Welke olie

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Bericht door IVARIO » vr 1 mei, 2015 16:31

TB schreef:Dus je hebt t filter al gewisseld of eraf gehaald?

Als je gaat rijden dan vult je nieuwe filter zich weer met oudere olie. En die olie wil je er juist uit hebben.

Dat 'warm' rijden is wel handig want de olie loopt er vlotter uit, maar lukt het ook als ie koud is hoor.

De juiste volgorde is dus eerst de carterplug los, olie eruit laten lopen. Ondertussen kun je het oliefilter eraf halen en een nieuwe monteren. Klein beetje olie doen op de rubber ring en eventueel wat olie in t filter doen. Carterplug terug met nieuw ringetje. Olie vullen tot t ruim zichtbaar is op de peilstok (ong. 2 liter). Even laten draaien. Dan na een tijdje nog een keer peilen en t laatste beetje olie bijvullen.
Bedankt voor het meedenken, TB

Ik heb gisteren Claudette even warmgereden, de aftapplug eruit gedraaid (wow, ook die zat muurvast, zelfs al bij koude motor!), olievuldop opengezet, oliefilter verwijderd en alle olie eruit laten lopen. Nieuw Purflux oliefilter Ls131 gemonteerd, plug met nieuw "pletbaar" ringetje gemonteerd (met het "randje" naar de boutkop gekeerd) en gevuld met ruim twee liter olie. Vervolgens een proefrondje gereden en afgevuld tot iets boven het midden op de oliepeilstok. Klaar! Ik vind het altijd een leuk klusje, olieverversen.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 1 mei, 2015 16:34

Mooi dat het gelukt is.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 11 mei, 2015 20:44

Met het gevaar dat er weer een eindeloze discussie losbarst. Wat gooien er het liefste in een visa motor???

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 597
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » di 12 mei, 2015 13:27

RobM schreef:Ik gooi er minerale olie in, goedkoopste die er te krijgen is.
Goedkope minerale olie bestaat eigenlijk niet. Sowieso is minerale olie alleen bij speciaalzaken verkrijgbaar, vaak in het 'klassieker'-programma. Kroon Oil heeft mooie minerale olieën, ook EP-bakolieën.

Ik vermoed daarom dat je semi-synthetisch bedoelt? Van die 15 euro 15W40-flessen bij Action, Gamma, IKEA en MacDonalds? Op zich niks mis mee.

Semi-synthetisch is iets 'slijtvaster' dan mineraal. 100% synthetisch zou ik nooit doen.

Het mooist is trouwens iets dikkere olie: 15W50 of 20W50. Voor de Visa 652cc kun je dezelfde olie aanhouden als voor de 602-2cv's, dus 15W40, 15W50, 20W50. Dikkere olie is bij motoren met hogere km.standen ook wat handiger.
De destijds door Citroën voorgeschreven dikte is 20W50, 15W50 of 15W40.
Het getal na de W geeft de dikte aan op bedrijfstemperatuur, hoe hoger hoe dikker.
Vooral zomers heeft de iets dikkere, dus xxW50 de voorkeur in verband met betere smering bij zware belasting en het "opvullen" van toleranties die een luchtgekoelde motor nu eenmaal moet hebben.
Het getal voor de W is de dikte van de koude olie. Bij minerale olie is 20W50 olie aan te raden.
http://www.2cv.nl/alledag/onderhoud.html
La vie est belle.

boelman
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: di 11 jul, 2023 10:13

Re: Welke olie

Bericht door boelman » wo 2 aug, 2023 17:43

Gisteren ook mijn eerste olieverversing gedaan. Filter, kleppendeksels, carterstop … alles netjes afgewerkt. Daarna een 2,4 liter olie erin gedaan. Toch geeft de peilstok net iets onder het minimum aan. Zelfs als ik er nog iets bijvoeg…
Moet ik de motor eens laten draaien?
Andere suggesties?

KarelMarien!
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34

Re: Welke olie

Bericht door KarelMarien! » do 3 aug, 2023 21:26

ja mag nu eerst draaien maar als je alles zoals je hebt genoemd met aftappen dan heb je 3 liter nodig. Dan staat de olie precies op max van de peilstok. succes.

boelman
Beginner
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: di 11 jul, 2023 10:13

Re: Welke olie

Bericht door boelman » do 3 aug, 2023 22:27

Ok bedankt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Plaats reactie