Motor start niet na helicoil

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Vonk2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 25 sep, 2023 18:50
Locatie: Delft

Motor start niet na helicoil

Bericht door Vonk2cv » wo 11 okt, 2023 16:25

Een tijd terug pech gehad op de A12 met mijn eend uit 1965 met 18pk motortje. De bougies aan de linker kant was eruit geknald en had het schroefdraad meegenomen. Daarvoor draaide de motor als een zonnetje.

ANWB gebeld en meneer heeft er een helicoil erin gezet. Volgens hem hoefde schraapsel afzuigen niet met de truc om op 1 cylinder de motor te starten (zonder bougies in de getapte kant). Dat gedaan en starte direct. Vervolgens bougies aan de helicoil kant ook erin, waarna die NIET meer wilde starten.

De afgelopen tijd geprobeerd het probleem te achterhalen, maar ik ben radeloos. Hieronder een overzicht van wat ik heb nagelopen:

- Accu opgeladen want die was redelijk leeg na eindeloos proberen
- Bougies vonken netjes (ook nieuwe bougies geprobeerd)
- Benzine toevoer is goed
- Startmotor draait goed
- Kleppen gecheckt maar die staan perfect

Hebben jullie suggesties wat het probleem zou kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door Data58 » wo 11 okt, 2023 23:43

Dit is zeker om gek van te worden. Doet het daarvoor en nu na reparatie niet meer. Je zegt dat de bougies vonken. Hoe heb je dat getest? De vraag is of de bougies ook vonkt in de cilinder.
Probeer tijdens het starten de bougies kabel een voor een los te halen bij de bobine en kijk op kleine afstand met de connector die je bloot hebt gemaakt uit de dop of hier een vonk overspringt.
Heb je overigens al geprobeerd om weer met alleen een kant de bougies er in te starten.

Voor bovenstaande test zijn ook testtools te koop die je tussen bougies en kabel zet. Een lampje laat zien dat de bougies spanning krijgt en vonkt.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Raytheman
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 128
Lid geworden op: zo 21 aug, 2022 07:27

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door Raytheman » do 12 okt, 2023 16:36

Even compressie meten. Ben ook benieuwd wat de reden was van het eruit knallen van de bougie (inclusief de schroefdraad)

Gebruikersavatar
IVARIO
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 330
Lid geworden op: do 23 apr, 2015 23:04
Locatie: Heist-op-den-Berg (B)

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door IVARIO » vr 13 okt, 2023 13:21

Ja, ik zou in dit geval ook de compressie meten
Claudette: 2CV6 Spécial van 1987

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door AZL57 » vr 13 okt, 2023 14:22

De schroefdraad gaat meestal kapot door het te hard aandraaien van de bougies, Op gegeven moment is de draad zo beschadigd dat de compressie de rest van de draad met de bougie eruit slaat.
diverse Citroens, wat anders.

Vonk2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 25 sep, 2023 18:50
Locatie: Delft

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door Vonk2cv » vr 13 okt, 2023 16:40

Data58 schreef: wo 11 okt, 2023 23:43 Dit is zeker om gek van te worden. Doet het daarvoor en nu na reparatie niet meer. Je zegt dat de bougies vonken. Hoe heb je dat getest? De vraag is of de bougies ook vonkt in de cilinder.
Probeer tijdens het starten de bougies kabel een voor een los te halen bij de bobine en kijk op kleine afstand met de connector die je bloot hebt gemaakt uit de dop of hier een vonk overspringt.
Heb je overigens al geprobeerd om weer met alleen een kant de bougies er in te starten.

Voor bovenstaande test zijn ook testtools te koop die je tussen bougies en kabel zet. Een lampje laat zien dat de bougies spanning krijgt en vonkt.


Zeker om gek van te worden...

Dank voor je antwoord en tips.

Ik heb de vonk eerder getest door de bougies tegen de cilinderkop te houden. Zal nu kijken of hij het in de cilinder doet.
En ook zeker geprobeerd om alleen aan een kant de bougies er in te starten maar dat doet hij niet helaas.

Vonk2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 25 sep, 2023 18:50
Locatie: Delft

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door Vonk2cv » vr 13 okt, 2023 16:43

Raytheman schreef: do 12 okt, 2023 16:36 Even compressie meten. Ben ook benieuwd wat de reden was van het eruit knallen van de bougie (inclusief de schroefdraad)
Zal zoals jullie zeggen de compressie binnenkort meten wanneer dat apparaat bezorgd wordt!

