slecht schakelen in 1e versnelling

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
hobbes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 972
Lid geworden op: vr 18 mar, 2005 22:24
Locatie: Marknesse (n.o.p)

slecht schakelen in 1e versnelling

Bericht door hobbes » wo 15 nov, 2023 20:30

Al een tijdje heb ik bij de Dyane dat de 1e versnelling slecht wil oppakken. Met de andere versnellingen heb ik eigenlijk geen problemen. Ik heb de steun onder de versnellingsbak al vervangen, het schakelheveltje vernieuwd, de schakelpook zelf vervangen. het probleem blijft. Bij stiltaan inschakelen gaat wel maar je voelt dat ie slecht pakt, hij schiet ook wel eens uit de versnelling.

Wie weet wat ik daar aan kan / moet doen?

Met eendige groeten uit de polder.
met eendige groeten,

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: slecht schakelen in 1e versnelling

Bericht door AZL57 » wo 15 nov, 2023 20:47

Slijtage of verstelling van de schakelvork in de bak? Wat doet de achteruit die wordt door de zelfde vork bediend? Schakelt die mogelijk eerder in?
diverse Citroens, wat anders.

KarelMarien!
Beginner
Beginner
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 1 jun, 2020 17:34

Re: slecht schakelen in 1e versnelling

Bericht door KarelMarien! » wo 15 nov, 2023 21:55

Als de koppeling en vrije slag goed zijn dan den ik ruimte op de as van de gaffel. Deze is uitgesleten. Heb ik ook gehad steeds bij de eerste versnelling inschakelen bij stilstand steeds meer tandenpoetsen. Het werd steeds erger dat ik niet meer in zijn 1 kon krijgen. Ik heb busjes laten draaien voor de gaffel. De gaffelas is sterker dan het bakhuis. Die was uitgesleten. Daarna was het probleem weg en schakelde weer als een nieuwe.

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: slecht schakelen in 1e versnelling

Bericht door Data58 » do 16 nov, 2023 20:56

Je hebt al de nodige zaken vervangen en gecheckt. Ik mis nog of je schakelstang overbrenging vrij is van de kachelslang. Komt ook nog al eens voor.
Verder is de check zoals beschreven op afstelling en speling op de schakelas eventueel zelf te doen. Daarvoor moet de deksel van de versnellingsbak worden verwijderd. LET OP als je dat doet vooraan bij het bultje zit een veertje onder de deksel. Deze wil je niet kwijtraken dan wel in je bak laten vallen.
Voor afstellen is wel een specifieke calibreersleutel nodig.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

Plaats reactie