Nadieselen a06/644

Plaats reactie
Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Nadieselen a06/644

Bericht door TB » za 12 dec, 2015 11:44

Ik probeer er achter te komen waarom het motortje van mijn 2cv na een flink stuk snelweg nadieselt. Het uitzetten van het contact en dan toch even zeer onregelmatig door draaien. Bijvoorbeeld bij een tankstop.
Bij kortere ritten of rustiger ritten treed het niet op.

Eerst wat info over het blok. Een 87er A06/644 blok met een standaard compressieverhouding van 7,9:1. Km stand nu 65.000 km. Dit is ook zeer waarschijnlijk de originele km stand gezien de historie verteld door de vorige eigenaar. Er is door mij nog niets gereviseerd aan het blok. Olieverbruik 1l op ong. 6.500 km. Draait goed rond, geen rare bijgeluiden en een top van 117kmh op de gps gemeten. Volgens mij een gezond blokje.

Omdat het een A06/644 is tank ik altijd euro 95. Hier is dit blok voor geschikt en pingelen heb ik nooit gemerkt.

Voorzien van 123 ignition (standaard model) en met stroboscooplamp exact afgesteld.

Nu heb ik er een bobine opzitten van een grote Duitse firma. Bij deze set kwamen bougiekabels en een set NGK BR7HS bougies. Zit er nu zo een 3 jaar in en heb er 6.000 km mee gereden.

Nadieselen bij een benzinemotor kan volgens mij duiden op koolresten in de verbrandingsruimte die heet worden en daardoor voor een ontsteking zorgen. Een oorzaak zou kunnen zijn te 'koude' bougies. De verbranding zou dan niet volledig zijn en er ontstaat koolafzetting.

Na wat zoeken op internet zie ik dat veelal de B7HS wordt verkocht. De extra R bij de BR7HS is volgens mij ontstoord ivm radio en verder dezelfde bougie. Maar bij een Engelse firma geeft men de B6HS als bougie aan voor normaal gebruik en de B7HS voor veelal plankgas rijden.

Nu twijfel ik dus aan de bougies die ik er in heb zitten. Ik heb ook nog Eyquim c62 liggen. Daarmee heb ik dit soort nadieselen nooit gemerkt, maar dat was bij A06/635 blokjes met een compressieverhouding van 8,5:1 en op 98 benzine. Dus toch wat verschil om 1 op 1 te vergelijken.
Op een amerikaanse website vind ik dat de BR7HS en de C62 gelijke bougies zijn. Dus dat zou geen verschil maken in theorie.

Mijn vragen.
- is er iemand met ervaring met een a06/644 blok en de geschikte bougies hiervoor?
- wat voor andere oorzaken kunnen er verder zijn voor t nadieselen dat t blok soms doet?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 12 dec, 2015 15:39

Volgens mij ontstaat koolafzetting niet door het gebruik van koude bougies. Koolaanslag komt toch doordat er olie verbrand? De warmtegraad van de bougies heeft er mee te maken dat de bougie zelf zijn juiste temperatuur houd.
En de motor draait niet te snel starionair?
Ik zou in jouw geval eerst eens 2 andere bougies monteren, kost weinig!
En als je de oude bougies verwijderd, let dan even op de kleur. Als die niet "koffie met melkbruin" zijn, maar lichter/witter, dan is het mengsel te arm en dat kan ook een oorzaak zijn van nadieselen :)
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 13 dec, 2015 14:41

Ik begrijp niet wat een te arm mengsel met nadieselen te maken kan hebben.

Bougies heb ik er uit gehaald. Links lichtgrijs tot bruine kleur. Geen vervuilingen en ziet er prima uit. Rechts toch wat bruiner/ zwarter aan de rand dan links. Maar niet zo dat de bougie nat of vervuild is.
Beide bougies gewoon droog en rondom de elektrode schoon.

Dat het blok te arm zou lopen leek me niet echt waarschijnlijk omdat ik er juist een maat grotere primaire sproeier in heb gedaan waardoor ie veel beter loopt.
Het minimale olieverbruik wordt dan rechts veroorzaakt lijkt me.

Omdat de bougies er goed gebruikt uitzagen heb ik er gelijk 2 nieuwe in gedaan. Dat zijn dan de Eyquem c62 geworden waarvan ik er nog een paar nieuw had liggen. Testen kan pas in t voorjaar na de ophokplicht.

Hopelijk komen er nog reacties voor wat betreft de juiste bougies in dit type blok.

Aanvulling: NGK adviseert op hun website de B6HS. En dus niet de B7HS die erin zat en bij veel eendenboeren wordt aangeraden.
Eyquem adviseert op hun website de C62 die ik er nu in heb zitten.

Nou ja, het zal allemaal niet heel veel uitmaken en er zal vast een reden zijn om de B7HS te gebruiken.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 28 dec, 2016 19:50

Kleine update. Door veel andere dingen helaas maar een kleine 1000km kunnen rijden met de eend afgelopen jaar. Maar het nadieselen heb ik niet meer gemerkt sinds ik de Eyquem bougies weer gebruik. Dus voor mij is het duidelijk, geen NGK B7HS meer in een standaard blok.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 28 dec, 2016 20:58

Dat ga ik komende zomer ook eens proberen.

Mijn eend had er afgelopen zomer ook last van. Misschien ook eens kijken welke bougies ik erin heb gedraaid.
Citroén rolls better than a Rolls!

Plaats reactie