Wat komt er uit de uitlaat?

Plaats reactie
RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Wat komt er uit de uitlaat?

Bericht door RHBoere » za 11 nov, 2023 19:09

Hallo,

Ik ben bezig met een 2cv project (project wat laatst te koop stond op dit forum!).

De vorige eigenaar had alles al een keer uit elkaar gehad en veel onderdelen vervangen, de basis is daardoor best goed,

Omdat de motor lang heeft stilgestaan en een lekkage op de olieaansluiting van de cilinderkop had, heb ik de koppen eraf gehaald en alles goed schoongemaakt (veel rotzooi uit spruitstuk). Cilinders en zuigerveren zagen er goed uit en de kleppen sloten ook goed. De uitlaatklep seals heb ik ook nog vervangen.

Vandaag voor het eerst gestart en dat ging best soepel (na hem eerst verzopen te hebben :D)

Motortje draait best goed, maar er komt wel een hoop zwarte derrie uit de uitlaat. (Zie foto). Als ik mijn vinger in de uitlaat stop dan komt die er ook nat en vies uit. Als ik in de uitlaat zelf kijk ziet het er daarentegen best schoon uit. Helaas kan ik nog geen proefrit maken (geen APK en ook nog geen chassisnummer). Ik probeer nu in te schatten of dit gewoon rommel is uit de uitlaat of is er meer aan de hand en moet de boel toch weer uit elkaar?

Iemand ervaring met ditzelfde fenomeen?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Rutger
Bijlagen
Screenshot_20231111_184631_Gallery.jpg

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 434
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Re: Wat komt er uit de uitlaat?

Bericht door Denny » za 11 nov, 2023 19:21

Mengsel te rijk wat hij binnenkrijgt als de choke er op staat. Als de motor warm is en de choke eraf is is het weg. Mijn eend doet dat ook als hij koud is.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: Wat komt er uit de uitlaat?

Bericht door AZL57 » za 11 nov, 2023 19:26

Condens met roet.
diverse Citroens, wat anders.

RHBoere
Beginner
Beginner
Berichten: 19
Lid geworden op: di 20 jun, 2023 23:18

Re: Wat komt er uit de uitlaat?

Bericht door RHBoere » za 11 nov, 2023 20:06

Dat klinkt allemaal vrij onschuldig. Ik heb hem ook vlink verzopen bij het starten (grote steekvlam uit luchtinlaat), dus klinkt niet heel onlogisch dat het menksel wat de rijk was.Maar de cocktail die uit de uitlaat komt lijkt net olie, dus ik dacht even aan wat ergers!

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 507
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: Wat komt er uit de uitlaat?

Bericht door verkuilm » za 11 nov, 2023 20:23

Dat is inderdaad condens, wel normaal, je zou stuk moeten rijden dat uitlaat goed heet wordt. Maar zonder apk etc wel lastig.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Plaats reactie