Welke krik

Wat is een goede prijs voor een eend, een onderdeel of de reparatie.
Plaats reactie
RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Welke krik

Bericht door RHBoere » wo 9 aug, 2023 09:17

Hallo,

Sinds 18 jaar ben ik binnenkort weer in het bezit van een leuk eentje en daarmee keer ik ool terug op het forum. Aangezien er nog wel wat werk aan zit ben ik alvast wat basis gereedschap aan het zoeken.

Mijn oog viel daarbij op deze garagekrik plus assteunen:

https://www.datona.nl/autokrik-extra-la ... nen-3-ton/

Deze krik heeft een lifthoogte van 38cm. Ik wil graag mijn eend ook aan de voorkant kunnen liften, zodat beide wielen vrij komen. Ik heb goed lopen zoeken op het forum, maar het wordt me niet helemaal duidelijk of deze lifthoogte voldoende is voor deze toepassing.

Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?

Alvast bedankt voor de reactie!

Groet, Rutger Boere

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 507
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Welke krik

Bericht door verkuilm » do 10 aug, 2023 08:58

Je wilt in het aan de voorzijde in het midden de 2cv opkrikken?
zodat beide voorwielen los komen?
Doe ik ook wel idd.
Wel hele lompe krik al gaat dat wel werken.
ALs je kan kiezen en het gaat alleen om de eend neem dan een lage aluminium krik veel handiger.
Wat ik niet bij deze krik kan zien hoe hoog deze indien naar beneden.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Chris B
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: za 21 dec, 2013 23:36
Locatie: Akkrum

Re: Welke krik

Bericht door Chris B » do 10 aug, 2023 09:18

Een lifthoogte van 38cm is vrij weinig, probeer eentje te vinden met minimaal 50cm lifthoogte.

Die krik van Datona, een soortgelijk model heb ik lang geleden ook een keer gehad. Heeft het 2 jaar volgehouden, toen brak er een wieltje.
Ik wil je aanraden wat meer geld uit te trekken voor een degelijke krik, ga je veel meer plezier van hebben.
Deze heb ik 4 jaar geleden gekocht, bevalt perfect en veelzijdig, ook bruikbaar bij Citroënen die op hun buik liggen. Deze krik blijft ook heel bij stevig gebruik:
https://www.kippersrijssen.nl/product/g ... voetpedaal

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Welke krik

Bericht door AZL57 » do 10 aug, 2023 09:45

Een stuk hout geeft extra lifthoogte, zie ook dit in het 2cv reparatie handboek van citroen.
http://guillon2cv.free.fr/documents/dic ... che52.html
diverse Citroens, wat anders.

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Welke krik

Bericht door RHBoere » za 12 aug, 2023 15:36

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Duidelijk verhaal. Moet dus voor een hogere lift kiezen, liefst 50cm of meer. Ik had verwacht dat Daytona wel goede kwaliteit leverde. Wordt even goed nadenken. Wil wel goede spullen, maar de hobby is nieuw dus ook nog genoeg te kopen!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3027
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Welke krik

Bericht door Thijs » za 12 aug, 2023 17:52

Ik heb van die standaard garage krik die je bij bouwmarkt en Lidl en Aldi en zo kunt kopen.

Samen met een paar houten blokken en plankjes kun je daar alles mee doen bij een Eendachtige.


https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... hwQAvD_BwE

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3027
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Welke krik

Bericht door Thijs » za 12 aug, 2023 17:55


Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: Welke krik

Bericht door gillis » za 12 aug, 2023 18:08

Nee die goedkope van HBM is echt net niet. Blokken hout kan altijd...maar beter en veel fijner om gewoon een goed hoge krik te hebben.
Hangt ook af van je klus plannen, als echt lekker wil werken, dan is goed gereedschap zo veel fijner dan die 50 of 100 euro besparing.
onder druk wordt alles vloeibaar

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1873
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Re: Welke krik

Bericht door Boudewijn » za 12 aug, 2023 18:40

Mijn ervaring met krikken van Lidl en Aldi is dat ze gaan lekken bij het pompje. Voor een enkele keer gebruik zijn ze goed, maar niet voor een echte sleutelaar.

Ik heb zelf de krik van onderstaande link. Kan erg laag (i.v.m. de verlaagde auto's van mijn zoon) maar gaat ook lekker hoog. Ik heb hiervoor een soortgelijke krik van HBM gehad en die heeft het een jaar of 10 uitgehouden. Bij mij wordt de krik veel gebruikt omdat zowel mij zoon als schoonzoon hier regelmatig komen sleutelen.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... garagekrik
Schultenbräu das ist mein Bier !

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Welke krik

Bericht door RHBoere » zo 13 aug, 2023 23:29

Boudewijn schreef: za 12 aug, 2023 18:40 Mijn ervaring met krikken van Lidl en Aldi is dat ze gaan lekken bij het pompje. Voor een enkele keer gebruik zijn ze goed, maar niet voor een echte sleutelaar.

Ik heb zelf de krik van onderstaande link. Kan erg laag (i.v.m. de verlaagde auto's van mijn zoon) maar gaat ook lekker hoog. Ik heb hiervoor een soortgelijke krik van HBM gehad en die heeft het een jaar of 10 uitgehouden. Bij mij wordt de krik veel gebruikt omdat zowel mij zoon als schoonzoon hier regelmatig komen sleutelen.

https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... garagekrik
Dat is een mooi ding! Ik verwacht geen heavy user te worden, dus tandje minder kan voor mij wel. Maar deze is wel lekker laag. Even bij mijn ' gewone' auto's meten of ik dat nodig heb. Zo ja, dan is dit zeker een optie!

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Welke krik

Bericht door Data58 » ma 14 aug, 2023 08:49

Ongeacht welke krik je wilt gebruiken. In basis moet de krik eerst onder de auto passen. Wanneer de eend wat lager staat dan krijg je deze er aan de voorkant niet onder als het een forse krik is die de hoogte in een keer haalt. Ik heb een kleine krik en in mijn geval een Burton die ook lager staat. Dan werk ik in twee fasen. Eerst krikken tot de max hoogte van 38cm niet genoeg voor de wielen vrij te krijgen. Dan assteunen eronder dan nogmaals de krik in het midden vooronder achter de versnellingsbak met een houten blok ertussen zoals eerder aangegeven. Vervolgens de kriksteunen hoger zetten eventueel ook met blok ertussen voor passing. Het is veel werk maar ja als je niet dagelijks onder je eend of vergelijkbaar ligt is dit een werkbare en betaalbare oplossing.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Welke krik

Bericht door RHBoere » ma 14 aug, 2023 17:43

Data58 schreef: ma 14 aug, 2023 08:49 Ongeacht welke krik je wilt gebruiken. In basis moet de krik eerst onder de auto passen. Wanneer de eend wat lager staat dan krijg je deze er aan de voorkant niet onder als het een forse krik is die de hoogte in een keer haalt. Ik heb een kleine krik en in mijn geval een Burton die ook lager staat. Dan werk ik in twee fasen. Eerst krikken tot de max hoogte van 38cm niet genoeg voor de wielen vrij te krijgen. Dan assteunen eronder dan nogmaals de krik in het midden vooronder achter de versnellingsbak met een houten blok ertussen zoals eerder aangegeven. Vervolgens de kriksteunen hoger zetten eventueel ook met blok ertussen voor passing. Het is veel werk maar ja als je niet dagelijks onder je eend of vergelijkbaar ligt is dit een werkbare en betaalbare oplossing.
Dat is een verdraaid handige tip. Dan is 50cm dus altijd voldoende! Dank!

Plaats reactie