krakende vooras - frotteurs?

Alles over de wielophanging
Plaats reactie
Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

krakende vooras - frotteurs?

Bericht door evea » vr 18 mei, 2018 00:41

Beste 2CV rijders,

de vooras van mijn recent gerestaureerde 1974 2CV6 kraakt nogal bij het in-en-uitveren. Volgens mij komt het geluid uit de frotteurs, het is een metaalachtig gekraak (dat nogal echo't in het gegalvaniseerde chassis).
Het geluid is geleidelijk ontstaan nadat de frotteurs strakker gesteld zijn. De auto veert en rijdt verder wel fijn.

Enig idee of ik mij hier zorgen om moet maken en wat ik er evt. aan kan doen?

Hartelijke groeten
Arnout-Jan

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 18 mei, 2018 08:15

Zeker dat het niet uit je veerbussen komt?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » vr 18 mei, 2018 09:50

Hoi Arnout-Jan, dat had ik een tijdje geleden ook met mijn, jou welbekende, oranje 250.
Er bleken diepe groeven in het frictiemateriaal te zitten waardoor het enorm piepte.
Ik heb ze er beide uitgehaald en met de bak gebruikte frotteurs die ik nog had een goede set gemaakt.
Oud keer oud is weer splinternieuw nietwaar? 8) Ze kraakt nu niet meer en veert fantastisch.
Bij de EEEC verkopen ze nieuwe "remakes" trouwens, die zijn erg goed, die heb ik een tijdje geleden in een 12 pk gemonteerd en die auto veert en rijdt als nooit tevoren.
Heb ook wel eens andere imitaties geprobeerd maar daar zijn de 3 uitsparingen te klein waardoor ze niet goed op de nokken passen in je vooras.
Welke zitten er in jouw auto? De originele van de auto? En heb je een frotteursleutel?

Laat maar weten, succes in ieder geval!

Gebruikersavatar
2cvvier
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 65
Lid geworden op: ma 5 jun, 2017 20:31
Locatie: Waddinxveen

Bericht door 2cvvier » vr 18 mei, 2018 10:27

Na de restauratie van mijn viertje uit '73 had ik ook een krakend geluid bij het inveren. Dat bleken de nieuwe voorspatborden te zijn. Die raakten de draagarmen licht. Na ze boven de draagarmen enige millimeters omgebogen te hebben was het geluid verdwenen.

Gebruikersavatar
evea
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 27 okt, 2010 18:31
Locatie: Shah Alam, Maleisie

Bericht door evea » vr 18 mei, 2018 15:09

Dank jullie wel voor de reakties. De spatborden had ik al naar gekeken en die zijn royaal vrij van de draagarm. Weet ook behoorlijk zeker dat het gekraak niet uit de veerpotten komt, het zit echt bij de vooras en vnl aan de linkerzijde.

Hans: ik denk dat er nu nieuwe replica frotteurs in zitten, die ga ik er maar eens uithalen en bij het magazijn van de EEEC een setje "remake" frotteurs halen. En een frotteur sleuten aanschaffen, had er op een franse website een gezien (niet goedkoop helaas ...)

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » vr 18 mei, 2018 18:33

Je mag die van mij wel lenen :D

Zal ook kijken of ik er één kan maken, heb het originele voorbeeld en een lasapparaat...

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4962
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » za 19 mei, 2018 08:13

Frotteursleutel kun je makkelijk zelf maken. Wel even passen op je frotteurs voor het vastlassen van de middenpen, er zijn geloof ik 2 maten frotteurs.

http://guillon2cv.free.fr/documents/dic ... che51.html
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie