Linker achterwiel schuurt tegen koets. (Verhaal op pagina 3)
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Vandaag de auto even omhoog gehad. Het wiel eraf.
Maar ik kreeg geen beweging in de draagarm. Hij ging omhoog en omlaag zoals het hoorde maar niet in een andere richting.
Heb ook eens goed naar de band gekeken. Wat mij opviel is dat hij niet overal evenveel slijt. Er zit een zichtbaar verschil aan beide kanten van de band. Toch zeker een millimeter.
Kan het zijn dat er iets met de wiellagers is ook? dat het wiel er scheef op zit?
Bij het controleren van de draagarm heb ik de schokdemper en de vering niet los gehad. Bij het proberen losmaken van de schokdemper ben ik bijna overleden van de hitte dus ben er niet mee verder gegaan.
Ik ga dit weekend een weekendje weg met twee vrienden achterin. Aangezien ik de week erop drie weken naar Ierland ga probeer ik dit weekend eens goed naar het wiel te kijken. Ik zit namelijk dat het een redelijk scherpe rad is waar hij tegenaan zit.
Ik vind het steeds minder prettig om aan te denken. Heb al nieuwe banden besteld maar wacht nog even met ze erop te zetten. Eerst dit probleem oplossen.
Maar ik kreeg geen beweging in de draagarm. Hij ging omhoog en omlaag zoals het hoorde maar niet in een andere richting.
Heb ook eens goed naar de band gekeken. Wat mij opviel is dat hij niet overal evenveel slijt. Er zit een zichtbaar verschil aan beide kanten van de band. Toch zeker een millimeter.
Kan het zijn dat er iets met de wiellagers is ook? dat het wiel er scheef op zit?
Bij het controleren van de draagarm heb ik de schokdemper en de vering niet los gehad. Bij het proberen losmaken van de schokdemper ben ik bijna overleden van de hitte dus ben er niet mee verder gegaan.
Ik ga dit weekend een weekendje weg met twee vrienden achterin. Aangezien ik de week erop drie weken naar Ierland ga probeer ik dit weekend eens goed naar het wiel te kijken. Ik zit namelijk dat het een redelijk scherpe rad is waar hij tegenaan zit.
Ik vind het steeds minder prettig om aan te denken. Heb al nieuwe banden besteld maar wacht nog even met ze erop te zetten. Eerst dit probleem oplossen.
2cv special 1986
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
je wielen zitten dan ook scheef onder de eend? Nog nooit gehad of gezien?
Versleten draagarmalgers komt wel voor. loopt het wat stroef maar dat je wiel er scheef van gaat zitten? Zit het wel goed aangedraait? Je draagarmlager goed aangedraait?
Kan de post niet zien nu. Maar je heebt schokbreker los gehaald, vering los en toen gecontroleerd op spelling?
Lijkt me kromme draagarmen. foto?
Versleten draagarmalgers komt wel voor. loopt het wat stroef maar dat je wiel er scheef van gaat zitten? Zit het wel goed aangedraait? Je draagarmlager goed aangedraait?
Kan de post niet zien nu. Maar je heebt schokbreker los gehaald, vering los en toen gecontroleerd op spelling?
Lijkt me kromme draagarmen. foto?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Ik heb voordat ik wilde bestellen maar even gebeld naar de webwinkel. Die vertelde me dat als het zo extreem is dat ze tegen je stootrubber schuren het niet enkel je draagarmlagers zijn. En mocht het dat wel zijn dat had ik dat allang moeten merken van het lawaai.
Hij heeft mij doorverwezen naar een garage mee bij mij in de buurt en heb meteen een afspraak gemaakt. De garage was ook wat verbaast dat dat gebeurde.
Hij maakte de opmerking dat de draagarm misschien inderdaad krom is. Dat hoeft schijnbaar niet zo heel harde schok te krijgen. Een stoeprand kan soms al genoeg zijn. En heel misschien dat er ami draagarmen onder kunnen zitten. Dat scheelt schijnbaar ook 1 cm. Maar hij heeft het nog niet gezien uiteraard.
Ik ga er maandag naartoe.
Ik houd jullie op de hoogte.
Hij heeft mij doorverwezen naar een garage mee bij mij in de buurt en heb meteen een afspraak gemaakt. De garage was ook wat verbaast dat dat gebeurde.
Hij maakte de opmerking dat de draagarm misschien inderdaad krom is. Dat hoeft schijnbaar niet zo heel harde schok te krijgen. Een stoeprand kan soms al genoeg zijn. En heel misschien dat er ami draagarmen onder kunnen zitten. Dat scheelt schijnbaar ook 1 cm. Maar hij heeft het nog niet gezien uiteraard.
Ik ga er maandag naartoe.
Ik houd jullie op de hoogte.
2cv special 1986
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Toen ik het controleerde had ik ook niet het idee dat de draagarm scheef aan het bevestegingspunt zat. Dus ik verwachte eigenlijk al meteen dat de draagarmlagers vervangen misschien toch niet heel veel ging op brengen. Hooguit 1 of echt uiterst 2 cm. Maar dan zou de band uiteindelijk nog te dicht bij de stootrubber komen.
