Veering versterken

Alles over de wielophanging
frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Veering versterken

Bericht door frenkie » zo 26 mar, 2017 23:07

Hoi allen. Mijn pick up hangt nogal recht in de vering. Zo gauw ik wat gewicht (kampeer uitrusting e.d.) achterin gooi en ik hang mijn aanhanger er achter, dan zakt ze nogal door haar hoeven. Zo erg dat er dingen gaan aanlopen tijdens op en afritten van autosnelweg.
Nu heb ik het idee om sterkere veren in de veerpotten aan te brengen. Wie heeft hier ervaring mee. Moeten beide veren even sterk zijn. Of kun je achter sterkere veren monteren dan voor? En hoe sterk mogen de veren maximaal zijn?
Laatst gewijzigd door frenkie op di 28 mar, 2017 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 27 mar, 2017 16:50

Hoe zwaar is je opbouw aan de achterzijde? Bij pick-ups is dit inderdaad vaker het geval.

Ik weet niet of je zomaar andere veren achterin kunt zetten? Zou eerder kijken of je iets met gewicht kunt doen.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 27 mar, 2017 20:45

Ik heb laatst sterkere veren gekocht bij Ecas in GB. Zij verkopen 100% uprated en 170% uprated veren... Alleen voor 2cv6.. Op wens kunnen zij tot 300% uprated gaan..

http://www.ecas2cvparts.co.uk/-c-63_67_232.html

Ik heb daar 100% uprated voor mijn 1200cc BMW eend gekocht.. Helaas nog niet mee gereden dus nog geen ervaring..

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 27 mar, 2017 23:47

Punky schreef:Hoe zwaar is je opbouw aan de achterzijde? Bij pick-ups is dit inderdaad vaker het geval.

Ik weet niet of je zomaar andere veren achterin kunt zetten? Zou eerder kijken of je iets met gewicht kunt doen.


De achterkoets is verruild voor een dun aluminium frame met daarin een 18mm betonplexplaat 1 bij 1m (onverwoestbaar) De huif bestaat uit een buizenframe met houten dwarsplanken. Daaroverheen pvc/canvas zeil. De trekhaak heeft ook het nodige gewicht. Het gedeelte meteen achter de cabine is gemaakt van 1mm dik plaatwerk en zo geconstrueerd dat het meteen voldoet als rolkooi. Wel zwaarder maar ook veiliger dan het origineel. Lichter kunnen we het niet maken, wel mooier! :wink:
Extra sterke veren dus, maar welke sterkte? De engelse site had ik via dit forum al gevonden. Veerpot openslijpen en weer dichtlassen is denk ik niet zo'n probleem, maar hoe bepaal ik welke sterkte veren ik nodig heb?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 27 mar, 2017 23:57

En wat is eigenlijk 100% opgewaardeerd? Hoeveel sterker dan de veer die nu in mijn eend zit? Weet iemand dat?
Leuk een veer die 170 tot 300 opgewaardeerd is, maar mijn auto hoeft natuurlijk niet stuiterend over de weg. Ze moet alleen wat meer last kunnen dragen, zodat ik het wettelijk toegestane gewicht veilig over de aanhanger en de auto kan verdelen. De auto mag immers niet veel dragen, maar de aanhanger ook niet. Om normaal velig over de weg te kunnen rijden moet ik nu de aanhanger helemaal volstouwen anders sleept de eend bijna over de grond, dat kan nooit de bedoeling zijn. Daar moet dus een goede oplossing voor komen.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 28 mar, 2017 13:51

Ik neem aan dat je weet dat je de vering ook hoger kunt instellen??? Dan zakt hij ook niet zo gauw door.. Vering 100% stijver houd voor mij in dat als hij normaal 2 cm inveert hij nu 1 cm inveert.....

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 28 mar, 2017 15:41

De trekstangen heb ik al 1 cm ingekort en ik heb die nieuwe schokbrekers van bcc er aan de acterzijde op

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 654
Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
Locatie: etten leur
Contacteer:

Bericht door j b » wo 29 mar, 2017 17:03

Ik heb instelbare schokbrekers voor het doodrijden met een aanhanger tegen te gaan.

Normaal als ik leeg rijdt staat ie op soft en heb ik gewone vering. Heb ik veel bagage of bv een fietsenrek met fietsen opende trekhaak zet ik ze opnstijf(aan bijde zijden een wieltje op de schokbreker verdraaien) en hij dient niet meer zo ver door waardoor ik niet meer aan de grond kom
J B

just drive like you stole it

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » di 25 apr, 2017 16:15

Heb je foto van die schokbrekers?

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 1 apr, 2018 17:40

Nogmaals mijn vraag, hoever kan ik gaan met vering? 100, 170 0f zelf 300 uprated. Het standaard praatje van vering instellen ken ik zo langzamerhand wel uit mijn hooft, maar als je een aanhanger er achter hangt gaat een 2cv met normale vakantie bepakking toch echt heel erg doorhangen. Pak je hem zo in dat ie niet doorhangt, dan is de aanhanger veel te zwaar en gaat ie bij het minste of geringste scharen en je loopt ook nog eens de kans op een flinke boete. Ik zou graag een capabele vering hebben die het toegestane gewicht voor aanhanger en auto aan kan (lees: auto + aanhanger hangen bijna recht) zodat niet een overijverige agent je van de weg haalt en je normaal een bocht kunt nemen zonder dat er heel veel vreemd lawaai van bij de achter spatborden vandaan komt.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » ma 2 apr, 2018 10:26

Zojuist spiralen 80% stugger dan normaal bij bcc aangeschaft. Of dat dan het zelfde is als bijvoorbeeld 80% uprated bij die engelsen, dat is dan voor mij een vraag. Iig lijkt dit mij voldoende stug voor een beladen aanhanger. Montage zal het leren. Ik laat het jullie weten.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Re: Veering versterken

Bericht door Willem2 » di 3 apr, 2018 07:24

frenkie schreef:Zo erg dat er dingen gaan aanlopen tijdens op en afritten van autosnelweg.
Licht dat ook niet aan de constructie van de spatborden ed aan de achterkant? Als mijn eend maximaal veert loopt er volgens mij nog steeds niets aan.
Eend voor allen, allen voor eend..

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 3 apr, 2018 09:37

Klopt, maar jij hebt waarschijnlijk een standaard personen eend zonder maximale bepakking?

Ik heb het over een zelfgebouwde pick-up op basis van een A type en dan met volle bepakking van auto en aanhanger op weg naar Tjechie. Zoek de verschillen.😉

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » di 3 apr, 2018 09:43

Ik zal nog eens kijken wat er kan aanlopen. Ik denk het spatbord tegen het wiel. Maar feit blijft dat ie met bepakking veel te laag hangt aan de achterkant. En als de aanhanger dan ook nog scheef naar voren hangt, kun je vast wel bedenken wat oom agent er van denkt. En dat terwijl er niet overladen is.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 3 apr, 2018 12:20

frenkie schreef:Ik zal nog eens kijken wat er kan aanlopen. Ik denk het spatbord tegen het wiel. Maar feit blijft dat ie met bepakking veel te laag hangt aan de achterkant. En als de aanhanger dan ook nog scheef naar voren hangt, kun je vast wel bedenken wat oom agent er van denkt. En dat terwijl er niet overladen is.
Als je band aanloopt tegen je spatbord,dan heb je een constructiefout gemaakt, makkelijk zat sorry. Dus of spatbord hoger zetten of veerweg begrenzen. Verder is het misschien voor jouw een optie om er luchtvering bij te zetten.. Deze worden speciaal gemaakt voor (Amerikaanse) pick-ups..

p.s. als je he schroefoog helemaal indraait en hij hangt nog door dan klopt er iets niet..
Misschien de afstand hart as- hart kantelmes vergroten, net zoals bij de bestellers..

Plaats reactie