En het schroefdraad was al slecht hiervoor. Ik vermoed dat de bougies er ooit scheef in is gedraaid want bij mij ging hij er ook soms scheef in. Alleen het schroefdraad dieper was nog goed, maar dat heeft het uiteindelijk dus ook begeven. Kort ervoor had ik de bougies ook gewisseld, dus daar heb ik misschien ook het laatste beetje schroefdraad kapot gedraaid.

Achteraf gezien misschien preventief een helicoil moeten zetten, maarja dat weet je ook nu pas.

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door Data58 » vr 13 okt, 2023 19:54

Als je beiden bougies op vonken heb getest bij de cilinder dan mag je redelijkerwijze aannemen dat deze het ook in de cilinderkop doet.

Drie elementen zorgen voor de ontbranding.
1. Brandstof
2. Lucht
3. Ontsteking

Je hebt al gekeken of je brandstof had. Dat was neem ik aan uit de leiding direct van de brandstofpomp.
Luchtfilter is vrij en schoon
Ontsteking is 123? Staat nog steeds goed op tijd?

Wat al eerder is aangegeven waarom eruit geknald. Misschien is je carburateur vervuilt of vuiltje. Heeft hij een keer geploft vanwege verkeerde lucht brandstof verhouding.
Ik zou de sproeiers controleren aangezien de rest van de punten kloppen. Dan is het mits de ontsteking goed staat, maar waarom zou deze veranderd zijn als hieraan niets is gewijzigd, toch iets met de brandstof. Ik denk dat er een vuiltje zit in een van de sproeiers. Daar zou ik op willen inzetten 😉
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

gewatte
Beginner
Beginner
Berichten: 43
Lid geworden op: za 6 jun, 2020 21:44

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door gewatte » za 14 okt, 2023 22:26

Start hij met remmenreiniger even?
Compressieverlies door spanen tussen klep en zitting kan ook.
Er zijn er die de bougies te licht vastzetten zeker de al gebruikte. Bij nieuwe plet men de sluitring zodat deze ietwat meegaan met het krimpen en uitzetten bij warme en koude motor.
Mits de bougie eruit gevlogen is, -zal het porselein gebarsten zijn-De bougiekabel of dop inwendig stuk zijn.

Vonk2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 25 sep, 2023 18:50
Locatie: Delft

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door Vonk2cv » ma 16 okt, 2023 02:19

Data58 schreef: vr 13 okt, 2023 19:54 Als je beiden bougies op vonken heb getest bij de cilinder dan mag je redelijkerwijze aannemen dat deze het ook in de cilinderkop doet.

Drie elementen zorgen voor de ontbranding.
1. Brandstof
2. Lucht
3. Ontsteking

Je hebt al gekeken of je brandstof had. Dat was neem ik aan uit de leiding direct van de brandstofpomp.
Luchtfilter is vrij en schoon
Ontsteking is 123? Staat nog steeds goed op tijd?

Wat al eerder is aangegeven waarom eruit geknald. Misschien is je carburateur vervuilt of vuiltje. Heeft hij een keer geploft vanwege verkeerde lucht brandstof verhouding.
Ik zou de sproeiers controleren aangezien de rest van de punten kloppen. Dan is het mits de ontsteking goed staat, maar waarom zou deze veranderd zijn als hieraan niets is gewijzigd, toch iets met de brandstof. Ik denk dat er een vuiltje zit in een van de sproeiers. Daar zou ik op willen inzetten 😉

Ben er bijna! Vandaag heeft hij heel even gestart, daarna niet meer.

Goeie suggesties. Bedankt! Zoals je zegt is er wel eens een plof geweest vanwege foute verhouding. In het verleden toen de carburateur moeten stellen. Het is een SOLEX 28 CBI want de eend heeft een centrifugaal koppeling.

Vandaag nog eens van alles nagelopen. Toch om zeker te zijn de kleppen gecheckt en de timing van de 123 ontsteking nogmaals gesteld. Alles stond goed, maar toch nog maar een 2e keer controleren want kan geen kwaad.

1. Brandstof: Heb een goede hap brandstof geproeft bij het testen... Dat zit goed.

2. Lucht: De sproeiers nagelopen maar ze waren allemaal schoon. Geprobeerd te starten, niks. Toen een beetje met de mengstelselschroef gespeeld, Nog een keer proberen... en toen starte hij opeens moeizaam. Wel eerst op 1 cylinder, waarna de 2e (slechte bougies kant) kort ook mee ging werken. Toen hij af sloeg nog eens geprobeerd, maar daarna wilde hij niet meer. Had wel af een toe een plof.

3. Ontsteking: 123 timing gesteld, recent geplaatste nieuwe bobine, goede bougieskabels, nieuwe bougies, vonkt aan allebei de kanten en ook in de cylinder. Weet zeker dat dit allemaal goed is.

