2cv.nl forum index 2cv.nl
2cv.nl: Nederlandse portal voor eendrijders
 
 RegistreerRegistreer 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen MapMap 
 MarktMarkt ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Motorrevisie Dyane
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motorrevisie
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 17-3-2003
Berichten: 1386
Woonplaats: Voorschoten

BerichtGeplaatst: Do 11 Jun, 2015 06:47    Onderwerp: Reageer met quote

Dag Michiel,

heb je enig idee hoe lang dat andere blok stil heeft gelegen? ik zou iig na een paar honderd km olie en filter wisselen met een redelijk warme motor (eerst goed warm rijden en als je handen t aankunnen aftappen) , mijn ervaring is dat er zeker bij een blok wat lang heeft gelegen er erg veel zooi onderin heeft verzameld en dat er nogal wat los komt als je weer met verse olie gaat rijden.

succes met de ombouw! en hopelijk heb je straks echt een snelle dyane!
_________________
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Vr 12 Jun, 2015 14:14    Onderwerp: Reageer met quote

Het blok heeft zeker 10 jaar stilgelegen. dwz, het is wel elk jaar gestart, maar het heeft niet flink gereden.

Ik was inderdaad van plan de boel eerst in te rijden en dan de rommel eruit te laten lopen. Hoewel het beetje olie dat er nu in zit nog aardig schoon is.

Overigens heb ik in de zeldzame vrije uurtjes nu een set compleet gereviseerde koppen liggen. Foto's volgen. Het moet goedkomen Smile
_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Za 13 Jun, 2015 19:19    Onderwerp: Reageer met quote

Vandaag weer verder gegaan met de het motorblokje van de Dyane.
De opbouwfase is nu begonnen. Helaas mis ik wat onderdelen, dus weer even wachten daarop...

gereviseerde koppen:


blokje opbouwen:


nieuwe krukaskeerringen:




bij het stellen van de kleppen bleek dat ik een veerringetje mis... dat moet ik dus zien te vinden.


vers oliefilter (en over 500 km mag dat dus weer worden vervangen voor de zekerheid)


olieleidingen onder handen genomen en voorzien van nieuwe pakkingen:


Wat ik mis qua onderdelen:
- de 4 boutjes waarmee de koeltunnel vastzit aan de achterplaat (achter de oliekoeler)
- de 4 bouten aan de onderkant van de cilinderkoppen
- één veertje onder de tuimelaaras.
- [s]bouten[/s] moeren waarmee ik de motorsteunen aan de motor vastzet

Zitten de keerringen zo goed trouwens?
De achterste iets verdiept, de voorste gelijk met het blok.
_________________
Verbruik:


Laatst aangepast door Michiel van G. op Zo 14 Jun, 2015 09:21, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 24-2-2007
Berichten: 1216
Woonplaats: West Fryslan

BerichtGeplaatst: Zo 14 Jun, 2015 09:06    Onderwerp: Reageer met quote

Zo, die koppen zijn zelfs gestraald zeker? Ziet er netjes uit!
Over die keerringen; die zitten volgens mij wel goed, maar is die voorste van de krukas tijdens montage niet beschadigd door de roest die op de krukas zit?
En je zoekt de bouten waarmee de motorsteunen aan het blok zitten, maar die zie ik op de foto's toch gewoon zitten!?
Heb je trouwens ook nieuwe koperringen gebruikt onder de kopmoeren? Anders kun je olielekkage krijgen langs de tapeinden.

Succes met de verdere opbouw Very Happy
_________________
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Zo 14 Jun, 2015 09:17    Onderwerp: Reageer met quote

dank voor de reactie.
De voorste keerring is niet beschadigd, er zat geen roest op de plek waar de keerring zelf zit, dus dat is geen probleem. Verder ook goed schoongemaakt en van olie voorzien toen ik hem plaatste.

