2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Motorrevisie 602 cc 1980
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motorrevisie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 29-3-2013
Berichten: 240
Woonplaats: Jabeek

BerichtGeplaatst: Ma 29 Dec, 2014 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

1e test:
Onderdruk meten:
3 m slang gekocht bij een lokale aquarium boer.
Met 6 krammetje op een plank gemept.
Was nog niet zo makkelijk om het water luchtbel vrij in de slang te krijgen. Beetje tikken om de belletjes eruit te krijgen.
Maar dan staat het water ook in beide benen gelijk, is wel belangrijk.
Met tape het losse uiteinde van de slang wat dikker gemaakt, zodat dit in het oliepijlstok buisje past.
37 cm hoogteverschil, lijkt me voldoende, toch?

_________________
Groet, Rob

2CV6 uit 1980,Verte Embrun


Laatst aangepast door Robcap op Di 30 Dec, 2014 16:02, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
pimvanderheijden
Gebruiker
Gebruiker


Geregistreerd op: 8-10-2009
Berichten: 61
Woonplaats: Uffelte

BerichtGeplaatst: Ma 29 Dec, 2014 22:38    Onderwerp: Reageer met quote

De pakkingen van de kleppendeksels kun je eventueel vastlijmen met polymax;Rand van kleppendeksel goed schoon en vetvrij maken, dun lijntje polymax in de rand en pakking erin lijmen. dan deksels zonder polymax op de koppen. Deksels niet te strak aandraaien, dan trekken ze krom

Bij het monteren van brilrubbers goed kijken dat de inkepingen goed in het gat vallen; vaak blijft er een klein randje van het rubber hangen wat je niet altijd meteen ziet en dat gaat lekken
_________________
Dyane D6 met M4 blokje 1968
Dyane 425 Commercial 1968
LNA 0.7 1981 Entreprise
Axel 11R 1985
citroendyane.wordpress.com
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 22-11-2005
Berichten: 610
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo 1 Feb, 2015 12:58    Onderwerp: Reageer met quote

Na nadere inspectie blijkt dat de nokkenas langzaam aan het afbrokkelen is.. Sad

Nu ben ik op zoek naar een 2ehands nokkenas in betere staat dan die van mij. Ik vind het te zonde om nu mijn motor weer in elkaar te zetten en te weten dat mijn nokkenas langzaam afbrokkelt, met alle nadelen van dien...

Omdat mijn motor eigenlijk komende maand weer in de eend moet komen, zoek ik met spoed een andere nokkenas, het liefst ergens rondom utrecht /aAmsterdam.

Zie ook het prikbord, foto's volgen spoedig
_________________
'80 2CV
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 22-11-2005
Berichten: 610
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo 1 Feb, 2015 20:54    Onderwerp: Reageer met quote

De nokkenas is gevonden! Smile De motor zit weer dicht.

Deze week hoop ik de rest van de motor te kunnen opbouwen.

En een fotootje van de status:



_________________
'80 2CV
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2128
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Ma 2 Feb, 2015 12:33    Onderwerp: Reageer met quote

Bijzonder dat je een goede tweedehandse hebt gevonden.
Ik heb een stuk of 5 blokken gesloopt maar alles wat daar uit kwam was bagger. Toen heb ik dus maar een nieuwe besteld.

Maar het is leuk werk zo'n blokkie opknappen en netjes maken.
Succes!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 22-11-2005
Berichten: 610
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma 20 Apr, 2015 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Inmiddels weer druk bezig met opbouwen, want de eend moet rijden met dit mooie weer! Smile

De nieuwe zuigers en cilinders zitten er op, de kleppen zijn geslepen, de koppen zitten er op en de oliekoeler zit weer op zijn plek.

Nu zit ik met de benzinepomp: ik heb de hoeveelheid milimeters wat het stokje uitstak niet gemeten, dus zit ik nu in het dubio hoe ver die moet uitsteken? Is daar een vuistregel voor?

Ik ben benieuwd, ik ben heel erg benieuwd of en hoe de motor loopt.... Surprised Shocked
_________________
'80 2CV
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 6-6-2007
Berichten: 1551
Woonplaats: Wijchen

BerichtGeplaatst: Ma 20 Apr, 2015 20:38    Onderwerp: Reageer met quote

Uit de vraagbaak:

4.1 Brandstofopvoerpomp uit- en inbouwen
- Maak de zuig- en persleiding van de opvoerpomp los.
- Verwijder de bouten en neem de pomp van het motorhuis. -
Verwijder de stoterstang uit het motorhuis.
- Olie de stoterstang goed in en breng hem aan.
- Controleer of de stoterstang vrij kan bewegen.
- Draai aan de krukas totdat de stoterstang in deonderste standstaat. -
Plaats de tussenflens (goed schoon maken!).
- Meet met de schuifmaat hoever de stoterstang uitsteekt boven de tussenflens.
Dit moet 1,2 mm zijn. Als dit niet zo is moet u een dunnere flens aanbrengen.
- De ruimte in het pomphuis waar de hefbomen bewegen, vullen met vet. -
Breng de pomp aan en zet de bouten vastmet 14-19 Nm (1,4-1,9 kgm). -
Breng de leidingen aan.
_________________
Schultenbräu das ist mein Bier !
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Dabdriver
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 12-7-2010
Berichten: 179
Woonplaats: Alkmaar

