wiellagers vervangen

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

wiellagers vervangen

Bericht door AZL57 » do 14 mei, 2015 18:57

Deze week werd de eend afgekeurd op de beide voorwiellagers. Dus maar eens een tooltje gemaakt om die opsluitringen te kunnen demonteren zonder ze meteen te vernietigen. Alles ging goed tot ik kracht op het tooltje moest zetten. Knak beide geharde punten eraf. Dit was een eigenbouw ding van iemand anders dat ik bij een lading opsluitringen en oliekeerringen had gekregen. Dus terug naar huis weer een ander stukje uit de tool geslepen en hier de geharde punten in gelast. Tweede poging ging nu perfect pffff. Tool erin, 1 meter wringijzer erop, daar een 2 meter lange buis over en op spanning trekken. Halverwege de lange buis 2 flinke tikken met een hamer ze gingen los. Wel eerst nog de centerpunten moeten uitboren natuurlijk. Nu wachten op de bestelde nieuwe lagers. De oude hebben het meer dan 100.000 km gedaan SKF - France dus fabrieks montage. Dan kunnen we verder naar het volgende afkeurpunt een onvoldoende werkende achterrem.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 17 mei, 2015 16:27

Altijd een leuk klusje. Zeker als het al jaren erin zit. Kun je de ringen hergebruiken? Zou wel mooi zijn, want ik kan me herinneren dat de kwaliteit van nieuwe weleens te wensen overlaat wat betreft de pasvorm.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 17 mei, 2015 16:45

Ja de ringen waren gelukkig praktisch onbeschadigd eruit gekomen, dus die zitten er weer in. Remmen zijn ook klaar een remschoen (30+ jaar oud) was iets vastgeroest. verder alleen wat stof. Gereinigd en alle draaipunten met kopervet gesmeerd. Dus opnieuw naar de APK.
diverse Citroens, wat anders.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » zo 17 mei, 2015 19:24

succes

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 17 mei, 2015 20:41

dank je.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 19 mei, 2015 20:07

Alles ok, hij mag 2 jaartjes spelen. Alleen crashte de computer van het keurstation bij het afmelden....daardoor duurde het extra lang :lol:
Ik dacht al er kwam een herkeuring.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 19 mei, 2015 22:16

Nou gefeliciteerd!!

Je kan er weer even tegen!!

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » wo 20 mei, 2015 20:44


Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 20 mei, 2015 23:03

Lijkt me meer het gereedschap voor de achterlagers? Ik heb een grote oude dop gebruikt daar een gleuf in geflext hierin een dikke strip gelast met een stuk draadeind in het midden die door de aandrijfasopening gaat. De strip heeft nog geharde hoekpunten ingelast. Je zet de dop in de groeven van de ring, Draait de moer aan zodat de dop niet uit de ring kan schieten. Als de ring in beweging is de moer steeds een beetje los draaien. Het draadeind met de moer is ook geschikt om de wielflens naderhand weer op zijn plaats te trekken. Ging allemaal heel soepel nadat de dop eindelijk werkte. De doppen worden wel verkocht maar het draadeind ontbreekt. Dan is het heel lastig om hem op zijn plaats te houden.
diverse Citroens, wat anders.

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » do 21 mei, 2015 20:55

het is bruikbaar voor voor en achter.

https://www.dropbox.com/s/zygh6l03d28e3 ... 7.JPG?dl=0

heb zo geen betere foto's maar het werkt er goed. moet er weer een stel maken voor 2cv rijders in finland.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 21 mei, 2015 23:10

ziet er mooier uit dan mijne :lol:
Kun je die bout omkeren om hem vast te houden op de hub?
diverse Citroens, wat anders.

Joey_Brinkmann
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 495
Lid geworden op: di 17 mei, 2011 12:50

Bericht door Joey_Brinkmann » vr 22 mei, 2015 01:48

ja het zijn allemaal lossen delen, binnekort is een stel maken. en dan weet ik het beter te vertellen. ze zullen er nog mooier uit gaan zien als die op de foto haha

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 27 mei, 2015 16:32

Interessant! Zelf gebruik ik een stuk gereedschap van Wilmonda hiervoor. Nou ja, paar keer gebruikt want zo vaak komt het gelukkig niet voor.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4961
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 27 mei, 2015 20:11

Ik heb nog een 3 poot van Facom, mooi om de hub te blokkeren. Ik moest eigenlijk het stuk vinden wat erbij hoort dan had ik het originele tool compleet. En ik heb nog een exemplaar voor de achterlager ooit eens voor een paar cent gekocht op de citromobile in het begin. :wink:
diverse Citroens, wat anders.

elfried
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: do 15 jul, 2010 20:18
Locatie: watervliet

Bericht door elfried » di 25 jul, 2017 11:19

is dit te doen aan de auto zelf? anders moet ik weer 3 dagen op mijn fusees gaan slaan?

Plaats reactie