Oer-Dyane 92-06-EL 1967
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
- Locatie: Wiuwert
- Contacteer:
Oer-Dyane 92-06-EL 1967
Klaske, mijn oranje dyane, heeft sinds vandaag gezelschap van een soortgenoot. Het is een origineel NL witte Dyane commerciale uit het introductiejaar.
Fotootje
Fotootje
Fotootje
Motorcode -Volgens mij is dit nog het originele blokje.
En een filmpje
Ze stond al een tijdje stil in Wageningen en heeft de afgelopen drie jaar buiten doorgebracht. Daar is ze niet bepaald mooier van geworden maar er is volgens mij best nog wel wat leuks van te maken. Ze wilde niet starten, dus met een triangel naar Friesland gesleept.
Fotootje
Fotootje
Fotootje
Motorcode -Volgens mij is dit nog het originele blokje.
En een filmpje
Ze stond al een tijdje stil in Wageningen en heeft de afgelopen drie jaar buiten doorgebracht. Daar is ze niet bepaald mooier van geworden maar er is volgens mij best nog wel wat leuks van te maken. Ze wilde niet starten, dus met een triangel naar Friesland gesleept.
Laatst gewijzigd door midfriesland op wo 3 jun, 2015 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ouwe meuk is leuk!
-
- Beginner
- Berichten: 20
- Lid geworden op: zo 10 mei, 2015 18:02
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
- Locatie: Wiuwert
- Contacteer:
Niet echt een barnfind, meer een parkeerplaatsfind. Werd gereden door een student totdat de linker draadboom in de fik vloog ... 't Dyaantje heeft zelfs nog geldige APK tot halverwege volgend jaar.
Nu eerst alle praktische problemen oplossen en dan eens kijken hoe ze zelfstandig rijdt. Een poetsbeurtje kan ook geen kwaad.
Nu eerst alle praktische problemen oplossen en dan eens kijken hoe ze zelfstandig rijdt. Een poetsbeurtje kan ook geen kwaad.
Ouwe meuk is leuk!
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Wow, da's jammer dat die zo lang buiten gestaan heeft. Ik ken de eigenaar daarvoor en die heeft er altijd heel erg zorg voor gedragen. Het is dan ook een superzeldzaam ding. Ik verzamel al een tijdje gegevens over in België gebouwde Dyanes en de origineel Nederlandse exemplaren uit '67 zijn niet dik gezaaid.
Het is inderdaad de originele 21pk-motor.
Het is inderdaad de originele 21pk-motor.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
Deze Dyane heb ik een paar weken geleden geprobeerd te helpen toen hij met pech langs de kant stond. Er was volgens mij het nodige mis met het elektrisch gedeelte, maar omdat de accupool ook loszat, is het lastig zoeken . Dus maar geadviseerd eerst de accupool weer vast te zetten en te kijken of de accu weer goed bijlaadt. Ik lees hier nu dat de kabelboom is doorgefikt? Ik zag her en der wel wat losse en niet-officiele bedrading.
Het motortje klonk ook erg rauw trouwens.
Het motortje klonk ook erg rauw trouwens.
La vie est belle.
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
- Locatie: Wiuwert
- Contacteer:
Ja, echt jammer dat ie als studentengebakje is gebruikt. Volgens het Dyaneregister is dit de op twee na oudste Nederlandse Dyane. Een rijdend museumstuk dus.
Van de draadboom links is de grootlichtdraad opgefikt. De rest van de elektriek is volgens mij nog in orde. Ik denk dat het is gekomen doordat de draden tegen het klepdeksel lagen. Isolatie gesmolten en daarna sluiting.
Er is hier en daar wat creatief geknutseld maar niet heel extreem. Het kan zonder al te veel gedoe wel weer terug naar origineel.
Ik vind het motortje best okee klinken trouwens. Klein klopje op de rechter cylinder maar niet extreem. Er komt wel ergens een ontsierend krasserig/schrapend geluid vandaan dat stopt als de koppeling wordt ingedrukt. Waarschijnlijk het druklager.
Morgen eerst maar 'ns schoonmaken en poetsen van buiten. Kijken wat er nog kan en wil glimmen. Daarna de motorruimte maar 'ns ontvetten zodat het wat fijner sleutelt.
Van de draadboom links is de grootlichtdraad opgefikt. De rest van de elektriek is volgens mij nog in orde. Ik denk dat het is gekomen doordat de draden tegen het klepdeksel lagen. Isolatie gesmolten en daarna sluiting.
Er is hier en daar wat creatief geknutseld maar niet heel extreem. Het kan zonder al te veel gedoe wel weer terug naar origineel.
Ik vind het motortje best okee klinken trouwens. Klein klopje op de rechter cylinder maar niet extreem. Er komt wel ergens een ontsierend krasserig/schrapend geluid vandaan dat stopt als de koppeling wordt ingedrukt. Waarschijnlijk het druklager.
