13cm speakers op de legplank - Update: ingebouwde versterker

Aansluiten van een radio, extra luidsprekers, versterkers, etc.
Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

13cm speakers op de legplank - Update: ingebouwde versterker

Bericht door Rossero » do 27 aug, 2015 13:57

Ook ik ga een poging doen een wat acceptabeler geluid in mijn auto te krijgen door goede auto speakers te monteren. Na een tijdje zoeken voor een redelijke prijs redelijke Pioneers op de kop getikt met een diameter van 13cm (groter gaat echt niet) Zie hieronder:

Afbeelding

Nu is het de bedoeling om er een behuizing voor te bouwen die precies in de open ruimte naast het dashboard past, voor een zo groot mogelijk kast-volume. Echter zijn auto speakers helaas niet bedoeld om in een gesloten kast te zetten dus er zal iets van een bas-reflex poort in moeten komen, hier is helaas bijna geen ruimte meer voor :p

Ik ben begonnen met van papier stukje bij beetje een 'doosje' te maken dat er zonder al te veel problemen in pastte:

Afbeelding

Deze heb ik vervolgens geoptimaliseerd qua formaat (hij pastte nog niet heel geweldig) en gedigitaliseerd:

Afbeelding

Deze dimensies heb ik vervolgens weer uitgetekend op papier waarna ik model 2 heb kunnen passen: (van het passen helaas geen foto, maar de maat was goed.)

Afbeelding

Toen ik echter hetzelfde doosje binnenstebuiten vouwde om een spiegelbeeld te maken bleek hij rechts minder goed te passen? Zat in de hoogte wel een extra centimeter ruimte?

Maargoed, het 3D model verder uitgewerkt zodat hij van een dubbele laag 4mm MDF gemaakt kan worden, dit kan ik namelijk op mijn werk lasersnijden:

Afbeelding

Ideeen en suggesties zijn welkom, het is namelijk allemaal een beetje natte vinger werk ;)
Laatst gewijzigd door Rossero op zo 4 dec, 2016 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Bericht door Joruhnt » do 27 aug, 2015 14:38

Damn, dat pak je goed aan :shock: !

Vind je het alleen niet jammer van de toch al zo weinig dashboardruimte? Er zijn een aantal goede voorbeelden op het forum te vinden om de speakers in een home-made speakerkast onder het dashboard te krijgen. Zelf heb ik die van mij in oude koplampen geklust en op een eigen gekluste hoedenplank gezet (ging me ook mee om de looks dan het geluid) :D
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 27 aug, 2015 16:16

Thanks!

En sja, die speakers onder de legplank lijken mij nou weer erg veel ruimte in beslag nemen. Ik wil nogal eens met een creatieve beenhouding achter het stuur zitten, dus daar wil ik zo veel mogelijk vrijheid behouden ;) Wat betreft de ruimte op de legplank zelf, mijn ervaring is dat ik hier eigenlijk alleen maar nutteloze rotzooi op leg, op een verdwaalde parkeermeter na. Daarnaast heb ik al veel ruimte gecreëerd door een ouderwets dashboard in te bouwen.

Wat betreft de voortgang: het liefst heb ik ze er vanavond al in :roll: maar dit is misschien niet geheel realistisch.

Allereerst heb ik het 3D model terug gebracht naar de benodigde 2D tekening voor het lasersnijden:

Afbeelding

Om vervolgens de lasersnijder aan te slingeren

Afbeelding

De plaat voor de linker speaker:

Afbeelding

En gewoon gespiegeld voor de rechter: (jaja, je kan alle onderdelen ook gewoon omdraaien, maar de binnenkant van een gedeelte van de onderdelen is gegraveerd)

Afbeelding

En dan zijn dit alle onderdelen (30) voor de twee kastjes (wordt nog een werk om het in elkaar te lijmen):

Afbeelding

Hier in ieder geval de gegraveerde lijnen waarmee ik de twee delen goed kan uitlijnen voor het verlijmen, als het goed is past alles dan precies:

