Nieuwsgierigheid. Hoe anders rijdt een 2cv met frotteurs?

Alles over de wielophanging
Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Nieuwsgierigheid. Hoe anders rijdt een 2cv met frotteurs?

Bericht door Dirk85 » zo 17 apr, 2016 08:36

Gewoon even nieuwsgierigheid van mij. Mijn eend, een van de laatste, 1988, heeft het veerpottensysteem. Rijdt prima vind ik. Maar ik weet ook niet beter.

Laatst was er een aflevering op van Wheeler Dealers waarbij ze een oude eend met frotteurs en batteurs repareerde. Vorige week zocht ik wat op internet naar eenden ( je moet blijven dromen hè) en daar werd er eentje specifiek aangeboden met dit veersysteem.

Daarom ging ik me eigenlijk steeds meer afvragen wat het verschil in rijden nu echt is? Hoe het technisch zit begrijp ik wel. Maar wordt een eend nu echt zoveel soepeler?

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 17 apr, 2016 09:19

Het oude veersysteem deint meer en is nog comfortabeler, het beste om eens mee te rijden, alleen zit ik in het Noorden van het land.

Maar er is toch wel iemand van dit forum die bij jou in de buurt woont en die in het bezit is van een 2CV met een oud veersysteem en jou eens mee wil nemen voor een proefrit!?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

st@f
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: do 31 jan, 2013 20:08
Locatie: Lier

Bericht door st@f » zo 17 apr, 2016 09:28

ik dacht dat een 2cv met frotteurs & batteurs geen (normale) schokdempers had maar wel veerpotten

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 17 apr, 2016 09:41

Dat klopt, bij de latere types zijn de frotteurs en batteurs idd. vervangen door schokdempers.

Veerpotten zitten er altijd onder en deze zijn nooit veranderd, alleen in 1955 hebben ze een paar maanden open veerpotten gehad.

Er is ook nog een derde variant geweest; wel batteurs en de frotteurs waren dan vervangen door schokdempers :wink:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

WillemT
Beginner
Beginner
Berichten: 48
Lid geworden op: do 3 aug, 2006 09:14
Locatie: Zijtaart

Bericht door WillemT » zo 17 apr, 2016 10:24

Dirk,

ik woon in de buurt (Veghel) en heb een AK400 uit 1971 met frotteurs, batteurs en schokdempers.
Ik heb ook een special uit 1984, je merkt het verschil. De AK rijdt gewoon lekkerder (al kan ie niet zo hard...)

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 17 apr, 2016 10:32

Frotteurs, batteurs en schokdempers? Ik heb nooit geweten dat dat ook bestaan heeft :shock: Dat zal stug zijn!?
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » zo 17 apr, 2016 16:54

Bertje Beige schreef:Frotteurs, batteurs en schokdempers? Ik heb nooit geweten dat dat ook bestaan heeft :shock: Dat zal stug zijn!?
Misschien voor een hoger laadvermogen?

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 17 apr, 2016 17:48

Een Ak 400 heeft standaard alleen schokbrekers en batteurs.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 17 apr, 2016 17:50

oud systeem is veel zachter dan het nieuwe omdat de demping van de frotteurs over de hele veerweg gelijk is. De batteurs houden de wielen perfect op de grond geen stuiteren over putdeksels en dergelijke. Ik heb op mijn 83 een vooras van een begin jaren '70 model geplaatst die auto rijdt echt veel zaliger nu ;-)
diverse Citroens, wat anders.

Dirk85
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 6 aug, 2014 09:56
Locatie: Weert

Bericht door Dirk85 » zo 17 apr, 2016 19:52

AZL57 schreef:oud systeem is veel zachter dan het nieuwe omdat de demping van de frotteurs over de hele veerweg gelijk is. De batteurs houden de wielen perfect op de grond geen stuiteren over putdeksels en dergelijke. Ik heb op mijn 83 een vooras van een begin jaren '70 model geplaatst die auto rijdt echt veel zaliger nu ;-)
Dan kan ik dat maar beter nooit ervaren. Dat deinen en vering vind ik nu al leuk. Laat staan met zo'n systeem :lol:

Dan blijf ik internet afspeuren en mijn bankrekening checken of er niet toevallig een onbekende zijn erfenis aan mij heeft nagelaten :wink:

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 18 apr, 2016 17:03

zo'n as zal niet veel kosten maar ze worden wel zeldzamer. Succes met je zoektocht. :wink:
diverse Citroens, wat anders.

Marco250
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 227
Lid geworden op: wo 2 mar, 2011 23:38
Locatie: Sint Pancras

Bericht door Marco250 » di 19 apr, 2016 00:19

Dirk85 schreef:
Bertje Beige schreef:Frotteurs, batteurs en schokdempers? Ik heb nooit geweten dat dat ook bestaan heeft :shock: Dat zal stug zijn!?
Misschien voor een hoger laadvermogen?
Toch klopt dit wel: frotteurs/batteurs voor en schokbrekers achter. Zo is het op mijn 250..... toch? Ik twijfel nu zelf

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » di 19 apr, 2016 07:14

Mijn ami had die combi destijds ook. Reed erg fijn.

De Assen zijn vast nog wel te vinden. Heb nog een ami 8 as waarin de punten voor de batteurs nog wel zitten maar niet zijn uitgeboord. Alleen weet ik niet of deze te gebruiken is op een 2cv gezien de stuuras een andere stand heeft.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4967
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 19 apr, 2016 08:02

Heeft niets met laadvermogen te maken. Hydraulische dempers zijn gewoon goedkoper dan de frotteurs en batteurs en makkelijker te monteren. Beter voor de winst van de fabriek... :roll:
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 19 apr, 2016 13:37

Sommige draagarmen van (oudere) 2cv's waar af fabriek al schokbrekers onder gemonteerd zaten, hebben nog wel de bevestigingspunten voor frotteurs en batteurs.
Ombouwen is dan prima mogelijk.

Plaats reactie