Heb overigens ook met remmenreiniger in de carburateur gespoten en toen geprobeerd te starten maar dat maakte geen verschil. Wat wel hielp was een beetje 15W40 olie in de cylinderkant van de helicoil gieten. Had online gelezen dat dit kon helpen. Dat gecombineerd met de mengstelselschroef heeft hem eventjes laten werken. Frustrerend dat hij daarna niet wilde starten. Ook een tijd gewacht in het geval dat hij bezopen is geraakt met benzine. Maakte geen verschil.

Nu besloten om de carburateur er uit te halen en de aankomende dagen goed schoon te maken, nieuwe pakkingen, sproeiers nalopen, etc.

Compressiemeter is ook nog niet binnen, maar zal kijken of een verschil in compressie eventueel de reden is dat hij één sterkere cylinder heeft.

Vonk2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 25 sep, 2023 18:50
Locatie: Delft

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door Vonk2cv » ma 16 okt, 2023 02:24

gewatte schreef: za 14 okt, 2023 22:26 Start hij met remmenreiniger even?
Compressieverlies door spanen tussen klep en zitting kan ook.
Er zijn er die de bougies te licht vastzetten zeker de al gebruikte. Bij nieuwe plet men de sluitring zodat deze ietwat meegaan met het krimpen en uitzetten bij warme en koude motor.
Mits de bougie eruit gevlogen is, -zal het porselein gebarsten zijn-De bougiekabel of dop inwendig stuk zijn.
Bedankt voor de suggesties!

Remmenreuinger maakt geen verschil.
Heb de kleppen even bekeken en ze lijken redelijk schoon. De zuiger ziet er wat minder netjes uit met zwart roet en hier en zijn kleine spanen.
De bougies zijn nieuw en er goed ingedraaid, maar ook weer niet te hard ;)

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door Data58 » ma 16 okt, 2023 09:16

Je bent goed druk geweest maar uiteindelijk ga je er komen. Viel mij wel op dat je bij punt één zei dat je brandstof hebt geproefd. De test voor brandstof toevoer wordt gedaan door de slang bij de carburateur los te halen en dan te zien of de pomp zijn werking goed doet door te bekijken of er voldoende benzine in potje stroomt. Mogelijk bedoel je dat je de eerste brandstof hebt moeten aanzuigen en daarna werkte het pompje.

Het idee dat er mogelijk een minuscuul schroefdraadrestje tussen de klep en klepzitting van de uitlaatklep is blijven hangen is een optie. Dat ga je meten bij de compressietest. Je wilt minimaal rond de 9 atmosfeer en liefst meer zien. Normaal gesproken met warme motor maar goed is indicatief.
Andere test wanneer je kop eraf is, zijn beide kleppen gesloten. Doe dan wat wasbenzine in de cilinderkop die je ondersteboven houdt (wel met bougie erin ;-) ) Dan mag het door de kleppen heen niet nat worden aan de inlaat en uitlaatzijde.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Vonk2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 25 sep, 2023 18:50
Locatie: Delft

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door Vonk2cv » di 17 okt, 2023 20:24

Hij rijd!!!

Vandaag de carburateur gereviseerd en weer terug de motor in. Geprobeerd te starten, maar niks.

Toen de compressie gemeten, en deze was behoorlijk slecht! Er is 5 bar aan de 'goeie' kant en maar 1,5 bar aan de helicoil kant. Voor de 425cc zou perfecte compressie 7 bar moeten zijn. Misschien zat er toch een schraapsel tussen de klep. Nog een scheutje olie in de cylinder om eventuele problemen met de zuigveren te omzeilen en dat was de truc. Daarna starte die goed! Er kwam wel een aardige pluim rook vanaf, maar dat is te verwachten met olie in de cylinder.

Al heb ik nu een heel kort ritje gereden, vermoed ik dat ik binnenkort toch de zuiger en kleppen moet reviseren (of iig controleren). De compressie belooft niet veel goeds.

Bedankt voor jullie hulp! In de toekomst zal ik nog wel updaten als ik de motor uit elkaar haal.
Bijlagen
IMG_20231017_142409.jpg

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door Geert » do 19 okt, 2023 07:45

Ik heb geen ervaring met helicoils, maar zou die eventueel niet kunnen lekken?

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: Motor start niet na helicoil

Bericht door Data58 » ma 30 okt, 2023 12:02

Geert schreef: do 19 okt, 2023 07:45 Ik heb geen ervaring met helicoils, maar zou die eventueel niet kunnen lekken?
Nee een helicoil zal niet lekken. Dan moet je wel heel gek aan het werk zijn gegaan.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Plaats reactie