hoe hard moeten de banden

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
vlugge frits
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: za 22 mei, 2004 10:44
Locatie: Borne

hoe hard moeten de banden

Bericht door vlugge frits » do 24 mar, 2005 19:22

De zon scheen weer eens 8) . Dus van de week weer voor het eerst met de eend een tochtje gemaakt. Na enkele maanden carport weer even in de frisse lucht.
Dat was weer even genieten :D .
De eend zat vol met stof, maar het was weer starten en lopen. De banden waren wel wat zacht.
Kan iemand me misschien vertellen hoe hard de banden opgepompt moeten worden?

groet Frits

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » do 24 mar, 2005 19:32

Hoi

Hangt van je eigen smaak af, voorgeschreven is 1.8 achter en 1.4 voor, ik vind 1,8-2 rondom veel beter rijden.

groet frank

Casonline
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 277
Lid geworden op: za 3 jul, 2004 20:01
Locatie: Schiedam

Bericht door Casonline » do 24 mar, 2005 21:37

Denk je niet dat citroen heeft nagedacht over de banden spanning??
Als je de banden te hard maakt heb je minder grip en slijten je banden verkeerd. Ik heb gemerkt dat bij te harde banden vooral bij remmen met nat weer je veel sneller gaat slippen (moet je wel stevig remmen hoor, maar je zal een noodstop moeten maken) . Ik zou gewoon lekker de voorgeschreven spanning aanhouden 1.4 voor 1.8 achter. Staat toch niet voor niets op je deurtje (althans bij mij dan).

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » vr 25 mar, 2005 10:05

Dat is dus persoonlijk, ik vind dat hij verschrikkelijk onderstuurd dwijlt in de bocht met 1,4 en bij 1,8-2 stuurt hij veel lekkerder, maar ieder mag zelf bedenken hoe hij zijn banden wil hebben.

groet Frank

Bjorn
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 7 apr, 2003 15:34
Locatie: Ovezande (zeeland)

Bericht door Bjorn » vr 25 mar, 2005 10:45

ligt ook een beetje aan welke banden je hebt. Ik heb Firestones die pomp ik altijd (opadvies van de bandenspecialist) op tot 2.o Bar
AZ A2 '70
AK400 '76

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » vr 25 mar, 2005 12:13

iemand die zichzelf 'vlugge Frits' noemt kan z'n voorbanden misschien beter wat harder oppompen. Probeer het eens uit op een rotonde.

Gebruikersavatar
Handjes
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 595
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 11:52

Bericht door Handjes » vr 25 mar, 2005 17:39

Bullit schreef:iemand die zichzelf 'vlugge Frits' noemt kan z'n voorbanden misschien beter wat harder oppompen. Probeer het eens uit op een rotonde.
Juist niet. Met 1.4 voor en 1.8 achter heb je het ideale oppervlakteraakvlak. Als je de banden harder oppompt, gaan ze bol staan en juist sneller glijden (en dus juist meer onderstuur, hoewel het misschien lekkerder voelt sturen...). Wil je sportief rijden? Koop een Ferrari. Wil je veilig en met veel grip met je 2cv rijden, hanteer dan de voorgeschreven bandenspanning. Je mag daar gerust wel 0,2 boven zitten.
La vie est belle.

vlugge frits
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: za 22 mei, 2004 10:44
Locatie: Borne

Bericht door vlugge frits » vr 25 mar, 2005 20:34

Vlug staat in mijn geval niet voor snel. Ik ga liever voor de veilige optie. Met vrouw en 2 kids achterin, ben ik al blij als ik de 80 haal en mijd ik snelwegen.
Trouwens hard rijdend, met dak open, dan waaien de kinderen weg.

betty
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 135
Lid geworden op: zo 28 mar, 2004 21:36
Locatie: Who Cares

Bericht door betty » za 26 mar, 2005 13:42

Vlugge frits... hoeft idd niet te betekenen dat je snel rijdt :wink:
You can't pee like a puppy if you want to run with the wolves!!!

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » za 26 mar, 2005 14:43

Handjes schreef:
Bullit schreef:iemand die zichzelf 'vlugge Frits' noemt kan z'n voorbanden misschien beter wat harder oppompen. Probeer het eens uit op een rotonde.
Juist niet. Met 1.4 voor en 1.8 achter heb je het ideale oppervlakteraakvlak. Als je de banden harder oppompt, gaan ze bol staan en juist sneller glijden (en dus juist meer onderstuur, hoewel het misschien lekkerder voelt sturen...). Wil je sportief rijden? Koop een Ferrari. Wil je veilig en met veel grip met je 2cv rijden, hanteer dan de voorgeschreven bandenspanning. Je mag daar gerust wel 0,2 boven zitten.
Met zachtere banden heb je meer 'onderstuur'. Probeer het zelf maar (rotonde's zijn een ideaal testcircuit). Raakvlak is niet alles, het gaat ook om de vervorming van de band.

En op je ferrari/golf cliche ga ik niet in :wink:

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » za 26 mar, 2005 15:51

Ik heb Michelin en ik zet ze op 1.6 van voor en 2 van achter. 1.8 van voor en 2.2 van achter stuurt inderdaad beter. Dan heb je gratis servo, persoonlijk vind ik dat het plezanter is als ze keihard zijn opgepompt maar ik heb gehoord dat het niet goed is voor de banden en aangezien ik nog redelijk lang wil genieten van mijn michelins doe ik het niet.
1.4 en 1.8 stuurt te zwaar naar mijn goesting, vooral als je moet parkeren en als je stilstaat daarom zet ik die van mij er tussen in. Ik dacht te hebben gelezen dat plus 0.2 bar geen kwaad kan, alleen dat het comfortabeler is voor de bestuurder.

Bullit
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 315
Lid geworden op: di 18 mar, 2003 21:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door Bullit » za 26 mar, 2005 17:36

Een te zacht opgepompte band slijt meer aan de zijkanten van het loopvlak. Een te hard opgepompte band slijt in het midden van het loopvlak. Met een druk van 1.8-2 (voor) slijten ze nog steeds meer aan de zijkant dan in het midden, dus dat is echt niet te hard. Ik heb eigenlijk nog nooit een band op een eend gezien die in het midden versleten was: dat komt natuurlijk omdat mensen te lang met te lege banden rijden, maar volgens mij ook door de wielophanging van een eend.

Wellicht dat de waarden die citroen aanraadt nog iets te maken hebben met frotteurs/batteurs?? Nee, dat zullen ze toch wel aangepast hebben. Misschien dat het dan om het opvangen van kleine oneffenheden in de weg gaat. Ik heb er geen verklaring voor.

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » za 26 mar, 2005 20:16

Dus ze mogen 1.8 bar en 2.2 van achter? Want dan ga ik morgen ze oppompen. Dat stuurt wel een pak beter :D

Green-Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1365
Lid geworden op: vr 7 nov, 2003 21:04
Locatie: Zierikzee

Bericht door Green-Duckman » zo 27 mar, 2005 22:10

Daar ben ik het helemaal mee eens!
ik heb nog nooit banden gezien die in het midden van het loopvlak zijn versleten! Dat ligt wwarschijnlijk gewoon aan de constructie van de
wielophanging, kijk maar naar de wielen in uiterste stuur stand!!
Het kan zeker geen kwijt om de banden wat voller op te pompen.
ik heb zelf mijn bandjes rondom op 2 bar staan. Stuurt lekker ligt, en remmen gaat nog zeer goed!
2cv Vert Bambou '79

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » ma 28 mar, 2005 12:56

Ik heb ze vandaag opgepompt tot 1.8 bar van voor en 2.2 van achter. Ik moet zeggen, ze stuurt licht, baanligging vind ik veel beter (bochtwerk) en ik krijg minder kramp in mijn armen wanneer ze stilstaat want dan is het geen gemakkelijke dame!

Plaats reactie