Motorrevisie 602 cc 1980

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 242
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » ma 29 dec, 2014 20:38

1e test:
Onderdruk meten:
3 m slang gekocht bij een lokale aquarium boer.
Met 6 krammetje op een plank gemept.
Was nog niet zo makkelijk om het water luchtbel vrij in de slang te krijgen. Beetje tikken om de belletjes eruit te krijgen.
Maar dan staat het water ook in beide benen gelijk, is wel belangrijk.
Met tape het losse uiteinde van de slang wat dikker gemaakt, zodat dit in het oliepijlstok buisje past.
37 cm hoogteverschil, lijkt me voldoende, toch?
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Robcap op di 30 dec, 2014 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Gebruikersavatar
pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: do 8 okt, 2009 19:41
Locatie: Uffelte
Contacteer:

Bericht door pimvanderheijden » ma 29 dec, 2014 22:38

De pakkingen van de kleppendeksels kun je eventueel vastlijmen met polymax;Rand van kleppendeksel goed schoon en vetvrij maken, dun lijntje polymax in de rand en pakking erin lijmen. dan deksels zonder polymax op de koppen. Deksels niet te strak aandraaien, dan trekken ze krom

Bij het monteren van brilrubbers goed kijken dat de inkepingen goed in het gat vallen; vaak blijft er een klein randje van het rubber hangen wat je niet altijd meteen ziet en dat gaat lekken
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 613
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 1 feb, 2015 12:58

Na nadere inspectie blijkt dat de nokkenas langzaam aan het afbrokkelen is.. :(

Nu ben ik op zoek naar een 2ehands nokkenas in betere staat dan die van mij. Ik vind het te zonde om nu mijn motor weer in elkaar te zetten en te weten dat mijn nokkenas langzaam afbrokkelt, met alle nadelen van dien...

Omdat mijn motor eigenlijk komende maand weer in de eend moet komen, zoek ik met spoed een andere nokkenas, het liefst ergens rondom utrecht /aAmsterdam.

Zie ook het prikbord, foto's volgen spoedig
'80 2CV

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 613
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 1 feb, 2015 20:54

De nokkenas is gevonden! :) De motor zit weer dicht.

Deze week hoop ik de rest van de motor te kunnen opbouwen.

En een fotootje van de status:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
'80 2CV

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2278
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 2 feb, 2015 12:33

Bijzonder dat je een goede tweedehandse hebt gevonden.
Ik heb een stuk of 5 blokken gesloopt maar alles wat daar uit kwam was bagger. Toen heb ik dus maar een nieuwe besteld.

Maar het is leuk werk zo'n blokkie opknappen en netjes maken.
Succes!

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 613
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 20 apr, 2015 19:49

Inmiddels weer druk bezig met opbouwen, want de eend moet rijden met dit mooie weer! :)

De nieuwe zuigers en cilinders zitten er op, de kleppen zijn geslepen, de koppen zitten er op en de oliekoeler zit weer op zijn plek.

Nu zit ik met de benzinepomp: ik heb de hoeveelheid milimeters wat het stokje uitstak niet gemeten, dus zit ik nu in het dubio hoe ver die moet uitsteken? Is daar een vuistregel voor?

Ik ben benieuwd, ik ben heel erg benieuwd of en hoe de motor loopt.... :o :shock:
'80 2CV

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1585
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 09:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 20 apr, 2015 20:38

Uit de vraagbaak:

4.1 Brandstofopvoerpomp uit- en inbouwen
- Maak de zuig- en persleiding van de opvoerpomp los.
- Verwijder de bouten en neem de pomp van het motorhuis. -
Verwijder de stoterstang uit het motorhuis.
- Olie de stoterstang goed in en breng hem aan.
- Controleer of de stoterstang vrij kan bewegen.
- Draai aan de krukas totdat de stoterstang in deonderste standstaat. -
Plaats de tussenflens (goed schoon maken!).
- Meet met de schuifmaat hoever de stoterstang uitsteekt boven de tussenflens.
Dit moet 1,2 mm zijn. Als dit niet zo is moet u een dunnere flens aanbrengen.
- De ruimte in het pomphuis waar de hefbomen bewegen, vullen met vet. -
Breng de pomp aan en zet de bouten vastmet 14-19 Nm (1,4-1,9 kgm). -
Breng de leidingen aan.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 180
Lid geworden op: ma 12 jul, 2010 12:32
Locatie: Alkmaar

