Extra koeling blok

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
zloek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 3 feb, 2008 17:52
Locatie: kollum

Extra koeling blok

Bericht door zloek » zo 23 okt, 2016 18:51

Hoi.

Ik heb een eend uit 1984, big bore 650cc, elektrische ontsteking.
Nu ben ik verhuisd naar een land waar het warm is en er zijn veel hellingen tot 25%/30%.
De eend trekt verder wel goed, kan altijd wel wat extra pk's gebruiken echter, soms heb ik stukjes van 40km berg op en dan jaag ik de hele tijd in de 2de versnelling en ja dan wordt het blokje super heet.
Nu zit ik te denken wat ik aan extra koeling kan doen?
Extra grote oliefilter valt af want er zijn veel gaten hier en dan knalt de oliefilter tegen andere onderdelen aan en gaat ie lekken.
Wel heb ik van die ribbels gezien die je op de oliefilter kan monteren + een ventilator.
Zie foto:
http://www.bmpdesign.com/images/products/139084_lg.jpg

Kan ik nog wat extra koeling maken voor de oliekoeler zelf?
Of de kachelpotten eraf halen en daar voor in de plaats twee ventilatoren /blazers aansluiten?

Graag jullie tips en ervaringen.

Gebruikersavatar
Peter v G
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 411
Lid geworden op: za 18 jun, 2005 13:05
Locatie: Veghel

Bericht door Peter v G » zo 23 okt, 2016 20:21

Extra oliekoeler plaatsen, eventueel met elektrische fan voor meer lucht doorstroming.
Neem eens contact op met VGS. Filip kan je zeker verder helpen.
- Blauwe Burton, `86 reborn `07.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1802
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » zo 23 okt, 2016 22:34

Nu ben ik toch benieuwd naar welk bergachtig land zloek verhuisd is, Kollum ligt toch in Friesland?
Daar is de hoogste berg een duin aan de kust of zo?
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

zloek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 3 feb, 2008 17:52
Locatie: kollum

Bericht door zloek » zo 23 okt, 2016 22:42

Ik zit op de Canarische eilanden

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 24 okt, 2016 21:49

Ik zou inderdaad ook eens gaan kijken bij vgs. Daar hebben ze complete sets klaar liggen voor een extra oliekoeler. Een big bore wil van zichzelf al flink warm worden, laat staan berg op. Mocht ik het niet goed begrepen hebben en heb je een visa blok dan is het gemakkelijker. Je kunt dan een oliekoeler en koeltunnel van een 2cv6 monteren. De visa heeft een kleinere oliekoeler, zoals op de 2cv4.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 24 okt, 2016 22:09

Je had vroeger een externe grote oliefilter die op het schutbord werd gemonteerd verbonden via slangen.
diverse Citroens, wat anders.

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » di 25 okt, 2016 09:51

Je kan ook 650 cc cilinders kopen met de correcte of grotere wanddikte dan heb je niet de problemen die een verruimde big bore kit heeft (zie vgs)

zloek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 3 feb, 2008 17:52
Locatie: kollum

Bericht door zloek » di 25 okt, 2016 19:31

ik heb een big bore van Burton (650cc) + grotere caburateursproeiers.

Oke, ik zag inderdaad van die sets, maar 350 EUR is wel erg veel vind ik.
Past er iets anders op van andere auto's? Er moet toch wel zo'n oliethermostaat te verkrijgen zijn die erop past?
Ik ben niet zo rijk om zulk geld uit te geven helaas.
Maar toch bedankt voor de tips, ben zeker nu meer te weten gekomen.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 25 okt, 2016 20:12

de externe filter zat ook op de franse Hotchkiss jeeps voor zover ik weet..
diverse Citroens, wat anders.

zloek
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: zo 3 feb, 2008 17:52
Locatie: kollum

Bericht door zloek » di 25 okt, 2016 21:22

anders koop ik deze:
http://www.burton2cvparts.com/adaptor-v ... _8024_8031
en dan kan ik elke M18 adapter kopen

Kan ik trouwens de originele oliekoler eruit halen en twee slangen aansluiten daar en een andere groetere oliekoeler monteren, zijn deze nippels hiervoor?
http://www.burton2cvparts.com/nippel-ol ... _8024_8027

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 26 okt, 2016 14:46

Daar zijn die nippels inderdaad voor. Wat je dan niet moet vergeten is de luchtstromen door je koeler. De oliekoeler zit nu in de wind van de ventilator. Dat moet je wel zo zien te houden, want dat zorgt voor een groot deel voor de koeling. Kom ik bij een ander puntje, is je huidige oliekoeler wel goed schoon? Er moet echt veel lucht door komen als je gas geeft. Evt de ventilator even demonteren en de oliekoeler schoonmaken met remmenreiniger en doorblazen met perslucht. Een schone oliekoeler word vaak vergeten, maar is echt belangrijk.

st@f
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: do 31 jan, 2013 20:08
Locatie: Lier

Bericht door st@f » wo 26 okt, 2016 22:09

ik zou beginnen met een olietemperatuurmeter zodat je kan zien of de motor inderdaad te warm wordt. een 2cv kan normaal zonder problemen functioneren in veel extremer omstandigheden dan de canarische eilanden, denk aan raids in afrika of australie.

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » wo 26 okt, 2016 22:56

wat iig op hogere snelheid ook goed helpt is de driehoeks panelen tussen motorkap en spatbord aan de ondekant open zetten, dan trekt de lucht weer onder de kap weg ipv dat het opstuwt onder de motorkap.

Een metertje is iid ook een goed idee, al heb ik wel de ervaring dat het erg verschillend is waar je olie T meet. Het best vind ik met een sensor flens zodat je de olie T hebt die (ongeveer) in de hoofd olie verdeelleiding in het blok heerst en ook naar je krukas e.d. gaat.

Dat de normale 2cv oliekoeler schoon moet zijn is een open deur..

Ik omdat ik het hele jaar rond eend rij heb ik een oliethermostaat gemonteerd. Gekocht bij VGS, deze: http://www.vgs2cv.be/index.php/nl/websh ... 2cv-detail
Als je een extra oliekoeler is zoiets als dit een goede optie. Je kan met met olieslangen aan een willekeurige olie koeler monteren en door de thermostaat heeft je olie ook de mogelijkheid vlot warm te worden.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » za 29 okt, 2016 12:05

Ik rijd zelf ook met een BB kit en olietempmeter, Uit ervaring kan ik je vertellen dat bij ritten tot 80 km extra koeling niet direct noodzakelijk is. Ga je veel de snelweg op, dan zou je het inderdaad kunnen overwegen. Ook in de bergen is het met beperkte snelheden niet direct noodzakelijk.
Zoals gezegd, begin eens met het monteren van een goede olietempmeter. Op deze manier kun je je blok ook de tijd geven om af te koelen, mocht deze te heet worden.

En mocht dit het geval zijn: gebruik een originele oliekoeler en geen imitatie. Deze zien er mooi uit, maar de lamellen kloppen niet wat betreft hoek, zodat het voor geen meter koelt.

En een groot oliefilter zorgt ook voor extra koeling en ziet niet zo gevaarlijk hoor. Deze zit nog boven je chassis.

Heb je een motorbeschermingsplaat die de gehele onderkant afdekt? Die direct eraf gooien. Die zorgt dat echt alle warmte blijft hangen, waar je deze niet wilt hebben.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4968
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 30 okt, 2016 08:08

de koelsleuven onder in het chassis zijn ook vaak dicht gebogen. Hier wordt ook een hoop warmte afgevoerd.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie