elektrische ventilator

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

elektrische ventilator

Bericht door hobbes » zo 4 mar, 2018 21:25

Nu het heerlijk fris is buiten en ja voorlopig moet de dyane dit jaar buiten staan, vroeg ik me af hoe moeilijk het is om de ventilator te vervangen voor een elektrisch exemplaar?
Met een temperatuurmeter / schakelaar moet het volgens mij mogelijk zijn om dan de ventilaor alleen te laten draaien als het nodig is.

Wie heeft daar al eens eerder wat mee gedaan? en welke spulletjes heb je er toen voor gebruikt? en waar had je dat weg gehaald?
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
Twécévé
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1775
Lid geworden op: di 22 apr, 2003 12:39
Contacteer:

Bericht door Twécévé » ma 5 mar, 2018 11:30

Je bedoelt de ventilator voor de motor??? De eend heeft een luchtgekoelde motor..... Dus vrijwel zeker bedoel je dat niet.

Als het gaat om ventilator voor de ramen/voetverwarming. Die bestaat niet, het is gewoon een aanjager, dus hoe harder je rijdt hij harder de hete lucht je eend ingeblazen wordt. Dat is vrij hinderlijk bij verkeerslichten als je stilstaat - kkkkkoud.

Bij BCC (en elders) kun je zo'n motortje kopen wat je in de kachelslang plaatst. Deze kun je met een schakelaartje in- en uitzetten. Lijkt me ideaal. Maar ik snap geen moer van stroom dus heb me er nooit aan gewaagd. Komende winter wil ik eigenlijk zo'n ding laten installeren in mn eend.

Gebruikersavatar
Edce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 10:30
Locatie: Limburg (B)

Electrische ventilator

Bericht door Edce » ma 5 mar, 2018 11:57

Kijk eens naar de post van TimVS onder Eendijden. Hij heeft een oplossing die je zeker zal interesseren. Zijn post is in verband met interesse peiling in verwarmingsset in een Dyane.
Met de beste 2cv groeten

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 5 mar, 2018 15:25

volg

(en ja, ik denk dat hobbes wel degelijk een vervanging voor de fan op de motor bedoeld. scheelt heel wat vermogen (relatief) als deze niet hoeft te draaien)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
Edce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 10:30
Locatie: Limburg (B)

Bericht door Edce » ma 5 mar, 2018 16:48

Als hij inderdaad een "vervangende" electrische fan bedoeld moet er wel een temperatuurschakelaar komen die de olietemperatuur in de gaten houdt. Ook een metalen beugel zal toegevoegd moeten worden die de fan op zijn plaats houdt.
Maar dat alles zou zeker wel een economische oplossing kunnen zijn. Overigens de aandrijving van de dynamo dient wel aanwezig te blijven.
Met de beste 2cv groeten

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 5 mar, 2018 18:09

Op het Engelse forum i2cvff hebben we hier hele discussies over gehouden.. Een electrische fan heeft nooit de capaciteit van een originele. Dus ook met een E-fan loopt de boel warm, helaas. Meerdere 4x4 eenden houders hebben dit geprobeerd en dit ondervonden..

Maar ga vooral je gang en bewijs het tegendeel..

Wat wel kan maar moeilijk te maken is is een electrische airco koppeling op de originele fan. Maar ook dat is niet bedrijfszeker te krijgen


Edce schreef:Als hij inderdaad een "vervangende" electrische fan bedoeld moet er wel een temperatuurschakelaar komen die de olietemperatuur in de gaten houdt. Ook een metalen beugel zal toegevoegd moeten worden die de fan op zijn plaats houdt.
Maar dat alles zou zeker wel een economische oplossing kunnen zijn. Overigens de aandrijving van de dynamo dient wel aanwezig te blijven.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 5 mar, 2018 18:25

Filmpje zegt meer als 1000 woorden... https://m.youtube.com/watch?v=v163BnM7E1o

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 5 mar, 2018 19:40

Ik meen dat dit soort thermische fan koppeling ook al op de Peugeot 404 zat.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Edce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 10:30
Locatie: Limburg (B)

Bericht door Edce » ma 5 mar, 2018 19:46

Het filmpje laat geen electrisch aangedreven fan zien toch ?
Met de beste 2cv groeten

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 5 mar, 2018 19:47

AZL57 schreef:Ik meen dat dit soort thermische fan koppeling ook al op de Peugeot 404 zat.
Klopt.. Maar is uiteindelijk niet thermisch maar electrisch (blokkerend) wel via thermo contact.
Laatst gewijzigd door LPGo op ma 5 mar, 2018 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 5 mar, 2018 19:56

Edce schreef:Het filmpje laat geen electrisch aangedreven fan zien toch ?
Als je nog niet eens weet wat er in het filmpje getoond wordt dan wordt het moeilijk vrees ik..
Misschien nog eens een keer mijn post goed lezen

Gebruikersavatar
Edce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 10:30
Locatie: Limburg (B)

Bericht door Edce » ma 5 mar, 2018 20:09

Een electrische fan is een fan aangedreven door een electromotor, en dat onafhankelijk van de aandrijving via de poelie op de motoras. De fan hoeft dus niet de originele fan te zijn die in alle 2cv's terug te vinden zijn. Wat jij laat zien is een vrijlopende originele fan die door een electromagneet gekoppeld wordt met de draaiende motoras. Twee verschillende mogelijkheden dus.
Met de beste 2cv groeten

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 6 mar, 2018 08:11

Het lijkt me bij een luchtgekoelde motor geen goed idee, ik denk dat de cylinders en koppen gauw warmer worden dan de olie.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Edce
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 28 jan, 2018 10:30
Locatie: Limburg (B)

Bericht door Edce » di 6 mar, 2018 10:23

Door de juiste keuze ventilator wat doorsnede en debiet betreft, kan zelfs een hoger rendement gehaald worden dan met de actuele fan. De fan die er nu in zit heeft een relatief klein fan-oppervlak, dit kan met een separate fan beduidend hoger. Ook de draaisnelheid kan hoger, maar vooral wanneer de rijwind voldoende de olietemperatuur laag houdt kan de fan uit. Een ander voordeel is dat wanneer je stopt aan een rood licht, de e-ventilator de motor sneller zal koelen dan een mechanisch aangedreven fan die dan het minst snel draait op de traag draaiende motor-as.
Met de beste 2cv groeten

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1868
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 6 mar, 2018 17:37

van de oude mini wet ik dat dit een bestaande modificatie is.
de elektrisch aangedreven fan koelt veel beter dan de mechanisch aangedreven, ook al omdat het ontwerp van de fanbladen veel beter is.

Voor in stadverkeer en de file kan dit koelingsproblemen voorkomen.

al gaat het hier natuurlijk wel om een watergekoeld blok.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie