Handremblokjes

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
gewatte
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Handremblokjes

Bericht door gewatte » zo 16 apr, 2023 22:19

Een geit waar ik vroeger aan werkte was een Diane 40 j terug. Wegens te dunne remschijf was dat toen bijna niet af te stellen, voor de autocontrole moest je dan een gebedje doen.
Deze week moet ik zulke blokjes plaatsen. Een excentriek is dat geloof ik. Zijn er lapmiddelen zoals de hefboom wat oplassen?

TC2CV
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 132
Lid geworden op: za 24 jul, 2010 10:18
Locatie: Ede

Re: Handremblokjes

Bericht door TC2CV » zo 16 apr, 2023 22:38

Vandaag mijn handrem gesteld en moest qua schroefdraad tot het uiterste gaan.

Heb ook naar de excentrieken gekeken, of daar heel veel aan bij te stellen was. Maar niet naar de dikte vd schijf.
\" Ik ben niet schizofreen, ik ben in m\'n eendje\"

gewatte
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Re: Handremblokjes

Bericht door gewatte » zo 16 apr, 2023 23:06

https://youtu.be/wyFoXMl99lg?t=175
Bij 3 klikken zouden de wielen wat moeten slepen, bij 5 klikken zouden wielen al moeten vast staan. :roll:
Misschien beginnen zoals in't filmpje. Denkelijk rekt de bowdenkabel niet of schuift slecht. Vet op de schijven kan ook door die rare aandrijfassen.
Die auto had ooit wel een lekke klauw, dus die remvoering kan rot zijn. Ik plaats er zeker nieuwe in.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Handremblokjes

Bericht door AZL57 » ma 17 apr, 2023 17:18

Als je wilt foetelen kun je misschien een schijfje achter de remblok leggen zodat ze wat verder naar voren geduwd worden.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2059
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Re: Handremblokjes

Bericht door Erikjan » wo 19 apr, 2023 00:05

Als je remschijf zo dun is dat je de blokjes niet meer kan afstellen wordt het wel tijd voor nieuwe remschijven. Remmen zijn het belangrijkste van een auto daar moet je niet mee rommelen.

Normaal is het afstellen van een handrem bij een een eens met remschijven simpel en zo gedaan.

gewatte
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Re: Handremblokjes

Bericht door gewatte » wo 19 apr, 2023 22:27

Nieuw zijn die blokjes ook niet dik. De excentriek kan je op manieren zetten, korte of lange hefboom.
Denkelijk moet ik een kassei meegeven om onder het wiel steken. In Spanje genoeg gezien.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Handremblokjes

Bericht door AZL57 » do 20 apr, 2023 18:24

Ze hadden origineel ook een houtblok erbij.
diverse Citroens, wat anders.

gewatte
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Re: Handremblokjes

Bericht door gewatte » do 20 apr, 2023 23:10

Toch in orde gekregen. Bij enkele blokjes kon je nog geen mes tussen schijf en blokje schuiven. Met een voelermaatje 10 geraakte ik er tussen. De uitlijning klauw tov remschijven leek me niet correct.
Remmenreiniger vervliegt te snel, dan maar ruitenreiniger erop om dat blokje in beweging te krijgen. Met een trekstaal eruit gehaald. Er zit zelf een verende lip om het blokje van de schijf te houden.
Bij opkrikken wielen gaan de aandrijfassen op 't chassis liggen. Weer iets geit-achtig waarbij je de wielen iets naar omhoog krikken moet aan de armen. De wielen draaien dan vrij om de excentrieken af te stellen.
Deze auto heeft wel een olielek voor onderaan links, uit dat pijpje ,dat komt dan op de remschijf terecht.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1922
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Re: Handremblokjes

Bericht door marcopr » za 22 apr, 2023 12:17

je kan ook de draagarm opkrikken. zodat het wiel van de grond komt en vrij kan draaien.
Gaat niet met de standaard krik.
Potkrik of een garage krik oid.
In die twee pijpjes zitten de stoterstangen en worden gesmeerd met motorolie. De pijpjes zitten met Brilrubbers oliedicht tegen het carter aan.
Als het goed is.
Brilrubbers kunnen oud worden en gaan lekken. het pijpje heeft een deuk op de aansluiting. eea is niet juist gemonteerd etc.
De enige manier om de lekkage te verhelpen is de cilinderkop demonteren. Alles lekker schoon en olievrij maken. eventuele deukjes uit de rand van de pijpjes halen.
Nieuw brilrubber monteren. en de zaak weer volgens de regels der kunst hermonteren.

succes
tweeceevees zijn leuk!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3025
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Handremblokjes

Bericht door Thijs » za 22 apr, 2023 15:15

Je kunt toch gewoon de auto op de grond laten staan en wat heen en weer duwen om te kijken of de blokjes goed afgesteld zijn?

Voordat je de kop er af haalt zou je de vulpijp kunnen testen.
Te veel carterdruk geeft ook rare lekkages.

Plaats reactie