Mn eend is dood.

Alles over het heerlijke eendrijden.
Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Mn eend is dood.

Bericht door Twécévé » ma 27 nov, 2017 15:01

Dit weekend ging ik langs een eendenboer voor een offerte voor het vervangen van binnschermen achter en eventueel bak onder de achterbank. Dat kon vervangen worden uiteraard maar zouden staartstukjes en stukken onder 3e zijruit ook meegenomen moeten worden. De halve achterkant dus.

Maar, eend op de brug en wat blijkt: chassis is aan het knikken. Een keer een drempel en de knik is definitief. Zit een chassis van 15 jaar oud onder. Destijds was een Argentijns chassis (roest al in de folder) de enige legale mogelijkheid. 8 jaar geleden is er veel aan de eend gelast (was draadje over hier) en toen zijn per ongeluk de bodemplaten weggegooid waar het chassisnr in bleek te zitten (daar door RDW geplaatst nadat nieuw chassis er onder was gezet). Toen chassisnr met slagletters teruggezet maar dat is natuurlijk niet RDW proef.

Kostenplaatje lassen + gegalvaniseerd chassis: zeker 4.000 tot 5.000. Dan blijft het nog steeds een lelijk eend met lelijke deuren, matte (rood he) lak en roest rond voorruit. De druppel is nu echter het chassisnummer. 5.000 investeren in een 'illegale' eend. Nee ,dat wordt m niet. Voor dat geld kan ik dan beter een andere kopen die RDW proef is.

Dus mijn huidige eend die ik al 15 jaar heb is opeens, onverwacht afgeschreven (apk tot begin maart 2018). Dat moet verwerkt worden.

Nu nadenken over de toekomst:
- het met de huidige gezinsauto gaan proberen
- eend vervangen door oude kleine citroen (saxo, c1)
- huidige eend inruilen voor een betere, maar dat gaat zo 6.000 kosten.

Eend stond laatste 11 jaar altijd buiten (geen garage of carport), werd elke week 2 dagen gebruikt voor woon- werkverkeer. En dat is eigenlijk qua onderhoud (aan koets etc) niet te doen constateer ik. 2cv rijden is leuk als de eend onderdak heeft en je zelf knutselruimte hebt.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » ma 27 nov, 2017 19:00

Dat is best droevig nieuws. Succes met de plannenmakerij.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » ma 27 nov, 2017 19:16

Zonde maar een eend altijd buiten vraagt om onderhoud helaas.
Als de volgende ook buiten blijft staan een modern gebakje kiezen voor erbij. Deze eend voor delen weg.
Citroén rolls better than a Rolls!

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » ma 27 nov, 2017 21:31

je kunt het ook omdraaien : bewaar wat nog goed is van je oude eend. de rest gooi je weg en ga rustig op zoek naar een geschikte eend voor erbij ( desnoods op termijn)

helaas heeft de rdw er al ooit een nieuw chassisnummer ingezet...

succes met je zoektocht.
ja een blikken eend die buiten staat heeft extra aandacht nodig, gelukkig zijn er ook A-type's die wat beter weerbestendig zijn (gemaakt)...
met eendige groeten,

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » di 28 nov, 2017 10:25

Wat je nog zou kunnen proberen is de eend laten schouwen bij de RDW "omdat je er een nieuw chassis onder wilt plaatsen". Als de nummers er netjes in geslagen zijn (en op dezelfde plaats! ) dan heb je een kansje dat ze het niet zien en dan wordt je volgende chassis weer een legale versie. Zien ze het wel dat het een illegaal nummer is dan doe jij of je neus bloedt, je eend wordt afgekeurd en je bent 50 euro keuringskosten kwijt.
my other car is......... ook een eend.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 28 nov, 2017 12:29

Sjaak S. schreef:Zien ze het wel dat het een illegaal nummer is dan doe jij of je neus bloedt, je eend wordt afgekeurd en je bent 50 euro keuringskosten kwijt.
Doen alsof je neus bloedt heeft geen zin. Als ze het niet vertrouwen nemen ze zonder pardon je kenteken in en mag je er nog enkel mee naar huis rijden en m daar als plantenbak laten staan...

Ze zijn niet gek daar, en weten heus wel waaraan de origineel ingeslagen nummers aan voldoen qua tekens (chevrons, afmetingen) en locatie.

En het verleden toont ook aan dat de RDW hier op het forum mee kijkt... ;)
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3019
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 28 nov, 2017 13:01

chassis van 15 jaar oud onder. Destijds was een Argentijns chassis (roest al in de folder) de enige legale mogelijkheid.
Dat deed een bepaalde firma B te Z je geloven maar er waren ook chassis uit Cassis te koop.
Die heb ik in diezelfde tijd gekocht en daar zit nog geen spatje roest op ondanks dat de auto altijd buiten staat.
Ik heb trouwens wel bij de RDW het VIN in laten slaan....
Dat kon met die Argentijnse rommel inderdaad niet.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 28 nov, 2017 13:37

Tom Duckpower schreef:
Sjaak S. schreef:Zien ze het wel dat het een illegaal nummer is dan doe jij of je neus bloedt, je eend wordt afgekeurd en je bent 50 euro keuringskosten kwijt.
Doen alsof je neus bloedt heeft geen zin. Als ze het niet vertrouwen nemen ze zonder pardon je kenteken in en mag je er nog enkel mee naar huis rijden en m daar als plantenbak laten staan...

Ze zijn niet gek daar, en weten heus wel waaraan de origineel ingeslagen nummers aan voldoen qua tekens (chevrons, afmetingen) en locatie.

