Motorrevisie Dyane

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1387
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: Voorschoten

Bericht door rusty » do 11 jun, 2015 06:47

Dag Michiel,

heb je enig idee hoe lang dat andere blok stil heeft gelegen? ik zou iig na een paar honderd km olie en filter wisselen met een redelijk warme motor (eerst goed warm rijden en als je handen t aankunnen aftappen) , mijn ervaring is dat er zeker bij een blok wat lang heeft gelegen er erg veel zooi onderin heeft verzameld en dat er nogal wat los komt als je weer met verse olie gaat rijden.

succes met de ombouw! en hopelijk heb je straks echt een snelle dyane!
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2393
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 12 jun, 2015 14:14

Het blok heeft zeker 10 jaar stilgelegen. dwz, het is wel elk jaar gestart, maar het heeft niet flink gereden.

Ik was inderdaad van plan de boel eerst in te rijden en dan de rommel eruit te laten lopen. Hoewel het beetje olie dat er nu in zit nog aardig schoon is.

Overigens heb ik in de zeldzame vrije uurtjes nu een set compleet gereviseerde koppen liggen. Foto's volgen. Het moet goedkomen :)
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2393
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 13 jun, 2015 19:19

Vandaag weer verder gegaan met de het motorblokje van de Dyane.
De opbouwfase is nu begonnen. Helaas mis ik wat onderdelen, dus weer even wachten daarop...

gereviseerde koppen:
Afbeelding

blokje opbouwen:
Afbeelding

nieuwe krukaskeerringen:
Afbeelding

Afbeelding

bij het stellen van de kleppen bleek dat ik een veerringetje mis... dat moet ik dus zien te vinden.
Afbeelding

vers oliefilter (en over 500 km mag dat dus weer worden vervangen voor de zekerheid)
Afbeelding

olieleidingen onder handen genomen en voorzien van nieuwe pakkingen:
Afbeelding

Wat ik mis qua onderdelen:
- de 4 boutjes waarmee de koeltunnel vastzit aan de achterplaat (achter de oliekoeler)
- de 4 bouten aan de onderkant van de cilinderkoppen
- één veertje onder de tuimelaaras.
- [s]bouten[/s] moeren waarmee ik de motorsteunen aan de motor vastzet

Zitten de keerringen zo goed trouwens?
De achterste iets verdiept, de voorste gelijk met het blok.
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op zo 14 jun, 2015 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 14 jun, 2015 09:06

Zo, die koppen zijn zelfs gestraald zeker? Ziet er netjes uit!
Over die keerringen; die zitten volgens mij wel goed, maar is die voorste van de krukas tijdens montage niet beschadigd door de roest die op de krukas zit?
En je zoekt de bouten waarmee de motorsteunen aan het blok zitten, maar die zie ik op de foto's toch gewoon zitten!?
Heb je trouwens ook nieuwe koperringen gebruikt onder de kopmoeren? Anders kun je olielekkage krijgen langs de tapeinden.

Succes met de verdere opbouw :D
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2393
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 14 jun, 2015 09:17

dank voor de reactie.
De voorste keerring is niet beschadigd, er zat geen roest op de plek waar de keerring zelf zit, dus dat is geen probleem. Verder ook goed schoongemaakt en van olie voorzien toen ik hem plaatste.

Dat van die ringen onder de kopmoeren is nieuw, ik zal eens kijken waar ik die kan vinden, in de vraagbaak stond er niets over.

voor wat betreft de bouten, ik bedoelde moeren... Het gaat om de moeren waarmee de motorsteunen aan de steunen op het carter worden gezet.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 14 jun, 2015 09:43

Ik dacht meer aan een mogelijke beschadiging terwijl je hem over de as schoof :wink:

Heb ooit eens in een clubblad iets gelezen over iemand die een onvindbare olielekkage had en dat bleek te komen omdat er olie liep langs het onderste tapeind. Heb het ook nooit in een vraagbaak o.i.d. gelezen maar ik gebruik daar zelf nu altijd een heel klein beetje vloeibare pakking tussen die dikke ring en de kop en tussen moer en de dikke ring een koper ringetje. de bovenste 2 tapeinden hebben volgens mij alleen een dunne koperring als ik me goed herinner..... :roll:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2393
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 14 jun, 2015 11:19

dank voor de tip.
Ik zal eens kijken of ik een passend koperen ringetje kan bemachtigen. Ik zit niet te wachten op lekkage namelijk ;)
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 20:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 14 jun, 2015 16:27

Zitten die ringetjes niet in de meest gangbare pakkingsets?

Ziet er netjes uit. Heb je die koppen zo aan kunnen schaffen?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Mercedes Benz C180k Estate Avantgarde AMG
Honda NC700S - 2014

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2393
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 14 jun, 2015 19:43

nee, die koppen waren die zwarte joekelaars van eerder op de foto 8)

hm, ja, ik heb alleen geen complete pakkingset gebruikt.
Maar zal bij Brezan oid wel eens informeren, die hebben dat soort dingen los.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 387
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » ma 15 jun, 2015 11:57

let op dit zijn geen koper plaatjes maar messing en de onderste is een dikker plaatje dacht van aluminium
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2393
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 15 jun, 2015 14:23

dank voor de info! Dan weet ik wat ik moet bestellen.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2393
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 4 jul, 2015 22:27

Om de voorste keerring te vervangen moest de oliekoeler los. Nu zit die vast met twee rubberen busjes in het blok. Ik vermoed dat die dienen om lekkage te voorkomen?
Zoja, had ik ze moeten vervangen? Ze zagen er niet ernstig oud of kapot uit...
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3969
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 5 jul, 2015 06:30

als de rubber nog maar zacht is zal het wel werken.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2393
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 5 jul, 2015 09:37

mankeerde niets aan, goed zacht rubber.
Verbruik: Afbeelding

Gebruikersavatar
Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 242
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » zo 5 jul, 2015 17:48

Ik vind eerlijk gezegd de status van je oleikoeler niet al te best....
Heb je die eens goed schoon gemaakt?
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Plaats reactie