Oer-Dyane 92-06-EL 1967

Alles over het heerlijke eendrijden.
midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Oer-Dyane 92-06-EL 1967

Bericht door midfriesland » vr 22 mei, 2015 00:37

Klaske, mijn oranje dyane, heeft sinds vandaag gezelschap van een soortgenoot. Het is een origineel NL witte Dyane commerciale uit het introductiejaar.

Fotootje
Fotootje
Fotootje

Motorcode -Volgens mij is dit nog het originele blokje.

En een filmpje

Ze stond al een tijdje stil in Wageningen en heeft de afgelopen drie jaar buiten doorgebracht. Daar is ze niet bepaald mooier van geworden maar er is volgens mij best nog wel wat leuks van te maken. Ze wilde niet starten, dus met een triangel naar Friesland gesleept.
Laatst gewijzigd door midfriesland op wo 3 jun, 2015 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Ouwe meuk is leuk!

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1612
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » vr 22 mei, 2015 07:20

wauw,
leuke barnfind succes ermee !

captain obvious
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 10 mei, 2015 18:02

Bericht door captain obvious » vr 22 mei, 2015 09:31

Gefeliciteerd met de gezinsuitbreiding ! :)
“Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid.”

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » vr 22 mei, 2015 10:44

Niet echt een barnfind, meer een parkeerplaatsfind. Werd gereden door een student totdat de linker draadboom in de fik vloog ... 't Dyaantje heeft zelfs nog geldige APK tot halverwege volgend jaar.

Nu eerst alle praktische problemen oplossen en dan eens kijken hoe ze zelfstandig rijdt. Een poetsbeurtje kan ook geen kwaad.
Ouwe meuk is leuk!

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » vr 22 mei, 2015 11:44

Leuk! Veel plezier ermee.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » vr 22 mei, 2015 18:34

Wow, da's jammer dat die zo lang buiten gestaan heeft. Ik ken de eigenaar daarvoor en die heeft er altijd heel erg zorg voor gedragen. Het is dan ook een superzeldzaam ding. Ik verzamel al een tijdje gegevens over in België gebouwde Dyanes en de origineel Nederlandse exemplaren uit '67 zijn niet dik gezaaid.

Het is inderdaad de originele 21pk-motor.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 22 mei, 2015 20:38

Deze Dyane heb ik een paar weken geleden geprobeerd te helpen toen hij met pech langs de kant stond. Er was volgens mij het nodige mis met het elektrisch gedeelte, maar omdat de accupool ook loszat, is het lastig zoeken ;) . Dus maar geadviseerd eerst de accupool weer vast te zetten en te kijken of de accu weer goed bijlaadt. Ik lees hier nu dat de kabelboom is doorgefikt? Ik zag her en der wel wat losse en niet-officiele bedrading.

Het motortje klonk ook erg rauw trouwens.
La vie est belle.

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » za 23 mei, 2015 02:00

Ja, echt jammer dat ie als studentengebakje is gebruikt. Volgens het Dyaneregister is dit de op twee na oudste Nederlandse Dyane. Een rijdend museumstuk dus.

Van de draadboom links is de grootlichtdraad opgefikt. De rest van de elektriek is volgens mij nog in orde. Ik denk dat het is gekomen doordat de draden tegen het klepdeksel lagen. Isolatie gesmolten en daarna sluiting.
Er is hier en daar wat creatief geknutseld maar niet heel extreem. Het kan zonder al te veel gedoe wel weer terug naar origineel.

Ik vind het motortje best okee klinken trouwens. Klein klopje op de rechter cylinder maar niet extreem. Er komt wel ergens een ontsierend krasserig/schrapend geluid vandaan dat stopt als de koppeling wordt ingedrukt. Waarschijnlijk het druklager.

Morgen eerst maar 'ns schoonmaken en poetsen van buiten. Kijken wat er nog kan en wil glimmen. Daarna de motorruimte maar 'ns ontvetten zodat het wat fijner sleutelt.
Ouwe meuk is leuk!

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » za 23 mei, 2015 02:05

Oh, en alle informatie uit het verleden is uiteraard welkom! Het chassisnummer is niet meer volledig leesbaar, dus alle details kunnen helpen zodra ik ermee bij de RDW binnen rijdt ...
Ouwe meuk is leuk!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 23 mei, 2015 08:47

Leuk ding Wouter, gefeliciteerd :) :!:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 23 mei, 2015 13:05

Ik ben blij dat jij hem hebt gekocht!
Ik was ook al een poging aan het wagen. 8)
Zeldzame auto, en in principe heel goed te redden.
Verbruik: Afbeelding

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » zo 24 mei, 2015 16:45

Ja hoor, er is beslist wat leuks van te maken. Het chassis is goed en het overgrote deel van de koets ook. Slechte plekken zijn de rand van de kofferbak en de binnenschermen achter, maar dat is vrijwel standaard bij Dyane's. De balk boven de achterruit is ook half doorgerot maar die zit geschroefd, dus is makkelijk te vervangen.
Door het buiten staan hebben de deuren en achterklep wat roestschade rond de ruiten en in het linker voorspatbord zit een gat. De binnenschermen zijn nog goed.
Beide achterste spatborden en de linker hoek van de koets hebben wat parkeerschade. Verder komt het geheel best strak over.

Kortom, als de draadboom vervangen is kan ik er mee gaan rijden. :D

Hier staat een reeks fotootjes
Ouwe meuk is leuk!

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » ma 25 mei, 2015 15:52

Ik ga even een duit in het zakje doen over de "discussie" wat de ouderdom van de auto betreft want de volgorde in het Dyaneregister van de DVN klopt niet helemaal.

93-43-EL is de oudste origineel NL Dyane bekend. Ingeschreven op 26 oktober en een ouder chassisnummer dan het jouwe. Wel een beetje vreemd dat het kenteken "jonger" is dan dat van de jouwe? Op de tweede plaats schittert de jouwe, ingeschreven op 16 november. 69-50-EK mag eigenlijk uit de lijst geschrapt worden want daar bestaat enkel nog het kenteken van.

Een bijzonder geval is 72-76-EP die ingeschreven is begin '68 maar waarvan het chassisnummer maar één nummer afwijkt van de jouwe!

Hier vindt je een lijstje met overlevende in België gebouwde Dyanes gevonden in België en Nederland geranschikt op datum van inschrijving. De jouwe staat op de vierde plaats. https://clukkers.wordpress.com/register/ Op andere pagina's vind je ook nog wat geschiedenis over de in België geassembleerde Dyanes en op welke punten je auto afwijkt van de Franse modellen destijds. Allemaal informatie waar ik jaren naar heb zitten zoeken :)

Toch nog even toevoegen dat jij de enige rijdende in België geassembleerde Dyane uit '67 bezit!



Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » ma 25 mei, 2015 16:42

En de 72-76-ep rijdt dagelijks rond als 'leeneend" van de Amsterdamse eendengarage.
Helaas zijn de originele motor en bak vervangen (na een zware aanrijding)door een moderne 602 combinatie.
En ook bij deze is de draadboom uitgefikt...
De auto ziet er qua ex en interieur identiek uit.
Afbeelding
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » di 26 mei, 2015 10:09

Fijn dat hij weer in goede handen is! Ik help graag A-types langs de kant van de weg, maar liever heb ik dat ze goed onderhouden zijn ;) .
La vie est belle.

Plaats reactie