En het verleden toont ook aan dat de RDW hier op het forum mee kijkt... ;)
en toch weet ik nu dat de RDW ook niet of niet altijd zo'n boeman is als hierboven beschreven wordt. niet uit eigen ervaring maar wel van dichtbij
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » di 28 nov, 2017 13:54

@tom duckpower: volgens jou neemt de RDW het kenteken in als ze zien dat het nummer niet in orde is. Ja natuurlijk doen ze dat, en wat is er dan verloren??? dan is er niets verloren (behalve de 50 euro keuringskosten) want nu heeft deze eend ook geen toekomst.
En als het uitkomt dat het nummer niet klopt dan kun je als eigenaar moeilijk zeggen: "ja dat wist ik al" .Dan moet je dus doen alsof je neus bloedt.
my other car is......... ook een eend.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 28 nov, 2017 16:19

Als je eend je lief is moet je gewoon niet met een illegaal nummer naar de RDW gaan... Hoef je niet te doen alsof je neus bloedt en kun je je auto behouden. Of het verstandig is ooit met oog op verkoop of chassiswissel is wat anders.

Wij hebben een eend hier waarbij het nummer niet origineel is (staan 2 dezelfde nummers in op verschillende plekken op de rechterbalk), in een origineel chassis. Getwijfeld wel/niet naar de RDW. Via een eendengarage was er zelfs de mogelijkheid om iemand van het RDW off the record het nummer te laten beoordelen zonder consequenties...
Gelukkig hebben we klappers vol documenten van de eerste en tweede eigenaar. Via een taxatierapport met gegevens van de tweede eigenaar bleek dat de eend in de eerste jaren na aanschaf bij de RDW is geweest omdat het nummer niet juist was ingeslagen. Hier was een brief van, echter ontbrak nu net deze tussen alle documenten. Contact gehad met de RDW en zij onderschreven dit verhaal door te zeggen dat er inderdaad een herinslag onder toezicht had plaatsgevonden. Met de eend naar de RDW en er zijn loodjes aangehangen. Dus een niet origineel nummer hoeft niet altijd slecht nieuws te zijn.
In het geval van Twécévé blijkt dat het nummer illegaal is ingeslagen en daarmee moet je gewoon bij de RDW wegblijven. Dan kun je er mee blijven rijden zolang je niet in een politiefuik terecht komt waarbij je auto helemaal binnenstebuiten gekeerd wordt (staat ook een verhaal van op het forum).

@DM: klopt, bij de RDW zijn ze echt niet alleen maar slecht. Mijn ervaring zijn gelukkig alleen maar positief (zie oa hierboven). Maar er zijn legio verhalen die dit tegenspreken. Hoewel dit vaak ook verhalen zijn van "ik ken iemand die iemand kent en die heeft het volgende aan de hand gehad..." etc

Feit blijft wel dat de RDW bij voertuigen met een los chassis met daarin het chassisnummer (2cv, land rovers etc) wat secuurder te werk gaat ivm in het verleden en willekeurig vervangen van chassis en inslaan van nummers..
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 28 nov, 2017 21:07

Zelf wel eens geweest met een eend met illegaal ingeslagen nummer.
Vriendelijk maar beslist: niet goed.
We doen net of u niet geweest bent, u hoeft niets te betalen, maar u moet het netjes oplossen. We gaan dit nummer volgen.
Ik heb hem toen in eigen beheer gesloopt.

Niks boeman, wel hun werk serieus nemen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » vr 15 dec, 2017 15:00

Thijs schreef:
chassis van 15 jaar oud onder. Destijds was een Argentijns chassis (roest al in de folder) de enige legale mogelijkheid.
Dat deed een bepaalde firma B te Z je geloven maar er waren ook chassis uit Cassis te koop.
Die heb ik in diezelfde tijd gekocht en daar zit nog geen spatje roest op ondanks dat de auto altijd buiten staat.
Ik heb trouwens wel bij de RDW het VIN in laten slaan....
Dat kon met die Argentijnse rommel inderdaad niet.
Inderdaad, daar ja. Had ik toen een cassis chassis gekregen dan:
1. Had ik nu nog een goed chassis gehad.
2. Had het RDW nummer niet in bodemplaat hoeven zetten maar in het chassis zelf en was mn eend nu nog steeds legaal geweest.
3. Had ik dus gewoon investering in koets laten doen en verder rijden nu.

Blijf weg uit Z.*

Nu gaat er gewoon een originele Nederlandse eend onnodig van de weg verdwijnen. Terwijl altijd mn bedoeling is specifiek deze eend altijd op de weg te houden.

*Kwalitatief Uiterst Teleurstellend: http://inmneendje.blogspot.nl/2012/06/t ... rhaal.html

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 22 jan, 2018 13:39

kBen wel aan het rondkijken naar een andere eend maar dat valt tegen.

- Prijsklasse zo 5.000 tot 6.000 euro.
- Geen zwart, geen wit en bij voorkeur geen rood (verkleuren).
-Gegalvaniseerd chassis zou zeer welkom zijn (scheelt iig een zorg)
- bij voorkeur bij garage zodat ik mn huidge eens kan inruilen.

De tijd dringt want 9 maart moet mn huidige 2cv naar apk keuring....

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 22 jan, 2018 20:00

Er staat op marktplaats een nette grijze charleston met een halve chassis. Iets boven je prijs (6750), maar er staat bij dat er kan worden onderhandeld.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Bericht door hobbes » di 23 jan, 2018 20:45

Ik kan wel eens informeren wat een ander kenteken kost.
Een galavniseerd chassis kost iets van 900 euro, laat dat kenteken iets van 200 euro kostten en voor 1100-1200 euro ben je met een hoop werk weer even klaar. kun je rustig doorsparen voor een galvaniseerde koets...
met eendige groeten,

Plaats reactie