2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Motorrevisie Dyane
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motorrevisie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Ma 4 Mei, 2015 16:50    Onderwerp: Motorrevisie Dyane Reageer met quote

Zoals de topictitel al zegt ga ik voor mijn Dyane een blokje reviseren. Ik heb een goed am2 blok met weinig km's en zonder speling op de kop weten te tikken waar ik veel aan wil doen.
In de eerste plaats waren zuigers en cilinders niet gepland, maar omdat ik toch met de brilrubbers bezig moest de hele boel maar even gedemonteerd. In de cilinderwand en op de zuiger zitten helaas wat krassen. Klein beetje te voelen, vooral ook te zien. Zie ook de foto's.

Wat zeggen jullie, nieuwe zuigers/cilinders plaatsen of lekker deze laten zitten?












Verder denk ik dat het slim is de kleppen te laten inslijpen. Met name de uitlaatklep stond m.i. wel erg los van z'n zitting, en gezien de massa koolaanslag op de kop lijkt het me geen overbodige luxe...


_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
TB
Moderator


Geregistreerd op: 17-5-2004
Berichten: 3477
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Ma 4 Mei, 2015 18:10    Onderwerp: Reageer met quote

Dat vind ik lastig in te schatten zo. Die krassen lijken me niet zo diep. De hoonsporen zijn nog goed zichtbaar in de cilinder dus heb het idee dat het allemaal wel ok is.

Vind de cilinderkop wel behoorlijk zwart dus vermoed wel wat olieverbruik.

Wat weet je van dit blok verder? Heb je t bijvoorbeeld horen draaien?

Kun je de cilinders niet opnieuw laten honen? Overmaat zuigerveren en dan is t weer als nieuw. Weet niet wat dit bij elkaar kost, maar een nieuwe set zuigers en cilinders kost ook niet echt de hoofdprijs.

Kleppen kun je zelf met klepslijppasta inslijpen. Maar deze kleppen moet je wel eruit halen en goed (laten) beoordelen. Klepgeleiders moet je ook bekijken en de klepseals zoiezo vervangen.

Je kunt t ook aanzien, het blok schoonmaken, splitsen en daar de goede dingen doen. Gaat ie toch olie verbruiken of duidelijk compressie verliezen, dan kun je alsnog de cilinders vervangen. Dat kan gewoon als het blok in de auto zit.
_________________
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Mercedes Benz C180k Estate Avantgarde AMG
Honda NC700S - 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 6-2-2010
Berichten: 844
Woonplaats: Woerden

BerichtGeplaatst: Ma 4 Mei, 2015 18:18    Onderwerp: Reageer met quote

Testje: Scheutje benzine beurtelings in de inlaatpoort en de uitlaatpoort. Als je vochtplekken krijgt rond de klepzetels, moet de klep ingeslepen worden.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Ma 4 Mei, 2015 18:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik weet niet veel van het blokje.
Het heeft sinds '99 stil gelegen maar was wel regelmatig even gedraaid, met wat olie op de zuigers etc. Het ziet er in ieder geval allemaal nog erg netjes uit.

Ik denk dan dat ik deze zuigers/cilinders volgens de juiste volgorde weer monteer, kleppen wel inslijp, en dan ga rijden.
Bij nieuwe zuigers/cilinders zit ik met mijn max van 2000 km/j een paar jaar te wachten tot het inrijden klaar is Razz

Dank voor de tip over de klepzetels! Dat binnenkort dus maar even testen.
_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
TB
Moderator


Geregistreerd op: 17-5-2004
Berichten: 3477
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Ma 4 Mei, 2015 19:11    Onderwerp: Reageer met quote

Het kan dat een van de kleppen wat omhoog lijkt te staan doordat er vuil/ roest tussen zit dat uit het spruitstuk komt. Kan bij rondraaien van het blok gebeurd zijn. In dat geval moet je de klep er wel uithalen.
_________________
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Mercedes Benz C180k Estate Avantgarde AMG
Honda NC700S - 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Ma 4 Mei, 2015 19:15    Onderwerp: Reageer met quote

het spruitstuk was eraf, in- en uitlaat afgeplakt.
er zat wel wat vuil in de kop, dus dat zou mogelijk kunnen.
Ik ga in ieder geval de lektest even doen en dan zie ik wat ik moet doen.
_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Ma 4 Mei, 2015 20:43    Onderwerp: Reageer met quote

