Hoe kom ik aan zuigers + cilinders voor mijn 21pk'tje?

Alle vragen over reviseren van je motor kun je hier stellen.
Gebruikersavatar
midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Hoe kom ik aan zuigers + cilinders voor mijn 21pk'tje?

Bericht door midfriesland » di 24 okt, 2017 03:51

Weet iemand hoe ik aan zuigers + cilinders voor een 425 21pk kan komen? Voor de 18pk is van alles nog nieuw te krijgen maar voor de 21pk vind ik niks ...

En nee, revisie van de bestaande zuiger is écht geen optie:
https://www.citroen-forum.nl/?ACT=25&fi ... board_id=1

Iemand dit al eens eerder gezien trouwens? Gat in een zuiger had ik wel van gehoord, verbrande kleppen ook maar een zuiger die afbreekt kende ik nog niet ...
Ouwe meuk is leuk!

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 726
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Voorburg

Bericht door Kulio » di 24 okt, 2017 06:44

Neem eens kontakt op met een van de sponsorbedrijven van deze site
Geen injectie
Geen elektronica
Geen turbo
Geen problemen

Gebruikersavatar
André Post
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1968
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 19:27
Locatie: Haarlem

Bericht door André Post » di 24 okt, 2017 06:51

In het verleden wel een afgebroken zuiger gehad van een 18PK.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3969
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 24 okt, 2017 07:11

We hebben een keer een zuiger gehad die dwars door de cylinderwand is geslagen ook een 18pk.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 510
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » di 24 okt, 2017 09:56

Voor de 21pk moet je vertrouwen op nos onderdelen.

Hiervoor kan je mischien contact opnemen met Freek Aalderink.

Ik weet vanbuiten niet wat het veschil is tussen de 18 en 21 pk cilinders, als het enkel de compresie is zou je nieuwe 18pk zuigers kunnen laten inkorten.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3969
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 21:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 25 okt, 2017 07:04

zit het verschil niet in de koppen?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
André Post
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1968
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 19:27
Locatie: Haarlem

Bericht door André Post » wo 25 okt, 2017 10:06

Een iets hogere zuiger zorgt voor hogere compressie.
De cilinder iets afdraaien zou ook de compressie iets moeten verhogen.
Wel kans dat daarna het spruitstuk wat strak zit.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.

Gebruikersavatar
TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 510
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » wo 25 okt, 2017 10:42

Als je de zelfde lengte als orgineel gebruikt zal dit wel mee vallen.
Ik weet dat de 500cc tuning setjes uit de tijd ook op dat blok passen, dus normaal moet dat wel werken.

Als je ergens een 18pk setje kan bekijken, kan je mischien zien waar het verschil in zit, cilinder, piston, kop

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1314
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 13:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 25 okt, 2017 20:08

Dacht dat verschil altijd zat in de timing andere afstelling nokkenas en kleppen. Maar mogelijk dus ook bollere kopen op de zuigers
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 510
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » do 26 okt, 2017 09:54

Je kan voor info ook contact opnemen met Yannick clukkers, vroeger actief hier. Deze weet bijna alles van vroege dyanes

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1456
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 16:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » do 26 okt, 2017 21:11

De zuiger heeft inderdaad een hogere compressieverhouding dan een 18pk. 7.5 voor een 18pk en 7.75 voor een 21pk. Ik heb er net in mijn 2pk geduwd om hem wat harder te doen gaan :lol:

Die zuigers zijn niet nieuw te krijgen. Dus of NOS of goede tweedehands.

Verder is de nokkenas anders (denk ik, nog niet opgemeten), het spruitstuk en de carburateur. De koppen en kleppen zijn hetzelfde als 18pk.
Dyane Confort '67, Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » vr 3 nov, 2017 12:07

Volgens Burton zijn de sets die zij verkopen voor 21pk ... Is dat dan wel zo? Ze hebben in elk geval wel dezelfde diameter. (66mm)
Ouwe meuk is leuk!

Gebruikersavatar
midfriesland
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 75
Lid geworden op: vr 12 feb, 2010 16:43
Locatie: Wiuwert
Contacteer:

Bericht door midfriesland » vr 3 nov, 2017 12:09

En het komt dus blijkbaar wel eens vaker voor, dat een cilinder afbreekt ... Bijzonder.
Ouwe meuk is leuk!

Gebruikersavatar
TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 510
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » vr 3 nov, 2017 13:11

De diameter is natuurlijk gelijk, het gaat om de hoogte van de cilinder. Dit zorgt voor de compressie. ik zou gewoon op zoek gaan naar een goede nos set. er is momenteel veel rommel te koop, zeker zuigers en cilinders. Een goed merk zoals Mahle is niet meer te krijgen.

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1314
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 13:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » vr 3 nov, 2017 16:52

De eendekooi al geprobeers. Heeft veel van dat oude spul liggen
Citroén rolls better than a Rolls!

Plaats reactie