Dat van die ringen onder de kopmoeren is nieuw, ik zal eens kijken waar ik die kan vinden, in de vraagbaak stond er niets over.

voor wat betreft de bouten, ik bedoelde moeren... Het gaat om de moeren waarmee de motorsteunen aan de steunen op het carter worden gezet.
_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster


Geregistreerd op: 24-2-2007
Berichten: 1216
Woonplaats: West Fryslan

BerichtGeplaatst: Zo 14 Jun, 2015 09:43    Onderwerp: Reageer met quote

Ik dacht meer aan een mogelijke beschadiging terwijl je hem over de as schoof Wink

Heb ooit eens in een clubblad iets gelezen over iemand die een onvindbare olielekkage had en dat bleek te komen omdat er olie liep langs het onderste tapeind. Heb het ook nooit in een vraagbaak o.i.d. gelezen maar ik gebruik daar zelf nu altijd een heel klein beetje vloeibare pakking tussen die dikke ring en de kop en tussen moer en de dikke ring een koper ringetje. de bovenste 2 tapeinden hebben volgens mij alleen een dunne koperring als ik me goed herinner..... Rolling Eyes
_________________
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Zo 14 Jun, 2015 11:19    Onderwerp: Reageer met quote

dank voor de tip.
Ik zal eens kijken of ik een passend koperen ringetje kan bemachtigen. Ik zit niet te wachten op lekkage namelijk Wink
_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
TB
Moderator


Geregistreerd op: 17-5-2004
Berichten: 3477
Woonplaats: Zuid Holland

BerichtGeplaatst: Zo 14 Jun, 2015 16:27    Onderwerp: Reageer met quote

Zitten die ringetjes niet in de meest gangbare pakkingsets?

Ziet er netjes uit. Heb je die koppen zo aan kunnen schaffen?
_________________
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Mercedes Benz C180k Estate Avantgarde AMG
Honda NC700S - 2014
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Zo 14 Jun, 2015 19:43    Onderwerp: Reageer met quote

nee, die koppen waren die zwarte joekelaars van eerder op de foto Cool

hm, ja, ik heb alleen geen complete pakkingset gebruikt.
Maar zal bij Brezan oid wel eens informeren, die hebben dat soort dingen los.
_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 22-3-2012
Berichten: 387
Woonplaats: Zwolle

BerichtGeplaatst: Ma 15 Jun, 2015 11:57    Onderwerp: Reageer met quote

let op dit zijn geen koper plaatjes maar messing en de onderste is een dikker plaatje dacht van aluminium
_________________
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail AIM naam
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Ma 15 Jun, 2015 14:23    Onderwerp: Reageer met quote

dank voor de info! Dan weet ik wat ik moet bestellen.
_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Za 4 Jul, 2015 22:27    Onderwerp: Reageer met quote

Om de voorste keerring te vervangen moest de oliekoeler los. Nu zit die vast met twee rubberen busjes in het blok. Ik vermoed dat die dienen om lekkage te voorkomen?
Zoja, had ik ze moeten vervangen? Ze zagen er niet ernstig oud of kapot uit...
_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
AZL57
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 2-9-2007
Berichten: 3912
Woonplaats: kerkrade

BerichtGeplaatst: Zo 5 Jul, 2015 06:30    Onderwerp: Reageer met quote

als de rubber nog maar zacht is zal het wel werken.
_________________
diverse Citroens, wat anders.
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user


Geregistreerd op: 26-12-2003
Berichten: 2380
Woonplaats: Zeist

BerichtGeplaatst: Zo 5 Jul, 2015 09:37    Onderwerp: Reageer met quote

mankeerde niets aan, goed zacht rubber.
_________________
Verbruik:
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster


Geregistreerd op: 29-3-2013
Berichten: 242
Woonplaats: Jabeek

BerichtGeplaatst: Zo 5 Jul, 2015 17:48    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind eerlijk gezegd de status van je oleikoeler niet al te best....
Heb je die eens goed schoon gemaakt?
_________________
Groet, Rob

2CV6 uit 1980,Verte Embrun
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    2cv.nl forum index -> Motorrevisie Tijden zijn in GMT + 1 uur
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Pagina 4 van 5
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls



Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group