Motor revisie

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Plaats reactie
Jupijn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 11:08

Motor revisie

Bericht door Jupijn » wo 23 sep, 2015 21:51

Goede avond allemaal,

Vorig jaar Juni heb ik een eend gekocht, na er eerder al eentje in mijn bezit te hebben gehad. Mijn oude 2CV6 was overleden, en ik heb besloten te investeren in een beetje goede, leuke eend, die (qua koets) wat toekomst had. Het werd uiteindelijk een 4tje.

https://www.flickr.com/photos/83468718@N06/16416979437/

Diezelfde zomer ben ik gelijk erop uitgetrokken naar Frankrijk, toen ergens in Zuid Frankrijk ineens het vermogen wegviel. Doordat ik te geforceerd gas heb gegeven liep de borgmoer eraf, en was de versnellingsbak ook overleden.

Na enige tijd is de eend naar Nederland gehaald, en ben ik er met een collega aan gaan werken. De versnellingsbak heb ik tweede hands van iemand overgenomen, en het vermogensverlies zochten we in de carburateur. Bedrogen kwamen we uit toen de motor nog niet startte. Verder onderzoek leerde ons dat een van de twee cilinders geen compressie had.

Via via heb ik een motor te leen gekregen. Momenteel stort ik mij op de motor zonder vermogen, in de hoop deze te kunnen restaureren.

Zojuist heb ik de koppen eraf gehaald, en kwamen de zuigers bloot te liggen. Mijn vurige hoop was dat ik een overduidelijk gebrek zou zien. Kapotte zuiger, zuigerveer, verbrande klep, of weet ik wat. Helaas ziet alles er goed uit. Kan dit kloppen? Kan compressieverlies ook op een 'sneaky' manier optreden?

Hieronder twee foto's. Niet dat je nou erg veel ziet, het gaat een beetje om het idee.

Afbeelding

Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 23 sep, 2015 21:56

Een niet goed afdichtende klep zie je niet zomaar.
als je de kop op de werkbank legt met een bougie en de kleppen er nog is dan kun je er een beetje benzine in gieten.
Als dit er niet door de in- en uitlaatpoort uit lekt dan heb je kans dat de kleppen nog goed afdichten.

Jupijn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 11:08

Bericht door Jupijn » wo 23 sep, 2015 22:58

Bedankt voor de tip! Ik ga het morgen even testen. Over hoeveel omvang praten we eigenlijk bij vermogensverlies? Ik meen dat we rond de 2 bar zaten ofzo, dus het is echt fors minder. Is een gat van enkele millimeters voldoende om dit te bewerkstelligen, of moet het groter zijn.

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » do 24 sep, 2015 07:33

Met een gat van enkele mm heb je helemaal geen compressie meer. Mijn 4tje had al eens een scheur in de cil kop tussen bougie gat en klepzitting. Met het blote oog bijna niet te zien. Een revisie bedrijf ontdekte het scheurtje nadat de kop in hun spoel machine had gezeten. Kromme of verkoolde klep lijkt me dan meer voor de hand liggend. Te warm door een dicht gekoekte olie koeler? Verbrande kleppen door dat er verkeerde benzine is getankt? Of gewoon slijtage. Waarschijnlijk de linker zijde van de motor? Die kant koelt altijd het minst bij een eend.
Succes
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4970
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 24 sep, 2015 08:10

klevende of versleten zuigerveren?
diverse Citroens, wat anders.

Jupijn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 nov, 2012 11:08

Bericht door Jupijn » do 24 sep, 2015 13:18

Hmmm, als ik het zo lees is het inderdaad nauwelijks met het blote oog te zien. Het was inderdaad de linkerzijde, voor zover ik mij dat goed herinner..

Ik realiseer me nu dat de zoektocht nog verre van over is. De zuigers ga ik eraf halen, kleppen los, en dan alles met een loep bekijken (dat zegt nog niet alles, maar wie weet..)

-edit- als de kleppen inderdaad brak blijken te zijn >> kan ik dan alleen de kleppen vervangen, of kan ik nu beter de zuigers ook meepakken? -edit-

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 25 sep, 2015 15:51

Ben je nu het 4 motortje aan het reviseren?
Zou je er niet liever meteen een zesje in zetten?
Of wil je hem beslist origineel houden.

een zesje is echt wel wat fijner in het huidige verkeer....

Hoe dan ook, in ieder geval succes gewenst!!

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » za 26 sep, 2015 00:10

ligt volledig aan jou budget tussen de 75 en 150 vast genoeg 4tje's te vinden die zo maar weer tig ooo km kan draaien. Alles nieuw is het beste en dat is allemaal te koop. Op de foto zien de zuiger aan de boven kant behoorlijk gepolijst uit, dat zegt mij dat i behoorlijk gebruikt is. Kleppen/zitting zeker slijpen of laten doen is beter. cilinders als je geen hoon sporen kan ontdekken zijn ze ook rijp voor revisie of bloempot.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 27 sep, 2015 11:59

Ik zou persoonlijk een 6 blokje pakken en lekker reviseren. Is in het huidige verkeer echt aan te raden.

Tenzij je hem alleen voor de lol hebt en rijdt.....

Plaats reactie