tweedehands motor plaatsen.

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

tweedehands motor plaatsen.

Bericht door shorttrack » vr 19 feb, 2016 14:03

Hallo allemaal,

De motor van mijn eend heeft het onlangs helaas begeven. Ik heb daarom op aanraden van een vriend (die er wat verstand van heeft) ervoor gekozen om een andere motor te kopen in plaats van de mijne te reviseren. Helaas is mijn eend in dusdanige staat dat een revisie simpelweg te duur is voor mijn auto.

Maar waar moet ik allemaal op letten wanneer ik de nieuwe plaats en voor het eerst start? De man van de sloop zei dat hij toch al enige tijd stil heeft gestaan.

Hebben jullie enkel tips voor mij?
Bijv. hoe voor het eerst te starten. En hoeveel olie moet ik op voorraad hebben.

Alvast super bedankt.

P.S. Mijn excuses als ik een topic start die al bestaat. Ik kon hem zelf niet vinden op deze site. Als hij er wel is dan zie ik graag de link. ;)

Ruud
2cv special 1986

75-amitolee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 5 jun, 2009 19:27

Bericht door 75-amitolee » vr 19 feb, 2016 17:19

Beginnen met het spruitstuk af te pakken. Als de motor reeds langer gelegen heeft zit er gruis in.


Dat gruis gaat bij ronddraaien tussen de zuigerveren /zuigers en cylinders zitten. Dat geeft veel problemen in de toekomst.

Verder is het mogelijk een idee om de olievulpijp van je oude motor terug op de nieuwe te plaatsen.

Rene ter Veer

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 19 feb, 2016 19:16

spruitstuk eraf halen opzich aardig idee. Maar moet je wel klein beetje handig zijn. Anders breeks alles af.

In ieder geval!
-oude motor olie eruit.
-Nieuwe motor oliie erin.

Dan met de slinger ff 20 rondjes draaien.
Olie pijlen.

En starten maar!
Dit is dan de quick en dirty methode. Gaat bijna altijd goed.

Alternatief, de boel netjes maken, kleppen stellen, nieuwe keeringen etc.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » vr 19 feb, 2016 19:31

De motor die ik gekocht heb heeft een metalen om huizing voor de lucht rond de motor te lijden. Mijn oude motor had een soort rubber als om huizing. Kan het beste de metalen laten zitten of plaats ik beter het rubber er omheen? of maakt het weinig verschil?

Verder alvast bedankt voor de tips tot nu toe. Ze zijn al erg hulpzaam :)
2cv special 1986

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » vr 19 feb, 2016 19:56

lekker laten zoals het is.
Rubber motor beplating is nieuwe type blok. vanaf half 85.
Kunnen op euro.
Blokjes zijn iets minder sterk.

Voordeel van dat rubber is stiller. Maar het valt na een tijdje met wat meer km op de klok uit elkaar.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

75-amitolee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 5 jun, 2009 19:27

Bericht door 75-amitolee » vr 19 feb, 2016 22:04

Zo te lezen is de nieuwe motor dus ouder, je moet dan ook het vliegwiel (waar de koppeling) op vast zit overzetten van de motor die uit de auto komt. kan namelijk een heel ander model dikker vliegwiel zijn en van de koppelingen bestaan er ook 2 types

Het tornen / ronddraaien van de motor terwijl er gruis boveninzit is gewoon dodelijk voor de zuigerveren / zuigers en cylinderwanden.

De bouten bovenop het spruitstuk gewoon met IMAL ik maak alles los / Cola of andere goede kruipolie inspuiten en laten inweken. Goed passend gereedschap en in het uiterste geval een klein gasbranderdje erbij gebruiken

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 19 feb, 2016 23:09

Je moet echt het spruitstuk demonteren.
Er zit gegarandeerd rotzooi in de in- en uitlaatpoorten.
Dat wil je niet in de cilinders en tussen de kleppen hebben.

Nu het blok er toch uit is zou ik de seals zeker vervangen.
Dat is nu een makkie.
Kleppen stellen en kleppendekselpakkingen vervangen.
Nieuwe contactpunten en afstellen (of elektronische ontsteking).
Olie verversen.
Misschien het vliegwiel uitwisselen voor de oude.
Beplating koeltunnel kan blijven zitten.

Ik ben wel benieuwd wat er mankeert aan de oude motor.

