te hard stationair en co schroef helemaal in

Plaats reactie
jeroendo
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 4 dec, 2023 18:53

te hard stationair en co schroef helemaal in

Bericht door jeroendo » ma 4 dec, 2023 19:04

Hallo allen,

Ik heb net ontdekt dat mijn Dyane het hardst en mooist loopt met de stelschroef CO helemaal in, rechtsom erin gedraaid bedoel ik. Nu meen ik me te herrinneren dat hij juist af zou moeten slaan. Hij loopt dan zo hard dat ik 'm niet meer fatsoenlijk langzamer kan laten lopen met de gasklep schroef. Iemand een idee waar dit op duidt? Voor deze "behandeling" en misschien nu nog heb/had ik last van veel zwarte rook en afslaan.
Alvast dank!

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Bericht door AZL57 » di 5 dec, 2023 11:20

Zwarte rook lijkt me een te rijk mengsel. Heb je de goede sproeiers in de carburateur?
diverse Citroens, wat anders.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1513
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Bericht door Yannick » di 5 dec, 2023 11:53

Vaak wordt valse lucht als oorzaak gezien maar de oorzaak is meestal dat je gasklep zo afgesteld is (te ver open) dat je carburateur niet in zijn stationair gebied werkt maar erboven. De mengschroef heeft dan ook geen functie.

Kijken of alles luchtdicht is (spruitstuk, onderaan carburateur), stationairsproeier schoonmaken, nakijken of alle sproeiermaten goed zijn en teruggaan naar een +- standaardafstelling van de carburateur.
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Bericht door gillis » di 5 dec, 2023 23:09

Alle veertjes van gaskleppen nog in orde?
onder druk wordt alles vloeibaar

jeroendo
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 4 dec, 2023 18:53

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Bericht door jeroendo » wo 6 dec, 2023 00:16

Ja veertjes zijn goed. Het rare is: dan staat ie veel te hard te draaien en nog geen 4 seconden later kan ie heel langzaam stationair lopen en zelfs afslaan. Bij een volgende startpoging kan het alweer te hard staan. Onbegrijpenlijk? Nieuwe statiobaire sproeier erin zit ik aan te denken..

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4976
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Bericht door AZL57 » wo 6 dec, 2023 17:38

Een goede reiniging van de carburateur om te beginnen...ultrasoon bijvoorbeeld.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 640
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Bericht door gillis » do 7 dec, 2023 05:00

En schone volle tank.
ik rij mijn tank nooit ver leeg. Trek je vuil mee...als de tank niet zeker schoon is.
onder druk wordt alles vloeibaar

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 507
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Bericht door verkuilm » do 7 dec, 2023 07:27

Vuil is het niet, dan verstopt ie en slaat ie af.
Als die niet meer goed is af te stellen, idd valse lucht.
Bijvoorbeeld die dikkeplaat onder de carburateur, die scheuren.
Maar als het heel erg wisselt. dan ben ik redelijk zeker van, asje gasklep heeft spelling.
Door het gas geven en weer los laten komt asje steeds in andere stand en lekt soms veel en soms weinig.
Ik had dat met de 2cv ook revisi gekocht.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
toon beekers
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 107
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Bericht door toon beekers » do 7 dec, 2023 10:39

Mijn mehari had jaren geleden vergelijkbaar probleem, stationair niet af te stellen. B-revisie carburateur beste koop / oplossing.
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5833
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Bericht door backfire » zo 10 dec, 2023 11:52

Ik zou eerst eens beginnen met het controleren van de sproeiers en zo te lezen eerst maar eens je stationair sproeier. Het lijkt er op dat je hem aan het afstellen bent op de primaire sproeier.

Gebruikersavatar
Data58
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 193
Lid geworden op: do 29 nov, 2018 21:51
Locatie: Zwolle

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in

Bericht door Data58 » ma 11 dec, 2023 00:40

Er van uit gaande dat je carburateur niet vuil is. Spuit bij lopende motor wat remreiniger rond om je carburateur, Bij asjes, voet carburateur rondom en aansluiting spruitstuk inlaat. Niet uitlaat want als deze heet is heb je met remreiniger een probleem. Is brandbaar. Maar goed als bij het spuiten van de remreiniger je stationair toerental wijzigt heb je een lekkage en valse lucht waardoor je de carburateur niet goed kunt afstellen.
Patrick
Burton 2CV #1305 [origineel 1982 en na bouw RDW goedgekeurd 2020]
Honda CX500 [1978 verkocht]

jeroendo
Beginner
Beginner
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 4 dec, 2023 18:53

Re: te hard stationair en co schroef helemaal in:OPGELOST

Bericht door jeroendo » di 19 dec, 2023 23:11

Het probleem is opgelost; en nieuwe stationaire sproeier erinzetten was de oplossing. De oude regelmatig schoongeblazen maar leek niet te helpen (wel te veranderen zodat ik het gevoel kreeg in de buurt te zitten) De co schroef moest ik ook weer minder ver indraaien nu om 'm mooi te laten lopen, ook slaat hij "vertrouwd" weer af als je deze te ver inschroeft. De zwarte rook bij flink op het pedaal trappen heb ik nog niet gefixt, ik schat in te grote sproeiers.

Plaats reactie