen .
http://dutch.alibaba.com/product-gs/chi ... 28928.html
Laatst gewijzigd door Geert op zo 7 feb, 2016 17:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 7 feb, 2016 14:53

Vind het nogal rigoreus, maar dat kan vast ook...
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Plaats reactie