Wat voor type staat er op het typeplaatje van de motoren?

A06/664? A06/635? AM2? AM2A? A06/644? iets anders?
(Er staat niet toevallig AYA2 op?)

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 20 feb, 2016 11:10

De oude motor is zijn compressie verloren. Ik kan hem met 1 hand gemakkelijk rond zwengelen. Op het plaatje staat A 06.

Ik heb het probleem voor het eerst opgemerkt op de snel wel vlak na een tankbeurt. De motor was enorm aan het stotteren en de had ook totaal geen kracht meer. Ik moest heel rustig gas geven. Het duurde een eeuwigheid voor ik uberhaupt tachtig reed. Ben dan toch maar door gereden naar huis (een rit van ongeveer 30 km) omdat ik bang was dat hij anders niet meer zou starten. Het was immers zondag laat in de avond en moest de volgende dag vroeg op. Dus ik had weinig zin en tijd om op de wegenwacht te wachten.

De motor heeft ongeveer 88000 gelopen. Maar is door de vorige eigenaar niet al te best onderhouden geweest.

De auto zelf is ook niet in al te beste staat. Er zit wel wat roest op. Dus vandaar dat ik voor een andere motor heb gekozen. Want nieuwe onderdelen kunnen al snel duurder zijn als een tweedehands motor.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 20 feb, 2016 14:00

mijn motor heeft 204.000 km gelopen en doet het nog perfect en is nooit open geweest.
Compressie verlies verbrande klep, gebroken zuiger veer. Gewoon de koppen van het blok af en eens kijken of er iets te zien is.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 21 feb, 2016 20:30

motor lekker dicht laten zitten kan van alles afbreken zeker de bouten van het uitlaat. bougies er uit nieuwe olie en olie filter en starten.
druk groep van het vlieg wiel je koppelingsplaat ff meten of je oude over zetten als die goed is en het zelfde zijn, dat zie je gelijk. Koppelingsplaat moet minimaal 7 mm zijn dar onder word het wel heel weinig. Dit is de goedkoopste manier Mocht het nw blok gaan lekken de vul pijp ook ff over zeteen als je overleden blok niet ernstig lekte tenminste
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 22 feb, 2016 17:13

Nou we hebben eens een dyaneblok in de soep gedraaid door het zo proberen te starten na lange stilstand. Hij liep na 2 minuten startpoging compleet vast. Dat doe ik dus nooit meer. Een afgbroken uitlaat moertje/boutje is maar een klein probleempje. Heb ik trouwens nog nooit gehad tijdens mjn 30+ jaar eend gesleutel. Goed in de kruipolie zetten als nodig en geen wd40 maar echte kruipolie... :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » za 27 feb, 2016 20:08

Ik zou ook het spruitstuk er even afhalen en de boel schoonmaken. Mijn visa blokje was los, dus met de hand een paar keer rondgedraaid e toren stond de boel in ene vast. er was erg veel troep uit het spruitstuk in de cilinders gevallen, echt een enorme berg gruis. met als gevolg dat de kleppen door al die troep nu ook niet meer lekker afsloten. Moeren goed inspuiten met kruipolie en desnoods nog even verhitten. Maar misschien nog goedkoper is idd je oude blokje even nakijken, koppen eraf halen en je weet al een stuk meer. Maar goed, ieder doet het op zijn manier.

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » di 14 jun, 2016 16:43

Ik heb intussen de andere motor geplaatst. Ondanks dit een ouder blok is en iets minder vermogen heeft heb ik het idee dat hij net zo hard trekt als het oude blok. Ik heb het (nieuwe)blok ook uit elkaar moeten halen. Er zat erg veel gruis in het spruitstuk waardoor de motor bij handmatig ronddraaien vast kwamen te zitten.
2cv special 1986

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » do 16 jun, 2016 09:53

Wat voor nummer staat er op het blok? Ik hoop voor jou dat het geen ay3 is

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » zo 26 jun, 2016 20:02

Ik heb intussen 250 km gereden. De motor moet nog altijd afgesteld worden. Ik vind geen tijd om dat te doen. Hij rijd echt uitstekend. Geen klachten over. Start direct en loopt zeer mooi stationair. Hij trekt zeer goed. Ik vind dat hij rustiger rijd dan mijn vorige motor.
2cv special 1986

Plaats reactie