stofhoezen veerpotten vervangen

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

stofhoezen veerpotten vervangen

Bericht door Pol » di 24 apr, 2018 15:02

Gisteren heb ik mijn veerpotten met wonderolie behandeld om van het het bekende irritante zeehonden geluid af te komen. Ik kan het alleen maar aanbevelen, dit werkt echt geweldig Direct na het inbrengen een testritje gemaakt en was meteen van dit kwaaltje verlost. Alleen stelde ik vast dat de stofhoeven van de veerpotten tamelijk ver weg (lees verduurd / rot) zijn, dus wil ik deze graag vervangen. Liefst niet door exemplaren van ondermaatse kwaliteit die na een korte periode ook weer moeten vervangen worden.

Daarom had ik graag willen weten of er veel kwaliteitverschil zit in deze stofhoezen, ik zie ze in prijsklassen van 2euro per stuk tot in de 20euro per stuk...

Verder kan ik ook niet meteen een duidelijke omschrijving vinden hoe ik deze het beste kan vervangen en of dat een vrij eenvoudig klusje is wat ik zelf zou kunnen doen zonder dat er na montage al dan niet weer een boel moet afgesteld of afgeregeld worden. Dus mocht iemand kort kunnen omschrijven hoe ik dit het beste aanpak zou ik daarvoor erg dankbaar zijn. Alvast bedankt voor tips en informatie.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 24 apr, 2018 19:25

de beste kwaliteit zo ik zo niet weten, maar het vervangen is een leuk klusje. De eend met alle wielen van de grond krikken vervolgens met een stuk tape markeren tot waar de trekstangogen op de trekstangen zitten geschroefd. Dan de kantelmessen eruit en de trekstangogen eraf draaien. nieuwe rubbers over de trekstangen trekken. En dan het hele zooitje weer terug monteren, door de tape weet je precies tot hoe ver je de ogen moet opdraaien, zodat je wagen hoogte niet veranderd. kan je ook meteen zien hoe de slijtage is van kantelmessen en trekstangogen en alles voorzien van een verse lik vet.

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1146
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 24 apr, 2018 19:26

let op er mag echt veel vet op de trekstanogen/kantelmessen en dat elk jaar weer bijsmeren.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 636
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » di 24 apr, 2018 19:41

En als t al lang niet los is geweest.... Eerst wat schoonmaken staalbostel en dan wat WD40 (of andere kruipolie)...

Kopervet voor de volgende keer...

Dan is t een leuk klusje.
Zeker kantel messen wisselen als t oud spul is (als je toch bezig bent...) en vetten
onder druk wordt alles vloeibaar

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » di 24 apr, 2018 20:00

Ok dat is inderdaad een hele klus. Goeie tip trouwens ivm het markeren met tape. Gelukkig heb ik een brug ter beschikking en kan ik de auto eenvoudig met de 4 wielen van de grond zetten.

Kantelmessen en trekogen goed smeren was me bekend, maar kan ik aan iets al op voorhand merken als deze slijtage vertonen? Aan rijgedrag of zo? Natuurlijk bij demontage van de hele boel maar wil voorkomen dit allemaal te bestellen als het niet nodig is of omgekeerd.

En over Kantelmessen en trekogen heb ik al heel wat horror verhalen gelezen over ronduit slechte kwaliteit. Dus die wil ik niet zomaar op goed geluk aanschaffen. Dus als iemand me een goed en betrouwbaar adres kan aanbevelen voor deze onderdelen zoals de hoezen, trekogen en Kantelmessen , desnoods in privé bericht, heel graag.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 504
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » di 24 apr, 2018 21:19

2 wielen van de grond ia al genoeg! gewoon per kant.
Zou gewoon de oude kantelmessen terug zetten. Nog nooit gebroken gezien.
Nieuw weet je dus niet meer. Zit slechte tussen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 24 apr, 2018 21:46

Ok dat is inderdaad een hele klus

Dat valt best mee. Doe het gewoon per kant.
Je kunt het zelfs per rubber/trekstang doen.
Probeer er gewoon 1 en dan zie je vanzelf dat het best te doen is,

Geen rubbers van DG toepassen.

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » do 26 apr, 2018 13:03

Bedankt voor alle reacties, lijkt me inderdaad een klus die makkelijk zelf te doen is mits alles goed los komt. Kantel messen en trekvogel kan ik dan ook gelijk goed invetten. Smeren jullie er jaarlijks gewoon wat vet bij op of demonteren jullie een en ander zodat het vet goed komt waar het zijn moet?

Nu nog even uitkijken voor een stel rubbers en dan kan ik er aan beginnen 🙂

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3023
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 26 apr, 2018 13:05

trekvogel

:?:


Uuuh, tis een Eend....

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » do 26 apr, 2018 13:08

Haja idd trekogen, heb je maar zo met die auto correct op je gsm. Tis inderdaad een eend of een geit zoals wij hier in België zeggen😀

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » vr 27 apr, 2018 19:28

Advies: zet de hoesjes met een trekband vast. Ze gaan vaak los.
Smeer ze een beetje met vaseline in en spuit ze daarna niet onder met anti roest producten. Dan gaan ze eindeloos mee.
Laatst gewijzigd door David op vr 27 apr, 2018 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Pol
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: vr 11 aug, 2017 17:07
Locatie: Merksplas (Belgie)

Bericht door Pol » vr 27 apr, 2018 19:31

Goeie tips, thx😉

Plaats reactie