Bericht door Dabdriver » ma 20 apr, 2015 20:39

Ik had laatst het membraan vervangen. De dikke bepakking had ik ook nieuw gekocht. Maar deze is 1,5 mm dikker dan het origineel. Ik heb dus de originele weer gebruik.
Maar met die nieuw dikke bepakking drukt het asje volgens mij dan minder.
Ik weet namelijk dus ook niet hoeveel dat asje uitsteekt.

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 613
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 18 mei, 2015 19:49

Dank voor de tips! (excuses voor de late reactie). De pomp zit er op en ga merken of die het doet of niet.

Het volgende (probleem) is de volgende:

Ik heb een 123- ontsteking die ik graag weer terug wil plaatsen, maar heb de nokkenas vervangen. Het punt is nu dat er op de oude nokkenas magneetjes zaten, die ik nog niet heb kunnen vinden. Nu kunnen ze nog op een plek liggen, maar dat heb ik nog niet kunnen checken...

Nu wil ik graag woensdagavond de motor gaan terugbouwen en natuurlijk ook proberen of die het weer doet of niet. Zodoende zit ik een oplossing voor de magneetjes te bedenken. Ik heb al gemailed naar de firma die de 123 ontstekingen leveren, maar nog niets ontvangen. Nu kan ik natuurlijk de oude puntjes weer monteren, maar dat heb ik toch liever niet..
Iemand dit al eens eerder meegemaakt?

Groet,
'80 2CV

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 979
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 18 mei, 2015 20:10

misschien even bellen met leen apk, die heeft zoiets misschien wel liggen.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2278
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 18 mei, 2015 20:22

Iemand dit al eens eerder meegemaakt?
Ja, van mijn DGnition kon ik de magneten ook nergens meer vinden na omwisselen van de nokkenas.
Mijn vermoeden was dat ik de nokkenas met de magneten heb ingeruild....
Losse waren wel te bestellen.

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 613
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Rens » zo 19 jul, 2015 13:18

Nou, de magneten zijn gevonden, de motor weer gemonteerd en de eerste ploffen zijn inmiddels uit de uitlaat gekomen. Aanslaan doet de motor vlot en draaien doet de motor netjes. Kort door de bocht: geslaagd!

Alleen, .... hij lekt olie.... :cry:

In eerste instantie leek de banjobout van de olieleiding niet goed vast te zitten, na die te hebben aangedraaid, lijkt het nu in beide kanten aan de cilinderkop te lekken. Na de cilinderkop te hebben aangedraaid blijft het lekken.

Ik vrees een beetje de brilrubbers en de pijpjes die daar in steken die mogelijk niet 100% fris zijn.

Stap voor stap de boel ontmantelen is nu het plan en stap voor stap zaken alsnog vernieuwen:

- pijpjes in brilrubbers
- olieleiding

- meer suggesties?
'80 2CV

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2278
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 19 jul, 2015 15:15

Heb je de vulpijp-test al gedaan?

Gebruikersavatar
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 613
Lid geworden op: di 22 nov, 2005 14:35
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Rens » ma 20 jul, 2015 10:45

Ik heb er nieuwe vulpijp op zitten, dus ik verwacht niet dat daar een probleem in zit.

Ik ga nu eerst de cilinderkoppen demonteren en nieuwe stoterstangbuisjes monteren. Deze waren niet superfris en heb ik over getwijfeld om te vervangen. Zo weer een wijze les: bij twijfel vervangen.

Ik ga nu wel de motor niet demonteren maar de reparatie op het chassis doen. Eerst de koelbeplating er maar eens afhalen om goed te kunnen constateren waar de lekkage vandaan komt.

Hij liep wel als een zonnetje verder! :)
'80 2CV

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2278
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 20 jul, 2015 11:47

En toch zou ik eerst de vulpijp testen nu alles nog in elkaar zit.

Plaats reactie