hoe hard moeten de banden

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 4 apr, 2005 12:08

Lelijke Eend schreef:Niet van dit topic. Maar ik hoor her en der 1,8 voor en 2,2 achter, maar uit mijn hoofd zeg ik dat het 1,4 voor en 1,8 acher zou moeten zijn volgens Citroën. Hoe zit dat nou ? Ik kan het niet controleren bij mijn Eend want mijn 'bandenspanningssticker' is weg.
1,4 en 1,8 staat er op de stickertjes. Er staat ook bij +- 0,05 bar

Pieter-Jan
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: vr 10 dec, 2004 19:40
Locatie: België/Belgique/Belgien

Bericht door Pieter-Jan » ma 4 apr, 2005 13:49

Die 0.05 bar meer of minder zal er niet echt toe doen :wink:

Citroën heeft mij overtuigd. 1.4 en 1.8 is het beste, zachtste en voor het betere bochtwerk, je plakt nl. op de grond. Bij een hardere bandenspanning is het alsof de banden hun grip verliezen en je trilt uit elkaar. Ik moet wel zeggen dat bij hardere spanning het lijkt dat de bochten beter genomen zijn maar echt vlijmscherp kan je ze niet nemen in vergelijking met de voorgeschreven bandenspanning. Zeker niet wanneer er constant putten in de weg zijn :evil:

LoLa
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 123
Lid geworden op: ma 18 apr, 2005 13:57
Locatie: Zwolle

Bericht door LoLa » ma 30 mei, 2005 21:56

Ja ik ga ze ook maar eens controleren op de voorgeschreven bandenspannigen. Gewoon zoals Citroen adviseert (doen ze niet voor niks)

Nu alleen nog nieuwe bandjes, er zitten 3 verschillende soorten onder (en dan toch APK?)
LoLa: Wel van naam verandert maar niet minder Gek!

Jheronimus
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 28 jul, 2004 14:11
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Jheronimus » di 31 mei, 2005 16:23

Gewoon zoals Citroen adviseert (doen ze niet voor niks)
Juiste opmerking! De banden vervormen naarmate ze sneller draaien. Om ook bij "hoge" snelheden voldoende grip te hebben voor bv. snel uitweiken is de goede spanning erg belangrijk.

Gebruikersavatar
BlueDuck
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 188
Lid geworden op: ma 1 sep, 2003 01:23
Locatie: Utreg

Bericht door BlueDuck » wo 1 jun, 2005 15:34

jrutjes schreef: Nu alleen nog nieuwe bandjes, er zitten 3 verschillende soorten onder (en dan toch APK?)
Als de banden op dezelfde as maar dezelfde afmetingen hebben is het goed hoor. Dus wanneer je op de vooras een michelin en een firestone hebt zitten, met dezelfde maat moet dat gewoon goedgekeurd worden. wanneer de maten gaan afwijken van elkaar, dan is dat wel afkeur. (dus bijvoorbeeld links een 125 breed en rechts 135 breed) Voor en achter verschillende breedtes is geen probleem (kijk maar eens naar een smart)

Gast

Bericht door Gast » wo 1 jun, 2005 16:00

jrutjes schreef:Ja ik ga ze ook maar eens controleren op de voorgeschreven bandenspannigen. Gewoon zoals Citroen adviseert (doen ze niet voor niks)

Nu alleen nog nieuwe bandjes, er zitten 3 verschillende soorten onder (en dan toch APK?)
Is niet echt goed hoor 2 verschillende profielen onder een auto. Je kan ze goed vervangen voor Firestones schijnt best goed te zijn voor bestellers. Anders de michelins

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 1 jun, 2005 16:36

ik ben veeeeeeeeeeel beter te spreken over TOYO/ MABOR, ook 135 breed en slijt minder snel (mijn ervaring) heb ooit met 40.000 km een setje firestones KAAL gereden, dat was nog met m'n eendmotor, nu met visablok en TOYO's geen problemen, en lekker veel grip!

greetz Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » za 15 mar, 2014 15:15

Even een oud topic afstoffen, afgelopen week is mijn acadiane afgekeurd op de achterbanden; het profiel is aan de buitenkant onregelmatig afgesleten en het profiel is bij 1 band soms 1.5 mm, de andere achterband word een adviespunt.
Het middenvlak is bij beide banden nog prima, dus ik zou met te lage bandenspanning hebben gereden. Ik houd altijd de 2 bar aan zoals op het instructieboekje staat.
Maar ik heb Mabors, en die komen er ook weer onder, moeten die misschien wat harder?
De garage heeft ze nu op 2.5 gezet, maar dat is niet echt comfortabel…..
En hoe ontstaat dat onregelmatige patroon? De schokdempers, die nog niet versleten zijn, zijn net zo oud als de banden die nu versleten zijn, beide 5 jaar en ong. 35.000 km.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » za 15 mar, 2014 18:04

mijn ervaring! achter banden op 2 bar is gewoon goed! schuin afslijten misschien je weg gedrag? sommige banden zoals nakang en novex slijten allemaal zo raar schuin af. de beste band is michelin 125, omdat er nu niet veel als alternatief te koop is gebruik ik toyo waar ik best tevreden over ben! michelin 135 m en s zijn ook fijn maar worden snel slecht aan de wang merk ik hier scheuren etc, banden zijn vrij zacht dus ik rij hier veel lek met deze banden.

aan de voorkant kan dat soms komen door kromme draagarm of slechte spooring maar dat moet je merken in je top snelheid!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2158
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 16 mar, 2014 11:02

2bar? Ik rijd zelf met 1,6 voor en 1,8 achter.
Volgens mij is officieel maar 1.4 voor en 1.8 achter.
Wel bestaat er een advies om om de zoveel tijd voor en achterbanden uit te wisselen.
Dat is dus om de slijtage gelijkmatig te krijgen.
Als je uitgaat van de wieldruk, die is voor hoger dan achter onder normale omstandigheden.
overigens heb ik wel vaak mijn twijfels over de nauwkeurigheid van de druk meting bij veel tankstations.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » zo 16 mar, 2014 16:27

@Andre, met mijn Eend heb ik rondom precies dezelfde bandenspanning als jij, maar ik heb het hier over mijn acadiane, en die heeft fabrieksopgave 2.0 bar achter.
Ik heb al vaker gehoord dat de bandenspanningsmeters bij tankstations niet nauwkeurig zijn :cry:
@Ramon, ik denk niet dat het onregelmatig slijten achter aan mijn rijstijl ligt, ben niet zo'n bochtenridder :wink: Ook id de aca nooit zwaar beladen!
Voor ziet alles er prima uit, en dat ik achter 2 kromme draagarmen heb, wil me ook niet aan. Een Mabor is natuurlijk geen dure band, daar zal het ook wel mee te maken hebben.
Ga straks op 2.2 bar achter door het leven 8) , en dan de boel in de gaten houden :)
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
gelemotor
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 467
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
Locatie: Beverwijk

Bericht door gelemotor » zo 16 mar, 2014 17:37

Er is ook nog een GT Radial Champiro 135 band, kost maar 42 euro op internet en gaat ook nog steeds goed bij mij.
Wel vraag ik me inderdaad ook regelmatig af, of de opgegeven bandenspanning niet bedoelt is voor uitsluitend Michelins....

Een Mabor, Firestone of ander type is vaak stugger van opbouw bij de wang??

Gr, Luc
Duck your life

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 16 mar, 2014 23:58

Even om de verwarring compleet te maken, mijn Sahara rijdt op 0,7 bar voor en achter..... voorgeschreven door Citroen....

Plaats reactie