Motorrevisie Dyane

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 6 mei, 2015 09:05

ik dacht aan als je oude pakkingen gebruikt, je de bout strakker moet aandraaien. Dat kan tot gevolg hebben dat je de schroefdraad molt...

een andere vraag: ik kwam er net achter dat de tapeinden die in de motor horen te zitten (waar je de bak op zet) ontbreken... Welke maat horen deze te hebben? 't lijkt me wel makkelijk ze te monteren namelijk :P !
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 9 mei, 2015 08:53

Dat is zeker makkelijk om erop te hebben. Kun je ze niet overzetten van je 'oude' blok wanneer je de boel wisselt?

Wat betreft die banjobouten, niet te vast aandraaien. Zelf gebruik ik er het liefst een kleine momentsleutel voor omdat je dan gewoon goed zit.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 10 mei, 2015 16:11

nieuwe pakkingen, klepseals en tapeinden zijn onderweg... Komt goed!
Volgende week de koppen demonteren voor de revisie. Dan kan ik daar na alweer gaan opbouwen :D
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 12 mei, 2015 12:20

Materiaal is binnen.
Kan iemand mij uitleggen hoe de tapeinden in de motor moeten?
Er zijn er met lang draad en met kort draad, en voor dat ze er ondersteboven en achterstevoren in zitten ;)
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » wo 13 mei, 2015 12:29

Je hebt er toch een blok uitgehaald dan heb je toch een voorbeeld. Maar het korte stuk draad in het blok.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 13 mei, 2015 12:42

Ik heb er geen blok uitgehaald.
Ik bouw een nieuw AM2-blok op wat ik goed in elkaar wil hebben zitten, dus ook de tapeinden. Het zijn twee verschillende soorten. Korte eind dus in het blok, maar welke moet boven en welke moet onder?
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 13 mei, 2015 13:13

de twee langen zitten boven, de korte (1 stuks per kant) onder.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 13 mei, 2015 16:39

dank!
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 30 mei, 2015 10:44

Weer wat verder.
Krukaskeerrkingen.
Hoe kan ik deze er het beste in zetten zonder ze te beschadigen?
Moeten ze er gewoon 'droog' ingezet worden?
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 30 mei, 2015 11:39

Ja, maar je kan ook een beetje vet aan de rand smeren zodat het makkelijker glijdt. Zonder lukt ook zolang je ze er maar rustig en recht in tikt.

Je kunt t beste even in een werkplaatshandboek opzoeken hoever ze erin moeten. Dacht dat er eentje, de voorste, iets van een halve mm voorbij de rand moet. Weet t alleen niet zeker meer want is al even geleden...
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » za 30 mei, 2015 11:46

Met goed wat olie klein stukje met de hand op drukken dan met een kleine kunststof hamer. Oppassen dat dat ding er niet te ver gaat ding moet 5mm diep zitten laatste stukje met een buis of je oude keerring. dit is voor de achterste voor moet gewoon vlak met de voorkant.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 30 mei, 2015 12:40

Nee, zeker geen 5mm diep. 0,5mm is de diepte.
Ik neem meestal een blokje hout dat groter is dan het gat.
Dan er in tikken.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 30 mei, 2015 12:43

Dank!
Inderdaad 0,5mm, dat zat de oude ook. Het ging me meer of ik wat olie rondom het rubber moest doen voordat ik hem er voorzichtig in zet. Ik moet niet hebben dat het kreng straks gaat lekken omdat hij er niet goed in zit...
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 30 mei, 2015 15:07

Voor de achterste gebruik ik een oud krukaslager, want dat is precies de maat.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » zo 31 mei, 2015 10:03

Michiel

Nu je toch zover bent: heb je de krukas voldoende nagekeken op speling? Heb je ook gevoeld of er in de lengterichting geen speling opzit? Dan voel je dat het vliegwiel wat naar voor en naar achter kan bewegen.



Groet

Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Plaats reactie