Moeizaam starten en protesteren bij lage toeren

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Moeizaam starten en protesteren bij lage toeren

Bericht door midfriesland » vr 3 jun, 2016 14:37

Al zo lang ik d'r heb is mijn Dyane 6 moeilijk te starten. De positie van de choke steekt heel erg nauw, anders gaat ze niet aan. Zodra ze aan slaat gaat ze eerst laagtoerig en met zeer weinig plezier rond. Bokkend, hortend, stotend, puffend enz. Gas geven = meteen uit. Choke iets verder uittrekken = meteen uit.

Eenmaal wakker loopt het blokje stationair vreemd genoeg heel erg mooi. En ze haalt met tegenwind rustig 120 en met de wind mee gaat ze, mocht ik dat willen, de schaal uit. Maar als ik kracht vraag terwijl ze laag in toeren zit, dan krijg ik hetzelfde gestoot en gebok als bij het starten, inclusief hoesten uit de carburateur.

Warm start ze een stuk makkelijker maar ook niet zoals ik dat graag zou willen.

Wat heb ik al gedaan:
1. Choke en mengsel afgesteld. Dat klopt allemaal.
2. Bougiekabels en bougies vervangen. Geen verschil.
3. Carburateur schoongemaakt. Geen verschil.
4. Kleppen gesteld. Geen verschil.
5. Contactpunten en condensator vervangen. Geen verschil.
6. Timing, puntafstand en elektrode-afstand nog eens gecontroleerd. Allemaal ok.

Wat zie ik over het hoofd? Mijn 10 jaar oudere Dyane met 21pk blokje loopt meteen bij de eerste slag en bokt maar heel zelden, dat moet deze ook kunnen zou je zeggen ...
Ouwe meuk is leuk!

Herman Frans
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: do 13 mar, 2003 22:01
Locatie: Rijkevorsel België

Bericht door Herman Frans » vr 3 jun, 2016 16:35

Bobijn ? Die kunnen echt kuren hebben.

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » za 4 jun, 2016 01:35

Ik heb al eens een andere geprobeerd. Geen verschil.
Ouwe meuk is leuk!

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 5 jun, 2016 08:57

Heb je de vlotterhoogte gechecked? 18mm?

Verder denk ik dat je valse lucht hebt. En dan vermoed ik de voetpakking van de carbu.
Die er tussen uit halen en heel goed bekijken soms zit er een breuk in die je nauwijks ziet.
Heb ik ook wel eens gehad.

Verder zijn de kleppen verdacht? Hoeveel spelling heb je gesteld?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 5 jun, 2016 09:39

valse lucht, wat remmen reiniger langs de pakkingen spuiten terwijl i stationair staat te draaien als het toerental om hoog gaat heb je een lek. Voet pakking carburateur kan.
Versleten carburateur is ook niet ondenkbaar zit er veel speling op de gasklep? dan met name de eerste trap
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 76
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » di 7 jun, 2016 21:40

Bij valse lucht krijg je een onregelmatig stationair toerental en alle andere kenmerken van een arme loop. Daarvoor loopt ze veel te mooi. Voor de zekerheid de check gedaan met remmenreiniger maar, als verwacht, geen reactie. De carburateur is ook nog in goede staat. Dat mag ook wel als er nog maar 37000 km mee gereden is ...
De vlotterhoogte is ook ok en de kleppen heb ik nog maar een paar honderd km geleden gesteld en toen een fractie ruimer gesteld dan in de boekjes stond.

Als gezegd, dit euvel is er al zo lang ik de auto heb en alle vanzelfsprekende dingen heb ik aangepakt en ze maakten allemaal weinig tot geen verschil. Behalve dan dat ze eerst niet harder dan 90 wilde en nu zomaar 120 of meer haalt.

Daarom ben ik maar 'ns wat gaan knutselen met de timing. Weg met de boekjes, gewoon luisteren en testen. Met de timing een slag te vroeg (puntjes iets te wijd, kastje wat naar rechts) start ze ineens véél vlotter en gaat ze zonder haperingen omhoog in toeren ...
Ik heb het alleen een klein beetje overdreven want als ze warm wordt wil ze nu wat pingelen bij vollast. Dat los ik nog wel op. Tot die tijd maar een beetje voorzichtiger met de rechter voet. :P
Ouwe meuk is leuk!

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » di 7 jun, 2016 22:47

Dat kan ook iets veranderen en kijken of het helpt.
Pingelen wel funest, snel oplossen.
Maar goed dat de richting gevonden is.

Die voetpakking heb ik nu al twee keer gehad oa bij de 4x4 met 19k op de teller
Je krijgt dan hele rare klachten. Vooral omdat die barst niet altijd hetzelfde is.
Afhankelijk van koude of warme motor. Het weer buiten etc.

Dus ik haal ze er prefentief uit en bekijk ze.
Weet je gelijk of alle moeren van de carbu goed vast zitten.
Want die lopen er ook wel eens af!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Plaats reactie