Afbeelding

En dit is hoe de speaker er ongeveer in gaat vallen:

Afbeelding

Ik weet nog niet of ik er een grille voor wil gaan maken, de originele zijn in ieder geval te groot voor de beschikbare ruimte. Dus mocht ik die toch willen dan zal ik ze moeten 3D printen of iets dergelijks. Vanavond hopelijk een lijm-update! Misschien dat ik mij dan zal proberen in te houden wat betreft het aantal foto's ;)

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 428
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » do 27 aug, 2015 17:16

dat wordt zo te zien een stukje vakwerk.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 27 aug, 2015 18:18

Pun intended? ;)

Net alle dubbele delen geschuurd en aan elkaar gelijmd:

Afbeelding

nu wachten tot het droog is..

duurt lang...

ik wil verder....

pfff

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 27 aug, 2015 21:06

jaja :D

De dubbele delen zitten met houtlijm, de rest heb ik met hot-glue gedaan vanwege de kieren aangezien de hoeken veelal niet 90 graden zijn:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna nog even voor de looks zwart gespoten:

Afbeelding

Afbeelding

En het goede nieuw is: Hij past!! :D En hij zit er behoorlijk mooi in, ondanks dat het er op de foto vanwege de flits een beetje rommelig uit ziet...

Afbeelding

Het slechte nieuws echter, is dat de speaker niet past :(

Afbeelding

De bovenkant loopt te schuin weg, hierdoor komt de magneet er tegenaan... Terug naar de tekentafel dus ;) Zaterdag weer een dag!

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » vr 28 aug, 2015 12:50

Aiiiii.. dat is balen! Verder wel mooi gemaakt!

Joruhnt
Beginner
Beginner
Berichten: 36
Lid geworden op: do 21 feb, 2013 19:13
Locatie: Utrecht

Bericht door Joruhnt » vr 28 aug, 2015 12:57

das idd jammer! Succes iig en ziet er nu al mooi uit!
Charleston '87
Honda SS50 '77
Honda C50 '72
Zündapp C50 super (klotenstoter) '69

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » za 29 aug, 2015 12:56

Het her-ontwerp:

Afbeelding

Direct ook nog maar een gat toegevoegd voor terminals die ik nog had liggen:

Afbeelding

En dit keer de componenten ook maar even gemodelleerd zodat ik zeker weet dat het past :roll:

Afbeelding

Nu weer alles omzetten naar werktekeningen voor de lasersnijder...

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » zo 30 aug, 2015 13:38

Het past :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu alleen nog zwart spuiten en een versterker aansluiten

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 631
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » zo 30 aug, 2015 14:43

en in productie nemen! 8)
onder druk wordt alles vloeibaar

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » zo 30 aug, 2015 15:49

Wil best bouwpakketjes verkopen, maar ik ga ze niet in elkaar lijmen ;) Interesse?

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » zo 30 aug, 2015 16:22

En klaar!

Ook deze mat zwart gespoten
Afbeelding

Afbeelding

Ze vallen nu gelukkig ook een stuk minder op:
Afbeelding

En ze klinken goed! De bas-poort is eigenlijk nog net iets te klein, maar dat is ook erg speaker afhankelijk

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 31 aug, 2015 00:15

Ben onder de indruk.

Heb je ook foto van de passagierskant?

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » ma 31 aug, 2015 11:01

uiteraard:

Afbeelding

Het is eigenlijk dezelfde alleen dan gespiegeld, die knik die er in de zijkant zit is dus niet strikt noodzakelijk, maar maakt het ontwerpen en bouwen een stuk gemakkelijker!

De draden worden nog weg gewerkt. Mijn contactslot ging toevallig gisteren kapot, vandaar dat het er een beetje rommelig bij ligt. Dat witte dingetje is trouwens mijn versterker (TDA7297), slechts een paar euro op ebay en meer dan voldoende voor de meeste speakers!

Plaats reactie