Geen euro 95 maar wel euro 95 E10. Lust mijn 2cv dat wel?

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 410
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » za 20 aug, 2016 00:16

De kunststof brandstofdop van mijn Solex gaat door de ethanol uitzetten en vastzitten. Laat ik hem er een tijdje af of gebruik ik ultimate 98 van de BP dan krimpt hij weer.
Bij de 2cv wijt ik problemen met de tankvlotter aan de ethanol....
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » za 20 aug, 2016 00:19

Klopt exact wat je aangeeft.
De ethanol lost bepaalde typen rubber op.
Ik heb er ook testen mee gedaan, stukje slang in brandstof met ethanol erbij, binnen 24 uur was alles lichtbruin door het oplossen van het rubber....

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » za 20 aug, 2016 00:29

David schreef:Je hebt speciale brandstofleiding nodig die er tegen kan.
In de jaren negentig begon de ellende in Duitsland.
Honderden Nederlandse auto's kregen tijdens vakantiereizen grote problemen.
Ook auto's die gloednieuw waren.
Het bleek dat het rubber niet bestand was tegen de brandstoffen in Duitsland......
Aangezien 2cv's van voor die datum zijn, en nog niet alles door iedereen vervangen is.....
Verwissel je ethanol niet met MTBE?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 20 aug, 2016 09:08

@Peter, de tankdop van je Solex haaks op de draairichting inzagen met een ijzerzaagje, dan draait ie weer soepel :wink:

En vertel eens wat over je Solex in "ons "Solextopic:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13689pel
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 20 aug, 2016 14:35

Ik denk dat ik het volgende uit de reacties kan concluderen. Wanneer je E10 tankt zul je niet direct slijtage aanmerken. Maar op lange termijn kan het vooral schade aanrichten aan de rubbers. Dit is wat ik ook op andere websites en forums lees.

Ik denk daarom dan ook dat het gewoon niet verstandig is om E10 te tanken in je 2cv. Zie het misschien als cola aan je kinderen geven. Daar laat je ze toch ook niet elke dag veel van drinken. Gewoon water (euro 98 ) is altijd het beste.
Ik weet niet hoe jullie erover denken maar ik zie mijn 2cvtje toch een beetje als mijn kleine kindje. En ik wil die dan ook goed verzorgen. Het zijn tenslotte ook gewoon oude auto's die een beetje liefde nodig hebben.

Ik heb mijn besluit genomen en ga vanaf het moment dat er enkel nog E10 verkrijgbaar is in België overstappen naar Euro 98.

Voor wie het graag had geweten. Ik rijd ongeveer 10000 km per jaar met mijn 2cv. Dus ik zeg het niet omdat ik niet op mijn centen hoef te letten bij het tanken ;)
2cv special 1986

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 20 aug, 2016 14:39

Bertje Beige schreef:@Peter, de tankdop van je Solex haaks op de draairichting inzagen met een ijzerzaagje, dan draait ie weer soepel :wink:

En vertel eens wat over je Solex in "ons "Solextopic:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13689pel
Ik heb ook nog een Solex gehad toen ik 16 was. Mijn eerste en laatste brommertje. Helaas met zeer veel pijn in mij hard en veel spijt achteraf verkocht voor veel te weinig geld. Ik had toen nog geen idee hoeveel zoiets echt waard was. Toen der tijd voor 175 euro verkocht. Paar dagen later stond hij op internet voor 350 euro.
2cv special 1986

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Bericht door shorttrack » za 20 aug, 2016 14:49

shorttrack schreef:
Bertje Beige schreef:@Peter, de tankdop van je Solex haaks op de draairichting inzagen met een ijzerzaagje, dan draait ie weer soepel :wink:

En vertel eens wat over je Solex in "ons "Solextopic:

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=13689pel
Ik heb ook nog een Solex gehad toen ik 16 was. Mijn eerste en laatste brommertje. Helaas met zeer veel pijn in mij hart en veel spijt achteraf verkocht voor veel te weinig geld. Ik had toen nog geen idee hoeveel zoiets echt waard was. Toen der tijd voor 175 euro verkocht. Paar dagen later stond hij op internet voor 350 euro.
2cv special 1986

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 20 aug, 2016 18:42

Maar nu weet ik nog steeds niet welk onderdeel van een Eendachtige er niet tegen E10 kan.... :?

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » za 20 aug, 2016 23:31

Op vakantie in Frankrijk tank ik altijd gewoon de goedkoopste, dat is dan E10. Nooit problemen gehad.
En ik tank hier bij De Haan ook regelmatig Blue One. Dat bevat ook 10% ethanol.
Ik moet zeggen dat ie wel wat trager lijkt als ik Blue One tank, maar dat is minimaal.
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 22 aug, 2016 15:12

Ik zou dat gewoon echt niet doen.
Als je straks de ellende hebt is het te laat.
Je merkt t ook niet in een kort tijdsbestek.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 22 aug, 2016 22:28

Heb deze zomer 1 keer e10 getankt in frankrijk, 1 km minder op liter.
Hier een interessante test
http://www.oldtimer-markt.de/ratgeber/g ... die-fakten
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1801
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » ma 22 aug, 2016 22:37

Ik neem het risico niet, uit nood vind ik het prima om eenmalig te tanken maar dan zsm weer euro.
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 22 aug, 2016 22:53

Thijs schreef:Maar nu weet ik nog steeds niet welk onderdeel van een Eendachtige er niet tegen E10 kan.... :?
Vermoedelijk dus alle kunststofonderdelen zoals de vlotter. Ethanol trekt ook vocht aan en dit zorgt voor een sludgelaag. Niet fijn op je filters en sproeiers. Merk je pas als je eend lang stilstaat.

BP 98 of Q8 98 zijn ethanolvrij
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 23 aug, 2016 00:32

Maar nu weet ik nog steeds niet welk onderdeel van een Eendachtige er niet tegen E10 kan.... Confused
tis geen direct antwoord maar ik zou proberen deze te lezen:
http://www.oldtimer-markt.de/sites/defa ... 5_2012.pdf
das ten minste een eye opener.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » di 23 aug, 2016 12:55

De conclusie uit dit verhaal is dat het meevalt dus.
Juist de geringere ethanol toevoeging van E5 geeft meer problemen.
Voor zover ik weet zit al in alle benzine soorten een deel ethanol.
Dan zou E10 zelfs minder problemen geven.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie