Eend na lange stilstand kort verplaatsen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Eend na lange stilstand kort verplaatsen

Bericht door shorttrack » zo 20 aug, 2023 11:54

Hallo.


Onze eend staat ondertussen al 5 jaar stil. ik denk dat ik hem 3 jaar geleden voor het laatste gestart heb om even buiten te rijden voor hem te wassen.

Hij staat bij mijn schoonvader nu. Ik heb helaas daar niet de plek en ook niet de tijd om er aan te werken. Ik zou hem dus bij mij op de parkeer plaats willen zetten om hem hier na te kunnen kijken.

De afstand tussen mij en mijn schoonvader is ongeveer 10km. Ik dacht er zelf aan om hem gewoon naar hier te rijden. Daar de binnenwegen. Dit is uiteraard niet perse verstandig maar ik wil er niet te veel geld aan uitgeven om hem naar hier te krijgen. Heb geen andere auto en ken niemand met een trekhaak.

Zou het kwaad kunnen als ik hem nu gewoon start en 10km mee rijd? Zonder olie te vervangen en dergelijken. Ik ga wel even wat verse benzine erin moeten doen waarschijnlijk.
Ik wil hem hier bij mij thuis nakijken er verder rijklaar willen maken voor de keuren.

Het betreft een eend om in te rijden. Het is zeker niet meer moeders mooiste en hiervoor was het ook onze dagelijkse auto die weinig gebruikt werd.

Moet ik buiten de motor nog ergens anders rekening mee houden? Bannenspanning even controleren wellicht. En remmen ook nakijken? staat nu wat lichte roest op de schijven. Of schuurt dit er vanzelf af tijdens het rijden?
2cv special 1986

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3027
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Eend na lange stilstand kort verplaatsen

Bericht door Thijs » zo 20 aug, 2023 16:18

Als het mijn auto was had ik de motor niet eerder gestart dan dat het spruitstuk er af was en de in- en uitlaatpoorten schoongemaakt zijn.

Er zit na een paar jaar gegarandeerd rotzooi in en dat ga je met starten tussen de kleppen persen en opzuigen, komt tussen de cilinders en uiteindelijk in de krukas en nokkenas.

Maar ach, het is jouw auto.

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Eend na lange stilstand kort verplaatsen

Bericht door hobbes » zo 20 aug, 2023 22:08

Je kunt van mij wel een triangel lenen, compleet met lichtbalk. Als de eend gewoon compleet in de schuur heeft gestaan al die tijd dan durf ik hem wel te startten. Draai met de hand de motor even rond, check het oliepeil, vroeg door schakelen en tuf rustig naar huis. indien je nog een geldig kenteken hebt van een andere eend zou je die er ook nog even op kunnen hangen :wink:
met eendige groeten,

hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

Re: Eend na lange stilstand kort verplaatsen

Bericht door hobbes » zo 20 aug, 2023 22:10

o ja, ververs wel de benzine, ook die in de carburateur. juist daar wil nog wel eens na langere tijd wat smurrie in komen en dan heeft je eend er na 2 kilometer ook geen zin meer in :roll:
met eendige groeten,

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3027
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Re: Eend na lange stilstand kort verplaatsen

Bericht door Thijs » zo 20 aug, 2023 22:11

Het spruitstuk roest als een malle aan de binnenzijde.
Dat valt allemaal in de in- en uitlaatpoorten.....

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 507
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Eend na lange stilstand kort verplaatsen

Bericht door verkuilm » ma 21 aug, 2023 07:47

Dat spruitstuk, klopt, al hangt het wel hoe droog de auto staat. Zelf doe ik daar ook weinig mee.
Maar je neemt een gok.

Wel verzekeren etc kan ook voor een dag.

ja 5 jaar, hangt erom of de benzine dag nog goed is, na paar jaar werkt dat niet meer.
Ik zou die er uit laten lopen en nieuwe erin. Maar je kan altijd even starten, kwaad kan het niet.
maar tank dop eraf en het ruikt vreemd, dan eruit.

inderdaad zeker olie checken en met de hand slingeren.
EN, grote kans benzine pomp stuk, die kunnen daar niet tegen. nwe bestellen. en meenemen. doet ie het toch stuur je m terug.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
shorttrack
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 194
Lid geworden op: vr 1 aug, 2014 12:24
Locatie: Sint Niklaas

Re: Eend na lange stilstand kort verplaatsen

Bericht door shorttrack » ma 21 aug, 2023 14:49

Olie pijl staat nog zoals ik hem achter liet. Kan me niet goed meer herinneren of ik die kort voor de stalling nog vervangen heb.

De auto staat droog in een schuur waarvan de grote garagedeuren altijd open staan. Er ligt enkel een laag stof op momenteel.

Wanneer ik de motor verving had ik het spruitstuk van de nieuwe(van het autokerkhof) motor er ook even af gehaald. Daar zat toen wel gruis in. Deze er een half jaar voor de stalling ingezet. Heb toen het spruitstuk van de oude motor erop gezet omdat deze er veel beter uit zag.
2cv special 1986

Plaats reactie