Visa bobine op een 6-je

Gesloten
Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Visa bobine op een 6-je

Bericht door Casonline » zo 2 jan, 2005 18:11

Een kort vraagje;

Wat is het voordeel van een (bruine) Visa bobine op een standaard 602cc motortje uit 1986. Heb nu een 123/bleu en daar kan ook een (bruine) visa bobine op. Mijn oude bobine is denk ik aan vervanging toe, er lijkt wat olie uit te lekken is wat vettig aan de onderkant. Hij werkt verder nog prima.

Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 331
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » do 6 jan, 2005 18:50

Omdat het signaal naar de bobine via een eindtrap gestuurd wordt , zou er een Visa bobine mee aangestuurd kunnen worden.
Op de kofferbakverkoopdag bij de ,,Eendenwacht '' in Vlaardingen enkele weken terug heb ik het er met een van de mensen van 123 over gehad om er een andere bobine op te zetten , met een sterkere vonk.
Zijn antwoord toen was , dat een Visa bobine moet kunnen , maar een bobine met een nog groter verbruik,(ik wilde een Fiat dis bobine monteren met een vonk van ongeveer 50 KV) raadde hij af , omdat er dan een te grote stroomsterkte door de eindtrap zou gaan , en deze zeker kapot ging.

Daffy

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » vr 7 jan, 2005 02:52

Het kan dus wel 8) Ik heb een 123/bleu en deze is geschikt voor zowel een bruine visa bobine als de zwarte eend bobine. Ik weet niet zeker of de gewone 123 ook geschikt is voor een visa bobine, er staat geloof ik nadrukkelijk vermeld dat deze alleen geschikt is voor de zwarte bobine. Nou kan dat natuurlijk uit veiligheids overwegingen zijn. Om mogelijke overbelasting van de eindtrap te voorkomen

Zou ik nog iets moeten aanpassen als ik die bruine bobine plaats??? Hij ziet er namelijk wel iets anders uit (behalve dan de kleur :wink: )

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » vr 21 jan, 2005 16:06

De visa bobine zit erin, tijdens het rijden merk je er helemaal niets van. Bij het starten merk ik wel duidelijk een verschil. Ik heb bijna geen choke meer nodig (even voor de duidelijkheid, het was 5 graden). Ook slaat ze niet meer af direct na het starten en loopt koud stationair veel beter en mooier. Echt een aanrader voor iedereen met een 123/bleu.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 27 mar, 2005 23:17

Het verschil is dwell, de oplaad tijd van de bobine.
De eende bobine kan overweg met een variabele dwell, de visa bobine kan enkel overweg met een vast dwell.
Om de visa bobine te kunne gebruiken moet je dus een onsteking hebben die werkt met vaste dwell, zoals de visa ontsteking of bepaalde 123s.
Contactpunt ontsteking heeft altijd een variabele dwell.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » di 29 mar, 2005 13:51

volgens mij is het precies andersom jeroen. Het nokkenasje voor de puntjes krijgt toch geen ander profiel als het toerental verandert :?: Met een elektronische ontsteking zoals bij een visa kun je juist de contacthoek vergroten bij hogere toerentallen zodat de bobine toch wat langer wordt opgeladen. Een zwarte bobine moet kan niet teveel dwell toename hebben dan wordt ie overbelast.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » di 29 mar, 2005 15:19

Nou nee dus.

bij puntjes:
de contactpuntjes staan X nokkenasgraden open.
Bij 1000 tpm = 360.000 graden /min dus X graden komt overheen met Y seconden.
Bij meer toeren heb je dus minder TIJD om de bobine op te laden.

Bij electronische ontsteking zorgt de onsteking er voor dat de bobine altijd Y ms wordt opgeladen. Dus afhankelijk van het toerental worden de graden aangepast door de electronische doos. De oplaadTIJD blijft altijd gelijk (ms)

Afhankelijk of je dwell meet in een percentage van de omwenteling of in graden verwisselt het vast/variabel.

Een visa ontsteking overleeft alleen een vaste oplaadtijd. De eendebobine overleeft alles. Helaas is de visa bobine beter geoptimaliseerd voor die ene oplaadtijd en dus sterker (vonk). Daar is niks aan aan te passen...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » di 29 mar, 2005 17:02

Afhankelijk of je dwell meet in een percentage van de omwenteling of in graden verwisselt het vast/variabel.
juste'm: ik denk in graden, jij denkt in oplaadtijd.

B.

Gesloten