Ik ga naar een garage die enkel 2cv's doet. Heb al vaak genoeg ondervonden dat andere garages toch vaak niet veel verstand hebben van deze auto's. Laat staan de draagarmen.
Ik ga naar een garage die enkel 2cv's doet. Heb al vaak genoeg ondervonden dat andere garages toch vaak niet veel verstand hebben van deze auto's. Laat staan de draagarmen.
2cv special 1986
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
Vandaag iets ontdekt.
Mijn auto heeft een tijdje in Nederland gestaan omdat mijn vader eraan werkte. Enkel wat lastwerk maar niet op die plek.
Aangezien hij toch even stil had gestaan en de motor ook nog vrij nieuws was/is hebben we hem daar naar de garage gebracht. Deze man werkte eigenlijk altijd al aan onze auto. Mijn vader heeft dat allemaal geregeld en ik wist zelf eigenlijk niet goed wat er mee was gebeurt. Noodzakelijk was de motor afstellen.
Nu blijkt dat hij beide wiellagers heeft vervangen aan de achterkant. Ik moet zeggen dat ik altijd enorm tevreden ben over de garage waar hij heen is geweest. Kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat hij dat verkeerd heeft gedaan.
De banden slijten al enkele jaren schuin af dus dat is iets wat al gaande was. Maar nu schuren ze voor het eerst pas tegen de koets.
Gelukkig heb ik de vorige banden nog liggen die op mijn wagen zaten voor deze banden. Heb die eens gecontroleerd maar daar zaten geen sporen op. Is dus daarna pas ontstaan.
Ik ga dit ook vermelden wanneer ik naar de garage ga.
Mijn auto heeft een tijdje in Nederland gestaan omdat mijn vader eraan werkte. Enkel wat lastwerk maar niet op die plek.
Aangezien hij toch even stil had gestaan en de motor ook nog vrij nieuws was/is hebben we hem daar naar de garage gebracht. Deze man werkte eigenlijk altijd al aan onze auto. Mijn vader heeft dat allemaal geregeld en ik wist zelf eigenlijk niet goed wat er mee was gebeurt. Noodzakelijk was de motor afstellen.
Nu blijkt dat hij beide wiellagers heeft vervangen aan de achterkant. Ik moet zeggen dat ik altijd enorm tevreden ben over de garage waar hij heen is geweest. Kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat hij dat verkeerd heeft gedaan.
De banden slijten al enkele jaren schuin af dus dat is iets wat al gaande was. Maar nu schuren ze voor het eerst pas tegen de koets.
Gelukkig heb ik de vorige banden nog liggen die op mijn wagen zaten voor deze banden. Heb die eens gecontroleerd maar daar zaten geen sporen op. Is dus daarna pas ontstaan.
Ik ga dit ook vermelden wanneer ik naar de garage ga.
2cv special 1986
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2158
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 526
- Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
- Locatie: Overpelt, België
shorttrack schreef:Vandaag iets ontdekt.
Mijn auto heeft een tijdje in Nederland gestaan omdat mijn vader eraan werkte. Enkel wat lastwerk maar niet op die plek.
Aangezien hij toch even stil had gestaan en de motor ook nog vrij nieuws was/is hebben we hem daar naar de garage gebracht. Deze man werkte eigenlijk altijd al aan onze auto. Mijn vader heeft dat allemaal geregeld en ik wist zelf eigenlijk niet goed wat er mee was gebeurt. Noodzakelijk was de motor afstellen.
Nu blijkt dat hij beide wiellagers heeft vervangen aan de achterkant. Ik moet zeggen dat ik altijd enorm tevreden ben over de garage waar hij heen is geweest. Kan me dus eigenlijk niet voorstellen dat hij dat verkeerd heeft gedaan.
De banden slijten al enkele jaren schuin af dus dat is iets wat al gaande was. Maar nu schuren ze voor het eerst pas tegen de koets.
Gelukkig heb ik de vorige banden nog liggen die op mijn wagen zaten voor deze banden. Heb die eens gecontroleerd maar daar zaten geen sporen op. Is dus daarna pas ontstaan.
Ik ga dit ook vermelden wanneer ik naar de garage ga.
Het gebeurd bij het vervangen van de draagarmlagers dat deze na X km terug lossen.
Dit komt doordat de lagers conisch zijn.
Ik monteer ze als volgt.
1. alles correct in elkkaar zetten
2. de moer aandraaien op het juiste moment (50nm denk ik, maar kan een factor 10 fout zitten, best in de vraagbaak kijken)
3. de draagarm ruim, hoger / lager dan de auto normaal zou doen, op en neer bewegen, zonder schokdemper/trekstang gemonteerd
4. Terug naar stap 2, todat de moer na bewegen nog steeds het juiste moment heeft.
5. na 1000 km ofzo nog eens controleren of er speling zit in de draagarm.
- Tom Duckpower
- Moderator
- Berichten: 4097
- Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
- Locatie: Berkel-Enschot
- Contacteer:
- shorttrack
- Regelmatige poster
- Berichten: 194
- Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
- Locatie: Sint Niklaas