Morgen eerst maar 'ns schoonmaken en poetsen van buiten. Kijken wat er nog kan en wil glimmen. Daarna de motorruimte maar 'ns ontvetten zodat het wat fijner sleutelt.
Ouwe meuk is leuk!
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
- Locatie: Wiuwert
- Contacteer:
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 76
- Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
- Locatie: Wiuwert
- Contacteer:
Ja hoor, er is beslist wat leuks van te maken. Het chassis is goed en het overgrote deel van de koets ook. Slechte plekken zijn de rand van de kofferbak en de binnenschermen achter, maar dat is vrijwel standaard bij Dyane's. De balk boven de achterruit is ook half doorgerot maar die zit geschroefd, dus is makkelijk te vervangen.
Door het buiten staan hebben de deuren en achterklep wat roestschade rond de ruiten en in het linker voorspatbord zit een gat. De binnenschermen zijn nog goed.
Beide achterste spatborden en de linker hoek van de koets hebben wat parkeerschade. Verder komt het geheel best strak over.
Kortom, als de draadboom vervangen is kan ik er mee gaan rijden.
Hier staat een reeks fotootjes
Door het buiten staan hebben de deuren en achterklep wat roestschade rond de ruiten en in het linker voorspatbord zit een gat. De binnenschermen zijn nog goed.
Beide achterste spatborden en de linker hoek van de koets hebben wat parkeerschade. Verder komt het geheel best strak over.
Kortom, als de draadboom vervangen is kan ik er mee gaan rijden.
Hier staat een reeks fotootjes
Ouwe meuk is leuk!
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1513
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Ik ga even een duit in het zakje doen over de "discussie" wat de ouderdom van de auto betreft want de volgorde in het Dyaneregister van de DVN klopt niet helemaal.
93-43-EL is de oudste origineel NL Dyane bekend. Ingeschreven op 26 oktober en een ouder chassisnummer dan het jouwe. Wel een beetje vreemd dat het kenteken "jonger" is dan dat van de jouwe? Op de tweede plaats schittert de jouwe, ingeschreven op 16 november. 69-50-EK mag eigenlijk uit de lijst geschrapt worden want daar bestaat enkel nog het kenteken van.
Een bijzonder geval is 72-76-EP die ingeschreven is begin '68 maar waarvan het chassisnummer maar één nummer afwijkt van de jouwe!
Hier vindt je een lijstje met overlevende in België gebouwde Dyanes gevonden in België en Nederland geranschikt op datum van inschrijving. De jouwe staat op de vierde plaats. https://clukkers.wordpress.com/register/ Op andere pagina's vind je ook nog wat geschiedenis over de in België geassembleerde Dyanes en op welke punten je auto afwijkt van de Franse modellen destijds. Allemaal informatie waar ik jaren naar heb zitten zoeken
Toch nog even toevoegen dat jij de enige rijdende in België geassembleerde Dyane uit '67 bezit!
Yannick
93-43-EL is de oudste origineel NL Dyane bekend. Ingeschreven op 26 oktober en een ouder chassisnummer dan het jouwe. Wel een beetje vreemd dat het kenteken "jonger" is dan dat van de jouwe? Op de tweede plaats schittert de jouwe, ingeschreven op 16 november. 69-50-EK mag eigenlijk uit de lijst geschrapt worden want daar bestaat enkel nog het kenteken van.
Een bijzonder geval is 72-76-EP die ingeschreven is begin '68 maar waarvan het chassisnummer maar één nummer afwijkt van de jouwe!
Hier vindt je een lijstje met overlevende in België gebouwde Dyanes gevonden in België en Nederland geranschikt op datum van inschrijving. De jouwe staat op de vierde plaats. https://clukkers.wordpress.com/register/ Op andere pagina's vind je ook nog wat geschiedenis over de in België geassembleerde Dyanes en op welke punten je auto afwijkt van de Franse modellen destijds. Allemaal informatie waar ik jaren naar heb zitten zoeken
Toch nog even toevoegen dat jij de enige rijdende in België geassembleerde Dyane uit '67 bezit!
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
En de 72-76-ep rijdt dagelijks rond als 'leeneend" van de Amsterdamse eendengarage.
Helaas zijn de originele motor en bak vervangen (na een zware aanrijding)door een moderne 602 combinatie.
En ook bij deze is de draadboom uitgefikt...
De auto ziet er qua ex en interieur identiek uit.
Helaas zijn de originele motor en bak vervangen (na een zware aanrijding)door een moderne 602 combinatie.
En ook bij deze is de draadboom uitgefikt...
De auto ziet er qua ex en interieur identiek uit.
------------------------------
Traction 11 BL 1950
Traction 11 BL 1950