BerichtGeplaatst: Ma 20 Apr, 2015 20:39    Onderwerp: Reageer met quote

Ik had laatst het membraan vervangen. De dikke bepakking had ik ook nieuw gekocht. Maar deze is 1,5 mm dikker dan het origineel. Ik heb dus de originele weer gebruik.
Maar met die nieuw dikke bepakking drukt het asje volgens mij dan minder.
Ik weet namelijk dus ook niet hoeveel dat asje uitsteekt.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 22-11-2005
Berichten: 610
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma 18 Mei, 2015 19:49    Onderwerp: Reageer met quote

Dank voor de tips! (excuses voor de late reactie). De pomp zit er op en ga merken of die het doet of niet.

Het volgende (probleem) is de volgende:

Ik heb een 123- ontsteking die ik graag weer terug wil plaatsen, maar heb de nokkenas vervangen. Het punt is nu dat er op de oude nokkenas magneetjes zaten, die ik nog niet heb kunnen vinden. Nu kunnen ze nog op een plek liggen, maar dat heb ik nog niet kunnen checken...

Nu wil ik graag woensdagavond de motor gaan terugbouwen en natuurlijk ook proberen of die het weer doet of niet. Zodoende zit ik een oplossing voor de magneetjes te bedenken. Ik heb al gemailed naar de firma die de 123 ontstekingen leveren, maar nog niets ontvangen. Nu kan ik natuurlijk de oude puntjes weer monteren, maar dat heb ik toch liever niet..
Iemand dit al eens eerder meegemaakt?

Groet,
_________________
'80 2CV
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 1-11-2011
Berichten: 960
Woonplaats: Ursem

BerichtGeplaatst: Ma 18 Mei, 2015 20:10    Onderwerp: Reageer met quote

misschien even bellen met leen apk, die heeft zoiets misschien wel liggen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2128
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Ma 18 Mei, 2015 20:22    Onderwerp: Reageer met quote

Quote:
Iemand dit al eens eerder meegemaakt?


Ja, van mijn DGnition kon ik de magneten ook nergens meer vinden na omwisselen van de nokkenas.
Mijn vermoeden was dat ik de nokkenas met de magneten heb ingeruild....
Losse waren wel te bestellen.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 22-11-2005
Berichten: 610
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Zo 19 Jul, 2015 13:18    Onderwerp: Reageer met quote

Nou, de magneten zijn gevonden, de motor weer gemonteerd en de eerste ploffen zijn inmiddels uit de uitlaat gekomen. Aanslaan doet de motor vlot en draaien doet de motor netjes. Kort door de bocht: geslaagd!

Alleen, .... hij lekt olie.... Crying or Very sad

In eerste instantie leek de banjobout van de olieleiding niet goed vast te zitten, na die te hebben aangedraaid, lijkt het nu in beide kanten aan de cilinderkop te lekken. Na de cilinderkop te hebben aangedraaid blijft het lekken.

Ik vrees een beetje de brilrubbers en de pijpjes die daar in steken die mogelijk niet 100% fris zijn.

Stap voor stap de boel ontmantelen is nu het plan en stap voor stap zaken alsnog vernieuwen:

- pijpjes in brilrubbers
- olieleiding

- meer suggesties?
_________________
'80 2CV
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2128
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Zo 19 Jul, 2015 15:15    Onderwerp: Reageer met quote

Heb je de vulpijp-test al gedaan?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Rens
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 22-11-2005
Berichten: 610
Woonplaats: Amsterdam

BerichtGeplaatst: Ma 20 Jul, 2015 10:45    Onderwerp: Reageer met quote

Ik heb er nieuwe vulpijp op zitten, dus ik verwacht niet dat daar een probleem in zit.

Ik ga nu eerst de cilinderkoppen demonteren en nieuwe stoterstangbuisjes monteren. Deze waren niet superfris en heb ik over getwijfeld om te vervangen. Zo weer een wijze les: bij twijfel vervangen.

Ik ga nu wel de motor niet demonteren maar de reparatie op het chassis doen. Eerst de koelbeplating er maar eens afhalen om goed te kunnen constateren waar de lekkage vandaan komt.

Hij liep wel als een zonnetje verder! Smile
_________________
'80 2CV
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2128
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Ma 20 Jul, 2015 11:47    Onderwerp: Reageer met quote

En toch zou ik eerst de vulpijp testen nu alles nog in elkaar zit.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motorrevisie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Pagina 2 van 4
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group