Pagina 1 van 1

Terugdraaien kilometerteller

Geplaatst: di 19 sep, 2017 12:45
door ARMINKO
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het bouwen van een Burton en wil daarin de origine 2cv kilometerteller monteren. Omdat ik de motor e.d. gereviseerd heb, wil ik de kilometerteller weer op nul zetten. Het uit elkaar halen is geen probleem en het is ook mogelijk om alle rolletjes met cijfers te draaien zodat ze allemaal op nul staan maar ikvraag mij af of datwel voldoende is. Aan de cijferrolletjes zitten namelijk palletjes die er voor zorgen dat de getallen doordraaien. Die palletjes zitten echter gefixeerd aan de rolletjes. Concreet komt het er op neer dat alle cijfers gelijk staan of alle palletjes, maar beiden krijg ik niet voor elkaar.
Wie kan mij vertellen hoe ik dit aan moet pakken om er voor te zorgen dat de kilometerteller straks goed werkt?

Ik hoor graag van jullie.
Bij voorbaat dank!

ARMINKO

Geplaatst: di 19 sep, 2017 15:59
door Bull Frog Bleu
Snelle test is in ieder geval even de km teller kabel er achter op en met de boormachine laten draaien

Geplaatst: wo 20 sep, 2017 07:48
door Kulio
Technisch kan alles, maar het is in Nederland verboden. Het wordt als fraude gezien want niet alleen wordt de motor op nul gezet, maar ook de versnellingsbak, het chassis en de koets.

Geplaatst: wo 20 sep, 2017 09:03
door blanc/rouge2cv
Je moet als het goed is de oude km-stand doorgeven aan het RDW en zeggen dat je er een ''nieuwe'' teller in heb gedaan of dat je de km-stand heb veranderd https://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Tel ... geren.aspx

Geplaatst: wo 20 sep, 2017 11:07
door Tom Duckpower
blanc/rouge2cv schreef:Je moet als het goed is de oude km-stand doorgeven aan het RDW en zeggen dat je er een ''nieuwe'' teller in heb gedaan of dat je de km-stand heb veranderd https://www.rdw.nl/Zakelijk/Paginas/Tel ... geren.aspx
Is zakelijk wel van toepassing (je linkt door naar RDW zakelijk)..

Bij voertuiggevens online bij de RDW zal bij tellerstand bij de meeste eenden dit staan:

Dit voertuig heeft een teller die niet tot 999.999 telt of de teller heeft de maximale tellerstand bereikt en is daarna weer teruggesprongen naar nul. Hierdoor komt de tellerstand op de teller mogelijk niet overeen met het aantal kilometers/mijlen dat het voertuig daadwerkelijk gereden heeft. Om die reden geeft de RDW geen oordeel over de reeks tellerstanden van dit voertuig.

Geplaatst: wo 20 sep, 2017 14:04
door dyane_maniac
Kulio schreef:Technisch kan alles, maar het is in Nederland verboden. Het wordt als fraude gezien want niet alleen wordt de motor op nul gezet, maar ook de versnellingsbak, het chassis en de koets.
er mag wel meer niet. ik heb er eens een andere (2dehands) km teller ingezet wat dus feitelijk op het zelfde neerkomt. bij de apk kreeg ik bij het afmelden te horen dat er een vermoeden was dat de km stand niet klopte. ik uitgelegd dat ik er een ander in had gezet en volgens de apk meester geen probleem. ik zou alleen een brief kunnen verwachten van de rdw, maar die heb ik nooit gekregen.

Geplaatst: wo 20 sep, 2017 17:55
door Boudewijn
Bij mij heeft de APK keurmeester eens een keer per ongeluk het chassis nummer als KM stand ingegeven. :)

Geplaatst: za 11 nov, 2017 16:42
door hobbes
Wie maakt daar nou nog een probleem van? ik bedoel je weet dat bij een bepaalde kilometerstand een bepaald onderhoud hoort. Vaak is er ook een logisch verband met de leeftijd van de wagen.

verder zegt een kilometerstand niet zo heel veel volgens mij...
en er zijn niet zoveel eendjes meer die nog niet klokje rond zijn geweest.

Ik heb vorig jaar ook een andere teller in de dyane geschroefd want de teller ratelde wel erg hard. De nieuwe teller had 3000 km meer gelopen. Op z'n hoogst doet de verzekering moeilijk als je echt veel extra kilometers gaat rijden per jaar. Dan betaal je een paar tientjes extra en zijn die ook weer tevreden.