bandenspanning

Alles over de wielophanging
Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

bandenspanning

Bericht door Charl » wo 28 mei, 2008 14:53

er is veel discussie op verschillende forums en her en der adviezen over de juiste bandenspanning.
fabriekopgave: voor 1,4 achter 1,8.
een amerikaanse site vind het allemaal onzin en zweert bij voor en achter 2,0 bar.

Wat ik persoonlijk tegenstrijdig vond na het lezen van het instructieboekje is dat het gewicht op de vooras hoger is dan op de achteras (logosch leek mij: de motor is het zwaarste deel), terwijl het het advies voor de spanning voor aanzienlijk lager is dan achter.

ik vind het dan ook niet vreemd dat de 'bolle wangetjes' boven het loopvlak van de voorband een stuk groter zijn dan die van de achterband.

Als het de auto van mijn buurman zou zijn zou ik hem het advies geven er bij de voorbanden wat lucht bij te doen.

kan iemand mij de logica hiervan uitleggen?

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 28 mei, 2008 15:05

logica niet, wel dat ik voor en achter 2 bar erin heb zitten, en het rijdt prima. het zijn geen michelin's, trouwens.

een voordeel van wat lagere druk in je banden is dat ze bijdragen aan het veercomfort, je kan je voorstellen dat snoeihard opgepompte banden veel meer trillingen doorgeven. nadeel is hogere rolweerstand, dus hoger verbruik en meer slijtage van de band en zwaarder sturen.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » wo 28 mei, 2008 15:14

daar kan ik wel wat mee.

wat betreft het veercomfort is er in een eend bepaald weinig te klagen dus ik ga 2 bar eens proberen.

bedankt voor je reactie.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 28 mei, 2008 16:07

ja gewoon proberen wat je fijn vind. 1,4 voor is comfortabel maar stuurt niet lekker vind ik. let op, ik vind dat bij michelins de druk meestal wat lager kan (lees, bij mabors moet de druk aan de hoge kant zijn)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4963
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 28 mei, 2008 20:59

mijn 12pk was eerst voor 1 en achter 1,1 volgens het instructie boekje, maar dat bleek voor pilote banden te gelden, nu is ie op 1,4 en 1,8 en rijdt ie een stuk sneller ;-)
Heb trouwens ooit in een eend met pilote-banden over de kasseien in Luik gereden GEWELDIG je voelde totaal niets van trillingen! Maar daarvoor houden die banden dan weer niet zo lang ;-).
diverse Citroens, wat anders.

Charl
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 246
Lid geworden op: ma 16 jul, 2007 08:34
Locatie: heemstede
Contacteer:

Bericht door Charl » wo 28 mei, 2008 21:15

ik heb er michelins onder zitten en maak er om te beginnen voor en achter maar eens 1,8 van. kijken of dat wat oplevert.
Ik hou ook altijd mijn benzine verbruik bij, dat is nu rond de 1:16, kijken of dat verandert.

bedankt voor de reacties jongens.

Gebruikersavatar
Peer
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 23 jan, 2008 15:07
Locatie: NWK-Rotterdam

Bericht door Peer » wo 3 sep, 2008 15:52

ik had laatst mijn banden op ongeveer 2,2 bar gepompt. (ik was in duitsland en ging weer naar huis, alleen snelweg, dus lekker hard dacht ik).

Eenmaal onderweg, zaten er een paar hobbels in de weg en mijn eend (lees stuur) ging echt heel erg trillen... Meteen maar op de vluchtstrook weer lucht weg laten lopen, en toen deed hij het weer goed.. Is dat eigenlijk normaal? Meer mensen hier ervaring mee?

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 3 sep, 2008 16:02

geen ervaring mee, maar van 1,4 naar 2,2 is ook best een verschil
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Punky
Addicted user
Addicted user
Berichten: 9242
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
Locatie: Veghel
Contacteer:

Bericht door Punky » wo 3 sep, 2008 16:11

Ik doe er altijd 0.2bar bovenop en dan rijdt best lekker.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » wo 3 sep, 2008 17:15

Peer schreef: ging echt heel erg trillen...
heb ik ook bij snelheden boven de 115, komt dus niet vaak voor. ik heb voor en achter 2 bar druk, mabor banden, 135/15. 2 bar vanwege lager brandstofverbruik.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

BW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 7 jan, 2007 11:36

Bericht door BW » wo 3 sep, 2008 18:59

de juiste bandendruk zorgt voor het juiste contactoppervlak tussen de band en de weg bijd e jusite bandendruk heb je het meeste grip lijktme, vandaar dat wanneer je de druk vernadert de wagen anders stuurt en of meer of minder comfortabel is.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2154
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 3 sep, 2008 19:05

Door de verhouding voor achter kan je het stuurgedrag beïnvloeden.
Lagere bandspanning voor geeft onderstuur, lager achter geeft overstuur.
Ik heb de drukken 0,2 bar hoger, een compromis tussen comfort en weggedrag en bandslijtage.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 3 sep, 2008 22:42

Heb daarnet de spanning naar 1,8 rondom gebracht. Heb Michelin's 125. Was ook wel nodig, het was bij sommige banden 1,1...

Net even heen en weer naar Zeist gereden en ik moet zeggen dat het bijzonder prettig rijdt!
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Berichten: 1712
Lid geworden op: zo 30 mar, 2003 13:58
Locatie: Ergens in't midden
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 4 sep, 2008 10:24

Willem2 schreef:Net even heen en weer naar Zeist gereden en ik moet zeggen dat het bijzonder prettig rijdt!
In deze eend toevallig?
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=2084&start=3315
Hanzzl schreef:Zeist, Eikenlaan, woe 3 september
Rode eend met roomwitte geschilderde bumpers en velgen.
RG-72-GV
Hanzzl69

Ex eigenaar van een 2cv6 Club, 1985

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » do 4 sep, 2008 20:36

Nee, helaas. We hebben wel een rode eend, maar hij heeft een roodwit gwstreept dak en achterklep. En het kenteken is px-54-yl

Ben benieuwd wanneer we gespot worden...
Eend voor allen, allen voor eend..

Plaats reactie