Iemand nog tips voor de koperen ringetjes bij de banjobouten? Bij de welbekende kitcarleverancier hebben ze alleen een soort koperen plaatjes in het assortiment, maar dit is gewoon een ringetje... Ik heb geen zin in lekkage straks.


_________________
Verbruik:


Laatst aangepast door Michiel van G. op Ma 4 Mei, 2015 20:50, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Thijs
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 14-1-2011
Berichten: 2186
Woonplaats: Drachten en omkriten

BerichtGeplaatst: Ma 4 Mei, 2015 20:49    Onderwerp: Reageer met quote

Ik gebruik ze gewoon uit die complete sets moet die gele kaart er achter.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Ma 4 Mei, 2015 20:50    Onderwerp: Reageer met quote

tsja, maar ik heb hier een pakkingset waar ze niet bij zitten...
_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 1-11-2011
Berichten: 961
Woonplaats: Ursem

BerichtGeplaatst: Ma 4 Mei, 2015 21:18    Onderwerp: Reageer met quote

Die koperen ringetjes werken volgens mij ook prima hoor, die zaten in ieder geval bij de pakkingset van mijn visa motor. Tot nu toe geen problemen. Volgens mij zijn deze dingetjes wel iets gemakkelijket te monteren. Je kunt het onderste ringetje niet meer laten vallen Wink
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Ma 4 Mei, 2015 21:36    Onderwerp: Reageer met quote

nee, precies.
Ik had deze dingen nog nooit gezien, en kende alleen de losse ringetjes. Gaan we gewoon hiervoor Razz

Morgen de cilinder/zuiger nog eens losmaken, nog even de zuigerveren controleren (ook of ze ten opzichte van elkaar 180 graden gedraaid zitten - dat weet ik natuurlijk niet meer...moet dit echt exact 180 graden zijn?) en dan weer in elkaar zetten.

Volgende stap is dan de kopjes onder handen nemen. Nieuwe klepseals erin, kleppen inslijpen en klepgeleiders controleren.

Dan bouw ik het blokje lekker op met de huidige zuiger/cilinders. Mochten het dan toch oliestokers zijn kan ik ze altijd nog vervangen.
_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 22-3-2012
Berichten: 387
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Di 5 Mei, 2015 08:18    Onderwerp: Reageer met quote

Die plaatjes werken perfect alleen maar makkelijk kan je er nooit 1 vergeten. Maar je kan ook prima die oude weer gebruiken als je deze niet vertrouw hoewel daar geen rede voor is. Als je de oude ringen rood gloeiend stookt word koper weer zacht en kan je ze opnieuw gebruiken.
_________________
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 1-11-2011
Berichten: 961
Woonplaats: Ursem

BerichtGeplaatst: Di 5 Mei, 2015 09:03    Onderwerp: Reageer met quote

De zuigerveren hoeven niet precies 180 graden van elkaar te staan hoor. Ze moeten alleen niet met de opening te dicht bij elkaar staan, dan verlies je compressie.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Di 5 Mei, 2015 11:52    Onderwerp: Reageer met quote

mooi, dan zitten de zuigerveren goed.

Wat die koperen plaatjes betreft, ik wil de schroefdraad niet beschadigen. Dus dan inderdaad opgloeien of nieuwe plaatsen.
Aangezien ik toch nieuwe klepseals kopen wil, neem ik die pakkingen meteen mee. Ook weer opgelost.
_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 22-3-2012
Berichten: 387
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Di 5 Mei, 2015 18:03    Onderwerp: Reageer met quote

Waar om zou je het schroefdraad beschadigen met deze plaatjes? Gebruik ze al jaren niks geen last.
_________________
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motorrevisie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 1 van 5
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group